Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En "fusk-sida"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I det här sammanhanget är jag amatör så det finns just ingen heder att förlora genom att visa den här sidan: http://www.kath.se/
Jag har gjort två hemsidor med köpt webbprogram. Gillar flash och tycker att det ska hända något på webbsidor. Tycker det blir för "torrt" med bara text och bild.
Syftet med denna var att ge information om mina smycken och länka till en affär där man kan köpa mobilsmycken, örhängen och halssmycken. Men saken är den att jag har övergått till finare (tycker jag iaf) silverörhängen och annat i silverlera och behöver uppdatera sidan. För mycket/för lite text ? Bättre foton förstås. Överskådlig ? KaRo

Hej Karo

Det var väl en lite märklig rubrik din tråd fick efter att den lyft ut ur en annan.

Som helhet snygg sida och innan jag går in på några problem jag ser såvill jag att du ska veta och ta i beaktande att jag inte är överförtjust i sidor gjorda helt i flash eftersom de ofta inte fungeras så bra på mac.

Första intrycket - en grön skylt som visar att sidan laddas. Sedan tar det ett tag innan bilden syns. Tyvärr, det ger ett lite tråkigt och segt intryck. Går det inte att ersätta laddningsrutan med en statisk bild?

Tekniska saker
Menyerna
1. Jag har problem att klicka på menyknapparna – även efter att jag ser hela sidan och musiken varit igång. Klickar jag på en knapp händer antingen ingenting eller så blir det först badboll en stund innan meny-knappen blir helt vit och ger respons vid nytt klick.

2. Att man inte får direkt respons när man klickar på knapparna gör att i vart fall jag börjar mass-klicka på dem

3. De nya sidorna – dvs den blå texten – visas först med ett antal boxar som ”hoppar runt” innan texten visas. Det blir lite segt i längden. I bland laddas det om flera gånger, dvs först boxarna sedan texten och så boxar, text etc innan den slutligen stannar på text. Detta kan bero på att jag klickat flera gånger, se ovan, men det är lite irriterande

4. I Firefox hoppar menyknappraden och lägger sig framför texten och i Camino kan det hoppa lite vart som helst, bland annat tryckas ihop vid sidslutet. Safari kan också visa den på andra ställen och behagar att ibland inte visa dem alls. Skickar med några skärmdumpar

Brevlådan
Är det tänk att man ska kunna skicka meddelande till dig? Efter mycket badbollar så öppnas den och förflytas framåt men inget annat händer

Volymen
Är det tänkt att ikon nr 3 nere till höger ska vara en inställning för volymen? Jag fick ingen respons på den i någon webbläsare. Men det vore bra om man kunde reglera volymen på sidan och slapp göra det för hela datorn.

Stänga/surfa vidare
Jag vet inte om det är Camino och Safari som är problemet eller din sida men jag klarar inte att stänga fliken eller att skriva in en nya adress och surfa vidare. I Firefox gick det efter ett otal klickande på ”stängkrysset” på fliktabben. med mellanliggande badbollar. Att behöva tvångsavsluta program för att lämna en sida kan göra mig arg och negativt inställd till företaget, speciellt om jag har andra flikar uppe som jag vill behålla.

Hackig animation av bakgrunden
Jag vet inte om det är din sida, servern, min uppkoppling eller mina webbläsare men animeringen av bakgrunden sker ganska hackigt och förtar lite intrycket av rörelse

Vit bildmarkering
Det dyker ibland upp en vit fyrkant till höger – en missad bild? Skickar med skärmdump

Allmänt
Klunkljudet
Musiken är OK men det finns ett klunk ljud som jag inte blir klok på vad det står för. Det är högt och jag tycker det är lite störande. Ibland kommer det ett tag efter man klickar på något ibland bara försvinner bara musiken och så kommer det. Det kan vara respons från något tidigare klickande – eftersom inget händer när man klickar på menyknapparna så är det lätt att börja mass-klicka

Innehållstexter
Färg och formatering
Att det är blå färg på knapparna tycker jag är OK/Bra – det är den traditionella färgen som signalerar länk – klicka här. Du har samma färg på din text – vilket gjorde att jag trodde det var länkar man kunde klicka på för att få veta mer. När det sedan kom in en ny färg (röd) för enstaka ord i texten så trodde jag att det var länkar.

