Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RSS på min sajt?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-10 18:36

Jag vill integrera RSS på min sajt. Problemet är att jag inte hittar någonguide som förklarar hur det går till. Jag vill gärna använda mig av FeedBurner eller liknande så att jag kan få statistik.

Så, har ni något tips till en nybörjare?
Tack på förhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-11 10:32

Det är enkelt, men beror lite på vad det är för innehåll du vill publicera.

Använder du ett känt CMS eller har du utvecklat siten själv? I det förra fallet finns antagligen redan allt du behöver. I det senare fallet får du utveckla RSS-strömmen själv.

Att utveckla strömmen själv handlar bara om att hitta någon lagom stor klump innehåll (en artikel, ett inlägg, vad som helst beroende på vad din site handlar om) som du kan publicera med regelbundna intervall. Sedan lägger du till lite taggar runt det.

Du kan titta hur jag har gjort tex på http://fransktlexikon.se/rss.php (kolla källkoden i en browser). Som du ser är det ganska trivialt, först en kanal (channel) och lite info om denna och sedan items. Allt är i XML och således enkelt och strukturerat.

Till din hjälp har du www.feedvalidator.org som kontrollerar att du gjort rätt. När du är såpass klar att strömmen validerar i feedvalidator är det dags att be feedburner "bränna" den. Sedan ger du alla dina besökare länken till feedburner.

Voilà!

1
Bevaka tråden