Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som har skaffat Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-09 16:46

Jag har funderat på köpa en Time Capsule och nu undrar jag om någon hunnit skaffa sig en Time Capsule och kan förmedla lite intryck.
Funkar det bra?
Några problem?

Jag fick den i fredags. Än så länge OK men har inte hunnit göra så mycket mer än B-U. Funkar bra med de bärbara. Kör en stationär och 2 bärbara. Ibland missar den inställt nätverk. Undrar dock hur jag gör om jag vill att hämtade filer, musik etc skall ligga på T-C. Att bara dra blir en kopia.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-09 21:52
Ursprungligen av wessblad:

Undrar dock hur jag gör om jag vill att hämtade filer, musik etc skall ligga på T-C. Att bara dra blir en kopia.

Fungerar det inte som det brukar i Finder, att man håller nere [cmd] samtidigt, så försvinner det lilla plustecknet och filen flyttas istället för att kopieras.

Fick min i onsdags. Fungerar bra med Time Machine från både trådlös och stationär dator. Jag lyckas inte göra port forward på port 21, men dom andra portarna fungerar det med. Jag bytte min ftp port så det är egentligen inget problem. På min 100/10 Mb anslutning ser jag inte att routerfunktionen begränsar bandbredden!

Nöjd!

Ni som har skaffat hur känns den trådlösa filöverföringshastigheten? Vad skulle ni uppskatta den till?

Jag är sugen på att veta hur mycket snabbare den är jämfört med en hårddisk kopplad till en Airport extreme.

Hälsningar

Stefan

Attans så kort det blev, meningen var att skriva följande fråga:

De frågor som jag har mest fundering kring är:kan ni som redan skaffat TC svara på någon av mina frågetecken nedan.

1. Stör man sig på ljudet från den inbyggda fläkten? Mitt bredbandsuttag finns i vardagsrummet och man vill ju inte ha ett störande surr när man tittar på tv eller lyssnar på musik.

2. Kan man partitionera hårddisken i 2 delar?, en för backup via time machine och en som trådlös extradisk.

3. Funkar routern med microsofts Xbox 360, trådlöst alltså? jag har förstått att det finns eller har funnits inkompabilitetsproblem med Airport Extreme, åtminstone när man kör WPA-kryptering.

4. Det finns en liten finstilt brasklapp på Apples sida om att den inte säkert fungerar med alla bredbandsleverantörer. Jag kör Bredbandsbolaget 100 mbit. Någon som vet?

Hälsningar

Stefan

Ursprungligen av blomstret:

3. Funkar routern med microsofts Xbox 360, trådlöst alltså? jag har förstått att det finns eller har funnits inkompabilitetsproblem med Airport Extreme, åtminstone när man kör WPA-kryptering.

Det var ett problem förut men efter höstuppdateringen av 360 så är problemet borta (m.a.o. var felet hos Microsoft)

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-13 09:17
Ursprungligen av blomstret:

Attans så kort det blev, meningen var att skriva följande fråga:

Man kan redigera, och även radera, ett inlägg i efterhand.

Ursprungligen av blomstret:

2. Kan man partitionera hårddisken i 2 delar?, en för backup via time machine och en som trådlös extradisk.

Jag vet inte, men jag tror inte det går. Frågan är mest varför man vill göra det. Den funkar som båda delarna utan att man partitionerar den.

Fick min i fredags och allt flyter på fint. Just nu samsas en PowerMac, Mac Pro och en Powerbook om utrymmet och det känns topp.
1) Störs inte alls av något fläktljud. Du kan nog lugnt ha den i vardagsrummet.
2) Vet icke
3) Den funkar iallafall alldeles utmärkt med Playstation 3
4) Jag har comhem och det går alldelses utmärkt.

Inte riktigt de svar du önskade kanske, men bättre än inga alls va?

Fick min idag.. Började en Backup för 8 timmar sedan.. Än så länge har det bara kopierat 4,56 GB av 102,45 GB... Måste vara ngt fel.. Nån som vet?

Ursprungligen av ru4real?:

Fick min idag.. Började en Backup för 8 timmar sedan.. Än så länge har det bara kopierat 4,56 GB av 102,45 GB... Måste vara ngt fel.. Nån som vet?

Apple har ju tipsat om att första gången backupen görs så spar man en hel del tid med att ansluta datorn till TC med ethernetkabel.

Apple Insider har några bra artiklar om Time Machine

Apple Time Capsule unboxing and preview

Teardown: a look inside Apple's Time Capsule backup appliance

Answers to Time Capsule reader questions

De är skrivna av Prince McLean, vilket förmodligen är en pseudonym för Daniel Eran som har Roughly Drafted Magazine.