Är texten i kursiv/italic? Jag tycker att den är lite svårläst vilket bl a beror på att bokstävernas staplar inte är raka utan med sin lutning får taggig/suddig kant. Dessutom ser kombinationen ”r n” ut som m

Jag tror att texterna skulle tjäna på att inte kursiveras och få en annan färg som även användes, men fet/bold för ord som ska framhävas

Innehåll
Korta bra texter. Den enda jag undrar över är under ”Smycken” den verkar inte vara riktad till en intresserad köpare utan till dem som vill tillverka själv. Här skulle jag istället vilja ha små bilder på smycken du har gjort. Gärna att kunna klicka på för att se i större storlek

Länkar
eftersom du bara har en länk kanske den sidan skulle kunna tas bort och att du istället länkar till Dn’a på de sidor du talar om dem. En egen knapp för länkar ger mig intrycket av att här finns det i vart fall mer än en länk

Petitesser (beror på hur ”korrekt” man vill vara)
Inga mellanslag före utropstecken
Mellanslag efter sista ordet när meningar avbryts
Mellanslag i flerordsförkortningar, speciellt som man väljer att inte har punkter (ska vara t ex inte tex)

Bilder
Jag vill se fler smycken. Förutom ovan så kanske även bilden nedan till vänster kunde bytas beroende på vilken sida man är på.

Hoppas detta ger dig en uppfattning om hur EN besökare uppfattar din webbplats. Ta åt dig av vad du själv tycker är relevant och bry dig inte om övrigt!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-02-24 21:00
Ursprungligen av KaRo:

Gillar flash och tycker att det ska hända något på webbsidor. Tycker det blir för "torrt" med bara text och bild.

Grejen är att säkert 90% av oss andra inte håller med. Jag använder inte sidor helt gjorda i flash om jag inte verkligen måste. Det ger ett väldigt oseriöst intryck.

Mina tips, skippa flash, skippa bakgrundsmusik och skippa ljud ö.h.t. Varför ska du "tvinga på" folk hissmusik? Andelen människor som tycker det är bra lär inte överväga alla oss som stänger hemsidan DIREKT. Text och bild behöver inte se tråkigt ut. Nöj dig med det så får din sida ett professionellt utseende. Du vill väl att så många som möjligt ska gå in på din sida? Om syftet är att tjäna pengar på sidan är det bättre att försöka ha en design som tilltalar så många som möjligt, inte en som tilltalar dig personligen.

Ursprungligen av KaRo:

I det här sammanhanget är jag amatör så det finns just ingen heder att förlora genom att visa den här sidan: http://www.kath.se/
Jag har gjort två hemsidor med köpt webbprogram. Gillar flash och tycker att det ska hända något på webbsidor. Tycker det blir för "torrt" med bara text och bild.
Syftet med denna var att ge information om mina smycken och länka till en affär där man kan köpa mobilsmycken, örhängen och halssmycken. Men saken är den att jag har övergått till finare (tycker jag iaf) silverörhängen och annat i silverlera och behöver uppdatera sidan. För mycket/för lite text ? Bättre foton förstås. Överskådlig ? KaRo

en grej du bör veta om ..

Flash är jätte bra om man skall göra en specifik sida ditt folk vet adressen ..

men har man ett företag/verksamhet och önskar få in nya kunder via text Google så är flash inte att tänka på..

Google och andra sökmotorer kan inte söka igenom din sida eftersom den är skapad i flash och därför är sin hemsida osynlig för alla sökmotorer ...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 13:55

Mac witty säger allt!
Tussen69 med!

jag tittade in. och tittade ut.
Flash sidor har en tendens att göra livet svårt för mig bakom skärmen. Men det kanske är en smak sak...

