Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Studio Display och en död pixel...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag har hört talas om döda pixlar och nu upptäckt en (1) på min nya Apple S.D 15 tum.

Inte för att jag arbetar med några exeptionellt invecklade grafiska bilder men likförbaskat så finns den döda pixeln där i alla fall och lyser med sitt fula fejs!

Är det aceptabelt med döda pixlar? Om ej...var går gränsen för när man sänder tillbaka displayen och när man rycker på axlarna och beklagar sin olycka?

Gambit

Det finns dem som lyckats "massera" bort döda pixlar... inte så att de får livet tillbaka, men i alla fall så att de inte lyser rött/svart.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Det finns dem som lyckats "massera" bort döda pixlar... inte så att de får livet tillbaka, men i alla fall så att de inte lyser rött/svart.

*ROTFL*
Nu fick jag mig ett välbehövligt garv!
Skämt å sido...är det sant?

Förresten, min lyser både rött och grönt, den lilla rackarn!

gambit

Jag är 100% allvarlig.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-23 13:16

Masera inte för hårt bara, då kan det bli fula märken.

"Damned if you do...damned if you don´t!"
Okidoki...vi får se då.

Tack för tipset.

Ps: Min mamma är massageterapeut, kanske skall jag lämna över jobbet till henne? Hum...hur skall jag förklara den här kunden, heh!

Gambit

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-23 14:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Är det aceptabelt med döda pixlar? Om ej...var går gränsen för när man sänder tillbaka displayen och när man rycker på axlarna och beklagar sin olycka?

Det avgörs från fall till fall, tror att du kan få byta redan vid tre döda pixlar om de sitter illa till, dvs i mitten.

Finns ett Apple-support-doc som beskriver deras policy i tillräckligt otydliga ordalag så att de alltid kan säga nej. Sen kan du ju ha tur att din ÅF byter åt dig.

Jag köpte en Lombard hos Macforum med en död pixel, fick byta den (och lyckligtvis hade de inga fler Lombards, så jag köpte en Pismo av dem några månader senare.. Pust, där hade man tur!

[ 23 Augusti 2002, 14:08: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 14:30

Klassisk diskussion!

Kolla t ex:
http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=000902

Här hittar du Apples policy.

/Nils

  • Oregistrerad
  • 2002-08-23 15:00

Som privatkund så har man ju alltid ångervecka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 15:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Som privatkund så har man ju alltid ångervecka...

Ähum....vad har du fått det ifrån?

Nils

Jag är "WAYYYY beond" en ångervecka. Dessutom är den köpt i USA.

Har "masserat" klart nu...*buffff*....nu är den grön istället för röd! Jag vet, den skiftar färg beroende på bakgrund.
Med andra ord...den är kvar!

Gambit

Tack för tråden!

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-25 00:57

Det finns företag som har en ZERO-DEAD-PIXEL-POLICY. Bl.a. Philips har det. Dock kostar dessa skärmar avsevärt mkt mer än motsvarande skärm UTAN denna garanti…

Apple har som sagt inte denna garanti…

  • Oregistrerad
  • 2002-08-25 09:07

Har du beställt den på nätet? Det är bara att skicka tillbaks den snabbt! Ångerveckan är faktiskt två veckor på postorderköp!!!

Konsumentverket

Därför är postorder alltid bäst!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-25 09:48

Masera den igen lite då och då, engångsmassage brukar inte fungera så bra. Håll på i några veckor, en gång om dan alltså. Och så trycker du inte för hårt...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-25 12:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Som privatkund så har man ju alltid ångervecka...

Ähum....vad har du fått det ifrån?

Nils

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/

Den är köpt a la Gambits favoritsätt:

Köp en mac + skärm via apple.com - be min sambo ta med den när det skall åkas "hem" till Staterna - sambon kommer tillbaka med en Gambit som står vid Arlanda med ett glatt fejs och tar emot......det nya köpet!

Jag vet...man FÅR inte göra så. Men det är Gambits favoritsätt när det gäller inköp utav macar

Gambit

ok...ett massage om dagen då.

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-25 16:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Som privatkund så har man ju alltid ångervecka...

Ähum....vad har du fått det ifrån?

Nils

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/

Om du lägger till "...när man handlar på postorder." är jag beredd att hålla med dig. Fast det var säkert det du menade. Men det finns ju också en vanlig missuppfattning att man ALLTID skulle ha nån slags laglig rätt att ångra sig inom en vecka, och så är det ju inte...

N

[ 25 Augusti 2002, 16:28: Meddelandet ändrat av: Nils ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-26 15:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils:
Om du lägger till "...när man handlar på postorder." är jag beredd att hålla med dig. Fast det var säkert det du menade. Men det finns ju också en vanlig missuppfattning att man ALLTID skulle ha nån slags laglig rätt att ångra sig inom en vecka, och så är det ju inte...

N

Man har ju alltid öppet köp ELLER bytesrätt. Samt ångervecka i flera fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 17:35

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
[QUOTE]Man har ju alltid öppet köp ELLER bytesrätt. Samt ångervecka i flera fall...[/quote]Trassligt det där. Här kommer några klipp från konsumentverket.se som kanske reder ut det hela lite grann:

Ångervecka:
När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Öppet köp:
Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att kunden behöver begära det.

Bytesrätt:
En del affärer som inte säljer på öppet köp kan i stället erbjuda bytesrätt. Det innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället. Ibland erbjuds du ett tillgodokvitto om du ångrar köpet. Du får alltså inte igen dina pengar. Dina skyldigheter när du köper med bytesrätt är i stort sett desamma som vid öppet köp. Innan du betalar, fråga när du senast måste lämna tillbaka varan. Spara alltid kvittot.

Nils

  • Oregistrerad
  • 2002-08-26 17:43

Generellt sätt så kan man alltid få ersättning i sverige för en vara som inte fungerar.... Sen alla seriösa aktörer har någon form av bytesrätt...

1
Bevaka tråden