Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hd problem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-14 22:19

har precis köpt en IBM deckstar men får inte den att funka.

jag vill ha den som slave och har byglat den som 16 heads slave (vad nu det betyder) Och koplat in den med de kablar som finns i datorn. Datorn är en quicksilver G4. Har den ordinarie underst som det står i manualen. problemet är bara att jag kan inte hitta hd:n någonstans för att formatera den. Har testat de skiv verktyg som förljer med datorn men jag kan inte se disken någonstans.

Finns det någon som har en smart lösning?

Hjälp

  • Oregistrerad
  • 2002-05-15 21:16

Mysteriet tätnar!

Åkte till butiken och fick hårddisken testad och försäljaren sa att den var trasig och jag fick en ny.
Väl hemma så satte jag i den nya disken och startade upp datorn. Nu vart det inte en grå skärm utan en figut på något som var trasigt och efter det kom det en ruta med massa text. Det stod bla darwin kernel och en massa annat.
Kan det vara så att denna hårddisk också är trasig??
Jag stoppade i den i min PC och den kunnde inte heller se några diskar när jag hade den i .
Detta verkar vara mycket märkligt.

Fortfarande ingen som har någon ide???

  • Medlem
  • 2002-05-15 21:53

Det enda jag kan tänka mig är att den första disken inte är inställd på "Master+Slave" eller "Cable select". Då syns inte den andra disken, vad du än gör. Eller så är den andra disken också trasig...

  • Oregistrerad
  • 2002-05-16 00:23

master+slave hmm, master är den garanterat inställd på men att det finns ett läge som heter master+slave visste jag inte.
Men eftersom det inte fungerade i PCn som jag testade den i så kommer jag att åka tillbaka med den.

den här gången kommer jag att kräva att de testar den innan jag åker där ifrån så att jag vet att den fungerar.

[ 16 Maj 2002, 00:23: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

  • Oregistrerad
  • 2002-05-16 20:47

då har det löst sig!
Jag gick tillbaka med hårddisk nr 2 och fick konstaterat att den var trasig. I stället för att få en likadan så bad jag om en 120GXP isället för den 60GXP som jag lämnade. Jag bad dem dessutom att testa den i affären så att den fungerar.
Väl hemma fungerar den utmärkt sä nu jag är glad.

1
Bevaka tråden