Tänk på att google inte kann läsa texten om den är i flash... = no content related search

En sak är nog ganska generell: Livsfarligt med musik på hög volym i en sida.. Inte att musiken du vallt är dålig, men man får panik och stänger hela fönstret. Särskillt när man som jag lyssnar på musik med datan ordentligt högt medans man surfar...

bättre att göra en uppenbar knapp som spelar musiken som skulle kunna heta "atmosphere generator" elle något skoj..... så kan var och en bestämma hur dom vill ha din sida!

Tack för svaren !

Oj, nu blev jag verkligen imponerad ! Att du macwtty tar dig tid att kolla min hemsida så noggrannt ! Jag läste kommentarerna först idag. Kollade direkt efteråt men eftersom ingen svarat så glömde jag bort det.
Mycket intressant att läsa. Får nog ta mer tid och smälta kommentarerna. Jag har gjort hemsidan på en PC och där fungerar flash bra. Köpte min första Mac i december-07. Har använt ett färdigt program (glömt namnet just nu) där man gör en del val men i övrigt är mycket redan klart. Det var det som jag menade med att den var en "fusk-sida". Och kanske också för att jag som en glad amatör ger mig in i leken. Men jag tycker det är bättre att få kommentarer från professionella (tex från de på här sidan) än att fråga andra amatörer. Ska börja med att kolla sidan på min mac..........jaha, nu har jag gjort det. Allt fungerade när jag kollade. Inga vita tomma fyrkanter. Musiken kan man stänga av genom att trycka nere till vänster. Mailadressen fungerar kanske inte.......jo, inget felmeddelande när jag skickade men du menade kanske att det ska vara som en länk och poppa upp i ditt mailprogram när du klickar där ?
Nej, jösses nu är klockan halv två och John Blund kallar !
KaRo

Fortsättning följer...

Ja, nu har jag kollat kommentarerna igen.

Jag förstår nu att ni inte får upp sidan som jag får upp den. Har prövat några gånger på min nya MacBook Pro 17 och allt är som det ska vara (och som det var på min PC när jag skapade sidan). Om någon orkar att kolla sidan på en PC vore det bra. Ni har inga inställningar/program som försvårar för aktivt material att visas ? Min dator är helt ny och jag har inte vågat mig på att ändra några inställningar ännu.

Jag får direkt respons när jag trycker på knapparna. Fast som ni säger är det kanske lite störande att det låter "klunk" varje gång man trycker på en knapp. Och jag gillar inte att man kan flytta runt menyknappraden men det kräver i.o.f. att man gör ett medvetet val. När jag trycker på en knapp flyttas inte raden utan då poppar genast upp den nya sidan.

Brevlådan; där skulle det kanske varit någon länk av något slag men annars poppar min adress upp ungefär i mitten på sidan.

Tvångsavsluta har jag aldrig behövt göra. Den vita fyrkanten har jag aldrig sett.

Jag kommer inte ihåg vilket typsnitt jag använde men jag håller med om att det inte är så tydligt. Använder mycket Verdana 13 Normal annars till det jag skriver och lägger till Fet för det som ska framhävas.
Inga mellanslag före utropstecken! Tycker det ser bättre ut så här !
Mellanslag efter en punkt har jag säkert gjort men tydligen syns det inte med det använda typsnittet. Det sitter i ryggmärgen tycker jag .
Att det ska vara mellanslag i flerordsförkortningar kände jag inte till. Jag använder nog oftast tex och inte t ex. Gick in och ändrade uppe i texten nu till i.o.f. för det är väl bättre än iof ? Har slutat använda punkter vid förkortningar och har fått för mig att det är det rätta nu för tiden. Tidigare skrev jag alltid osv. och numera blir det osv. Oops ! (punkt efter smilies ?)

