Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som fått mer än 2GB ram att funka i windows xp?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-24 16:45

Har problem med att få mer än 2 GB att funka med Windows XP. Har provat att lägga til 3GB
och även PAE i boot.ini utan att lyckas. Det står fortfarande att jag bara har 2GB i ram. Jag har ju 5GB. Är det någon som har några tips?

Senast redigerat 2008-02-25 21:33

Vet tyvärr ej vad som går fel för dig - 3GB borde lira enligt det lilla jag vet. Ett 32-bitars operativsystem har dock en maxgräns på 3GB internminne. Så vill du använda alla dina 5GB minne bör du titta på 64-bitars versionen av operativsystemet.

Denna artikel fick jag när jag googlade - kanske något?
http://www.oreillynet.com/windows/blog/2006/03/overcoming_the_windows_2gb_cac.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-25 21:19

Måste ha missat det här inlägget.

Rolloq

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 18:57

Nu har jag googlat ännu mer om detta och det verkar som det är någon slags kombination med Mac Pro och boot camp och 32-bitars Windows som gör detta. Fast ingen blir gladare än jag om jag har fel. Så posta gärna om du har en Mac Pro och har fått till mer minne än 2 GB i Windows XP 32-Bit.

Rolloq: Det var informativt

För att mer än 2 gb raminne ska synas i vista så måste man ha 64 bitar fick min vista 64 version igår och installerade den via bootcamp och mina 6 gb minne syntes.

Rolloq

Windows XP kan vad jag vet endast känna av 2gb i taget. Det är därför helt onödigt att köpa en PC med mer än 2gb om man ska köra XP. Däremot Vista känner av mer än 2gb - och kräver det också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 17:44

Det stämmer inte. XP klarar och visar mer än 2GB i ram.

Ursprungligen av jawa:

Det stämmer inte. XP klarar och visar mer än 2GB i ram.

Jo, XP 64bit klarar över 2gb. Vanliga 32bits xp klarar inte över 2 gb, så de stämmer bara delvis

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-03-07 09:33
Ursprungligen av peppz1:

Jo, XP 64bit klarar över 2gb. Vanliga 32bits xp klarar inte över 2 gb, så de stämmer bara delvis

Fel!!

Windows XP klarar 4GB. Men du kommer bara kunna använda ca 3.2GB av dessa 4GB

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;555223

/Niclas

Och jag som bara har 32bits på min pc talade utav egen erfarenhet!
Men det är ju nice att man kan köra 4gb i 64bits! Går XP 64bits att köra på en MacBook, med x3100?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 20:23

Alla ni som säger att det går att ha mer än 2 GB i BootCamp/XP 32 bits varför syns det bara 2 GB trots att jag har 4 GB installerat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-10 20:28

Det är ju det som är frågan. I inläggen ovan är det att det syftas på att XP 32-bits stödjer mer i ram. Vilket någon hävdade inte var fallet. Så ja, jag har samma problem som du.

1
Bevaka tråden