Kan man avbryta en säkerhetskopiering och sätta in en nätsladd?

Ursprungligen av ru4real?:

Kan man avbryta en säkerhetskopiering och sätta in en nätsladd?

Det är väl bara att gå in i Time Machine i systeminställningar och stänga av den?

Nu.. Mer än 24 timmar.. Snart 32 GB av 102 GB.

Totalt värdelöst. Hade snabbare dataöverföring på de gamla teletext maskinerna (75/1200)

Har för mig att man inte ska avbryta den första backupen, för då kunde något gå tokigt i framtiden eller något sådant. Minns dock inte var jag läste det..

ru4REAL: Du har definitivt nått fel. Jag har idag kopplat in min TC, den backade upp min MBP på två timmar typ och har sedan dess transperent gjort ett tiotal backupper...fungerar utmärkt och jag har samma näthastigheter utåt som på min windowsburk som sitter med kabel genom TC:n (vilket är snäppet bättre än jag hade med min D-link innan)

ru4REAL: Vad har du för Airport-kort i den datorn du håller på att backa upp? Min gissning är att flaskhalsen sitter i datorn och inte i din Time Capsule.

Såg i din profil att du listat att du bland annat sitter på en MacBook Pro. Om det är en gammal modell utan 802.11n så är det ju inte konstigt att det går som sirap.

Ursprungligen av SpeedAbuser:

ru4REAL: Vad har du för Airport-kort i den datorn du håller på att backa upp? Min gissning är att flaskhalsen sitter i datorn och inte i din Time Capsule.

Såg i din profil att du listat att du bland annat sitter på en MacBook Pro. Om det är en gammal modell utan 802.11n så är det ju inte konstigt att det går som sirap.

Hur kollar man vilken version man har?

Ursprungligen av ru4real?:

Hur kollar man vilken version man har?

I menyraden:

 -> Om den här datorn.

Du kan klicka på "Mer info" för att se info om allt i datorn, bland annat airport.

Ursprungligen av SpeedAbuser:

ru4REAL: Vad har du för Airport-kort i den datorn du håller på att backa upp? Min gissning är att flaskhalsen sitter i datorn och inte i din Time Capsule.

Såg i din profil att du listat att du bland annat sitter på en MacBook Pro. Om det är en gammal modell utan 802.11n så är det ju inte konstigt att det går som sirap.

Jag har en MacBook Pro Intel Core Duo och enligt Apple så har jag 802.11n.
Nu har det snart tagit 3 dygn och nu har den kopierat 92 GB av 102 GB.

Vad kan vara felinställt?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-12 22:06
Ursprungligen av ru4real?:

Jag har en MacBook Pro Intel Core Duo och enligt Apple så har jag 802.11n.

Du skriver att du har "Core Duo". Apple skriver att 802.11n finns i maskiner med "Core 2 Duo".

Ursprungligen av Mija:

Du skriver att du har "Core Duo". Apple skriver att 802.11n finns i maskiner med "Core 2 Duo".

Det är den jag menar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-16 00:34
Ursprungligen av ru4real?:

Jag har en MacBook Pro Intel Core Duo och enligt Apple så har jag 802.11n.
Nu har det snart tagit 3 dygn och nu har den kopierat 92 GB av 102 GB.

Vad kan vara felinställt?

Om du har en annan dator ansluten till TCn trådlöst som inte har 802.11n, så drar det ner hela nätet till 802.11g. Kan ju vara det som gör att det tar så lång tid.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-12 04:02

Har kört min cube på jobbet i 30 timmar nu....
50GB och typ 75% är klart...hahhaha
Nåja vad kan man förvänat sig med 802.11b ?
Kanske bättre att avbryta och koppla in 100Mbit ethernet istället?

Tack.. Fast det står inget under Airport som liknar 802.11x

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-03-15 18:01
Ursprungligen av ru4real?:

Tack.. Fast det står inget under Airport som liknar 802.11x

Kolla med network utility. Välj interface i listan. Där står vad som stöds.

802.11g är otroligt segt. Inte konstigt det tar tid om du kör det.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-12 17:36

Jag får min vilken dag som hellst nu. Någon som vet om det går att byta ut hårddisken innuti tc?

Ursprungligen av orrefan:

Jag får min vilken dag som hellst nu. Någon som vet om det går att byta ut hårddisken innuti tc?

Kolla in mitt svar ovan med länken "Teardown..." Enligt artikelförfattaren (som jag anser vara en av de bästa skribenterna på tekniksidan) ska det nog inte vara några problem att byta ut hårddisken.

Bevaka tråden