Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför skiljer sig Pantone färger så mycket från Illustrator till Photoshop?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-10 08:42

Hej, Jag har CS3 och skall göra en bakgrund till en bild i färgen Pantone 021.
Då jag väljer Färgböcker>PANTONE Solid coated (ska användas på bestruket papper) och sedan jämför den med samma färg i Photoshop så blir det en väldig skillnad, jag har också en sån färgkarta och illustrator färgen stämmer inte alls, medan Photoshop färgen stämmer mycket bättre.

Verkar ju som färgebiblioteket i Illustrator är helt fel, blir skillnad när jag testar med andra färger än 021 också.

Varför blir det så stor skillnad? gör jag något fel när jag väljer färger i Illustrator?

Om du sitter med en färgkarta och jämför mot skärm eller utskrift förutsätter det att du har en färgkalibrerad kedja rakt igenom.

Har du dokumenten inställda på CMYK i båda dokumenten? Om du har RGB inställt i något dokument kan det kanske förklara skillnaden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-10 10:30

Tror inget är kalibrerat, men om man ser samma färg på samma skärm ska inte dom se likadana ut i så fall?

iaf, om jag väljer att skapa ett nytt dokument i båda och gör en orange 021 ruta i båda programen så blir det väldigt stor skillnad. I Photoshop kan jag välja cmyk-läge, i Illustrator vet jag inte hur jag väljer det men det står cmyk-läge till höger när jag trycker nytt så antar att det är cmyk.

Managing process and spot colors

When color management is on, any color you apply or create within a color-managed Adobe application automatically uses a color profile that corresponds to the document. If you switch color modes, the color management system uses the appropriate profiles to translate the color to the new color model you choose.

Keep in mind the following guidelines for working with process and spot colors:

  • Choose a CMYK working space that matches your CMYK output conditions to ensure that you can accurately define and view process colors.

  • Select colors from a color library. Adobe applications come with several standard color libraries, which you can load using the Swatches panel menu.

  • (Acrobat, Illustrator, and InDesign) Turn on Overprint Preview to get an accurate and consistent preview of spot colors.

  • (Acrobat, Illustrator, and InDesign) Use Lab values (the default) to display predefined spot colors (such as colors from the TOYO, PANTONE, DIC, and HKS libraries) and convert these colors to process colors. Using Lab values provides the greatest accuracy and guarantees the consistent display of colors across Creative Suite applications. If you want the display and output of these colors to match earlier versions of Illustrator or InDesign, use CMYK equivalent values instead. For instructions on switching between Lab values and CMYK values for spot colors, search Illustrator or InDesign Help.

Note: Color-managing spot colors provides a close approximation of a spot color on your proofing device and monitor. However, it is difficult to exactly reproduce a spot color on a monitor or proofing device because many spot color inks exist outside the gamuts of many of those devices.

Adobe Illustrator LiveDocs

/Mattias

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-10 12:39

jaha Overprint Preview verkar lösa problemet, blir inte helt lika men mycket mycket bättre. tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 08:15

Eftersom jag antar att jobbet ska tryckas i fyrfärg, du har en bild i Photoshop som ska ha Pantone 021 som bakgrund, så spelar det ingen roll hur det ser ut på skärmen. Du kan blanda vad du vill i de båda programmen, så länge de har samma CMYK-värden får du samma färg på papperet.

Photoshop kommer att ge dig en CMYK-blandning beroende på vilken ICC-profil du har för CMYK tilldelad till bilden du arbetar med.

Janne

1
Bevaka tråden