Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig uppstart!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-03-09 17:31

Häromkvällen skulle jag sätta igång min MBP och då var jag med om en väldigt konstig uppstart. För det första tog det väldigt lång tid och för det andra när den väl kom vidare så kom det upp en jordglob på en grå bakgrund mitt på skärmen.
Jag har för mig att det var en grå bakgrund istället för den vanliga ljusblåa färgen.

Då blev jag minst sagt jäkligt orolig eftersom det fanns nytagna bilder som ännu inte hade flyttats över till min extra bärbara hdd som jag alltid har med mig på längre resor.
Fast efter någon minuts väntan så gick den vidare i uppstarten och kom igång som vanligt, och sen dess har den funkat som den ska.

Eftersom detta aldrig hänt tidigare så vet jag ju inte vad det beror på, nån som kan upplysa mig om vad som kan ha hänt?
Börjar den bli trött, kan det vara hårdvarurelaterat?

Jag har en MBP 2,33 med 3gb ram och Tiger installerat.

Jag har precis kört både skivverkty och TechTool Deluxe utan att hitta några problem.

Jordgloben betyder att datorn försöker Netboota över nätverket. Mysko att den ska göra så om de inte finns nån netbootserver i närheten, men när den inte hittar nån image att boota från på nätet så fortsätter den söka på datorns egna diskar.

Öppna Startskiva i Systeminställningar och välj om din vanliga disk som startskiva, då bör de gå till sig (om det händer igen dvs.)

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-03-10 17:29

Aha det var på så vis, jo jag har servrar jag brukar ansluta till när jag sitter på jobbet men nu var jag mitt ute i skogen kan man säga.
Konstigt, men den har inte strulat något mer sen dess så det kanske bara var nåt tillfälligt får man hoppas.
Ska nog i vilket fall installera Leopard på den snart, och då blir det nog till att formatera om den helt tror jag så den får en färsk start.

Tack för hjälpen!

Har man inte ställt in startskiva kan maskinen bli lite villrådig och provar vad den kan för att hitta ett system. Den försöker sig nog på en Netboot innan den börjar boota från lokal drive. I alla ologik låter det ...logiskt?

Ett allmänt mac-tips Potah, stäng av din Mac så sällan du kan. Oftast räcker det att sätta den i vila (genom att t ex fälla ner locket). Frun stänger aldrig av sin. Klar för dagen, fäller ner locket... när du fäller upp locket är du igång igen på 3 sekunder. Väldigt praktiskt.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-03-10 23:17

Startdisk är vald och det har funkat i snart ett års tid utan problem så det måste ha varit nåt tillfälligt.

Jo förr så brukade jag bara sätta den i vila men sen har jag stört mig på att den har blivit segare och segare med tiden i och med att pageouts ökar till massor.
Jag jobbar med bilder hela dagarna oftast och vill att det ska flyta på.

Numer stänger jag av den helt på kvällarna eftersom jag tycker att det är onödigt att den står och drar ström hela natten.
Jag försöker spara in på onödigt energislöseri på detta vis.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-11 11:04

Om du håller ner N tangenten vid uppstart försöker den starta över nätet. Det kan vara så enkelt att du har kommit åt N tangenten vid uppstarten.

//Rob

1
Bevaka tråden