Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagg i Vista. För lite RAM?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-20 13:41

Kör Windows Vista på min mini. 1,66Ghz 1 GB ram. kör via VMware Fusion och då är det uppdelat att Windows har halva minnet och OS X andra halvan. Men Windows funkar nästan sämre om jag tilldelar det mer minne. Hur går det ihop? Dessutom kan jag inte spela musik i Vista med iTunes utan fetlagg! Vad kan detta bero på? Processoranvändningen ligger oftast på runt 18% om man kör Vista och OS X samtidigr. Kan man klocka upp" den så man kan få det att funka bättre? Förslag mottages tacksamt!

Vår erfarenhet är att Vista gärna vill ha mer än 1 Gb RAM själv. Kör Parallell och Vista på en MBP 2 GHz med 3 GB minne fortfarande trögt i Vista.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-08-29 21:20

Jag körde förut WinXP i Parallels på min iMac 24" 2GB RAM på jobbet. Tilldelade 768MB till XP och det funkade riktigt bra. Även med Visual Studio 2005 osv igång i XP-sessionen. Testade även att switcha till Vista - men det gick som i sirap kändes det som. Ska man köra Vista ska man nog ha fett med minne som sagt. Frågan är bara hur fett - om inte 3GB räcker?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-30 00:02
Ursprungligen av Dalle:

Kör Windows Vista på min mini. 1,66Ghz 1 GB ram. kör via VMware Fusion och då är det uppdelat att Windows har halva minnet och OS X andra halvan. Men Windows funkar nästan sämre om jag tilldelar det mer minne. Hur går det ihop? Dessutom kan jag inte spela musik i Vista med iTunes utan fetlagg! Vad kan detta bero på? Processoranvändningen ligger oftast på runt 18% om man kör Vista och OS X samtidigr. Kan man klocka upp" den så man kan få det att funka bättre? Förslag mottages tacksamt!

Min brorsa köpte en laptop med en 1.8GHz Dual Core, 1 GB ram och 256 mb grafikkort samt Vista Business. Laggar satan, har aldrig sett ett slöare OS! Du måste ha minst 1.5GB ram på en PC för att man ska stå ut med det, släng på ytterigare 512mb-1GB om du ska köra det i VMWare.

Anledningen till att datorn känns långsammare när du ger Vista mer minne är att OS X börjar swappa ut grejer till hårddisken. OS X brukar vilja ha runt 5-600 mb riktigt ram-minne när det är nystartat vilket innebär att du har dryga 500 mb ledigt till andra program. VMWare däremot vill ha 768 mb (i ditt fall) riktigt ram vilket innebär att 256 mb av OS Xs 500 mb skrivs ner på hårddisken. När OS X sen får för sig att göra saker i bakgrunden (t ex ta hand om musiken du försöker spela upp, optimera diskar, indexera saker etc) medan du leker i Vista kommer allt gå riktigt långsamt eftersom det mesta förutom kerneln nu körs via swappen på hårddisken.

Senast redigerat 2007-08-30 00:17
  • Medlem
  • 2007-08-30 20:20

Nu har jag 2 gig RAM och nu flyter det hela hyfsat iaf.

  • Medlem
  • Bjuv
  • 2008-03-03 23:15

Jag uppgraderade mitt RAM-minne från 1gb till 3gb förra veckan. Förr laggade musiken i iTunes riktigt jävla mycket, nu laggar det en del när jag har mer än iTunes igång.

Det är sinnessjukt. Bytte jag istället till WMP så funkade det bättre, men som iTunes användare så vill jag ju ha det som main musikspelare.

Datorn ligger f.ö på 2.2ghz, single core 3gb RAM och en hårddisk på 80gb. Min stationära, som är 5 år gammal, ligger på 2.0ghz, 512mb ram och har en hårddisk på imponerande 18.6gb =D Ändå funkar allt vad musik heter klockrent på den stationära.

Vad kan problemet tänkas vara? Suger Vista så hårt?

iTunes är alltid segt i Windows, vilket är synd. iTunes är en suverän mediaspelare som är bra reklam för Apple, men det faller på att det är så segt i Windows. Annars hade nog många fler fått upp ögonen för Apple. Jag har själv vänner som endast har kontakt med Apples produkter genom iTunes och de är efter ett par tester inte intresserade av att lära känna fler produkter.

Och ja, Vista drar fett mycket resurser!!
Fult är skiten också!

  • Medlem
  • Bjuv
  • 2008-03-10 01:07

Inte helt överraskande så blev situationen avsevärt bättre efter att ha gjort mig av med Norton. Korkat av mig att ens aktivera skiten. Hade varit bättre att slänga och sen tanka Nod32 dagarna senare när jag fick rätt på mitt trådlösa internet.

Anyway, att Vista har problem går fortfarande inte att förneka. Norton är dock värre än Vista.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-10 19:03

I vmware/parallels rekommenderar jag att man kör xp istället. Vista är som sagt ruskigt segt. Har för mig att det finns prestandajämförelser mellan xp och vista i fusion...

1
Bevaka tråden