Innehållet känns OK för mig. Det var det som jag ville ha med. Sidan är gjord med "vänster lillfinger". Jag har en anställning och arbetar även privat i mitt yrke några timmar i veckan. Utöver det har jag som hobby att göra smycken och kath.se var ett roligt projekt och eg inget sätt att få sålt mer. Men samtidigt vill jag gärna göra saker ordentligt när jag väl gör dom.

Jag har sökt på kath.se på Google och det kommer upp på första raden så osynlig är den väl inte ? Börjar undra om jag har en PC med ett Mac-skal.

Är förvånad över kommentarerna om mina foton. Eller rättare sagt avsaknaden av kommentarer. Själv tycker jag inte dom är speciellt bra. De är tagna med SE K800 med 3 megapixel kamera. Jag hade velat ha dom mycket bättre men ibland får man kompromissa.

Jag visste inte att flash är trash ! Ni har fått mig att tänka efter varför jag valde det. Jag tror det är för att jag upplever internet som något dynamiskt, levande och rörligt. Tycker att det blir som att lämna fram ett "dött" papper om man bara skriver en text.
Nu är det inte så att jag gillar allt som flashar på en sida, usch nej ! Lite sparsmakat med flash passar nog mig bäst.

Tack för alla råd. Gärna O.S.A till KaRo

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-09 15:29

Himla skoj att du börjat bygga egen hemsida. Det är en kreativ och rolig värld och ett sätt att marknadföra sig själv eller produkter på ett enkelt och snabbt sätt. Man kan nå väldigt många. Nedan kommer mina kommentarer:

Som företag är det viktigt att hålla en professionell nivå på sitt innehåll. Produktbilder och textinnehåll bör ha hög kvalité. Dvs lägg ner mer tid på text och bild. Det är ju trots allt detta som marknadsför och säljer din vision och produkter. Givetvis är det ju också viktigt/roligt med en tilltalande design och layout av hemsidan.

Fundera ut en grafisk profil, dvs hur allt ska se ut, t ex genomgående färger, typsnitt och bildspråk. Håll dig gärna till 2-3 olika färger/nyanser som du gillar. Använd ett typsnitt som är lätt att läsa på skärm. Inte för stor/liten textstorlek. Gör en mall för layouten, så att alla sidor ser likadana ut. Ha navigering, textinnehåll, bilder, länkar mm återkommande på samma ställen i mallen.

Som sagt, text, bild och layout är det absolut viktigaste. Designen är underordnad men viktigt för att underlätta för besökaren att hitta, läsa om och se produkter.

KaRo

Reisan:
Fotografi av en fotograf som fotograferar ett fotografi ! Kul, det har jag också provat en gång fast då försökte jag också få med speglingen av havsutsikten i ett fönster på andra sidan rummet. Om du förstår vad jag menar...? Skulle väl ställt en fotograf i det fönstret också !

Ja, text och bilder är nog det viktigaste fast jag tror man kan säga mycket eller sälja budskapet genom design och layout. Jag tänker lite på reklamen där man mer antyder än egentligen visar fram varan, t ex att bara visa skalmen på solglasögon eller ha ett halvmörkt foto på en tjej i klänning. Man säljer en känsla och ett koncept. Jag är lite kluven när det gäller detta. Våra hjärnor har ju blivit förändrade och jag tror vi behöver något annat för att reagera nu på 2000-talet. Kom ihåg när jag såg första musikvideon med dessa sekundsnabba klipp och tänkte att det var helsjukt. Nu har jag inte alls det problemet när jag någon gång tittar på MTV. Webbsidor med bara text och någon liten bild lämnar jag direkt gäspandes. Har jag fått en hjärna inställd påFLASH ? Får fundera vidare på detta.

Vill gärna höra någon som har sett min sida precis som den ska vara (och är).
Jag menar utan allt strul som uppstår när man kollar från vissa Mac (se inlägg ovan).

1
Bevaka tråden