Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera ny hårddisk?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-09 13:44

Hej!

Min Lacie 500 GB extern hårddisk har krångel med strömförsörjning och jag tänkte sätta in hårddisken som är en SATA Seagate Barracuda 7200. 10 i min dual G5 (power pc version). Nu eftersom min dator är äldre än 3 år så kan jag inte se i apples hemsida hur man bär sig åt, Har dock öppnat maskinen och har nu följande frågor

1. Kontakterna i datorns befintligt hårddisk ser annorlunda ut än de på Seagaten, de är mycket mindre. kan jag använda min seagate ialla fall, kontaktern på seageaten är som vanliga hårddiskarna, avlånga och tillsammans med strömkontakten täcker ean kortsidan.

2- var finns det kablar för ström och data för att installera den nya hårddisken, måste jag skaffa egna sådana, i så fall var kopplar man de i powermacen (dvs andra ändan från hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 14:22

Varför skulle man inte kunna hitta info om en dator på Apple.com bara för att den är äldre än tre år?

Här finns alla manualer till PM G5.
http://www.apple.com/support/manuals/powermac/
Titta efter Hard drive replacement.

För att ta reda på vilken modell av G5 du har:
http://apple-history.com/

  • Medlem
  • 2008-03-09 14:40

[Jag gick på apples hemsida på support, där skrev jag serialnummber på min dator och sedan kom det ny sida och info om at min dators serviceavtal har gått ut, hade apple care för 3 år och sedan kunde inte navigera därifrån vidare.

  • Medlem
  • 2008-03-09 14:50

Tack för ditt svar det hjälper. Jag har dock mina frågor kvar, finns kblar till hårddisk 2 redan inne i datorn och passar min beskrivning, kontakterna i min seagate ser inte likadan ut som i manualen, i manualen står et att jag ska använda särskilda skruvar (på sidirna av hårddisken), kan jag skaffa sådana på t.ex. macoteket?

Är det en PATA disk eller en SATA disk? Möjligen därför kontakterna ser olika ut.

  • Medlem
  • 2008-03-09 16:31

Det ser ut som PATA...jaha... kan jag inte använda den eller?

PowerMac G5 har SATA-gränssnitt för hårddiskar, du behöver alltså en SATA-disk om du ska kunna stoppa i den i din PowerMac. Kolla precis till vänster om hårddiskplatserna, det brukar sitta 4 st extra skruvar där som du kan använda till en ny hårddisk.

Du kan ansluta en PATA-disk på samma kontakt som dvd-läsaren. Antingen kopplar du bara bort dvd:n eller köper en dubbel-kontakterad ATA-sladd och kopplar dvd:n som master och hd:n som slav eller tvärtom. Funkar utmärkt.

I min PMG5 är dvd:n kopplad som CS (cable select), men om du byter ata-kabel kanske den inte kan använda CS och då får du jumpra/koppla manuellt enl. ovan.

  • Medlem
  • 2008-03-10 01:00

tack för svaren, Jag tor att jag följer Alphonze's råd, jag har hela min Itunes katalog i den extrana disken och måste till och börja med rädda den. Sedan står jag inför valet och kvalet att antingen skaffa en SATA-disk för att koppla internt, i så fall åter till en av mina frågor, finns det ström och datakablar redan i power macen eller måste sakffas separat, jag kunde inte se några sådana när jag öppnade datorn men kanske måste demontera disk1, om den ligger bakom den.

Det andra alternativet är att skafa ett externt hårddisk igen fast min gammla håll bara under ett år. har ni egna erfarenheter, borde jag satas på en intern disk istället? om så vilken sort, SATA eller ATA? eller kanske jag borde bara skaffa en kabinet för ATA och använd min befintliga seagate, några förslag?

Det finns kablar för ström och data, ska ligga framdraget vid undre diskfacket. Man får ta tag i kontakterna och dra fram kablarna så att dom går att ansluta till den nya hårddisken.

Det finns för/nackdelar med intern eller extern hårddisk. Fördelen med externa är ju att den lätt går att flytta till en annan dator. Dessutom är en extern disk bra som backup, man kan ju ställa undan den i ett låst skåp, tex. Intern disk är bra med tanke på att den inte tar någon extra plats på skrivbordet. Det är en avvägningsfråga, det där

Sia, du kan fortsätta använda din PATA-disk som intern. Det gäller bara att hitta en tillräckligt lång PATA-kabel om du placerar disken på samma ställe som de förvalda platserna för SATA-diskar (sata- och pata-diskar har exakt samma inbyggnadsmått). Du bara struntar i att använda de färdigdragna SATA-kablarna. Du behöver också köpa en strömfördelare som passar strömsladden till dvd:n. Allt detta finns hos Clas Ohlson t.ex.
Vill du inte använda nån av G5:ans original-diskplatser kan du ju prova att snyggt tejpa fast disken ovanför dvd:n... Jag hade en liten 2,5-tums pata-disk där en gång, men jag vet inte om en 3,5:a får plats på höjden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-18 21:33

Hej och ursäkta om jag hoppar in i denna tråden, men jag har en Dual 2 Ghz PowerPC G5 som kom med en 160 Gb hårddisk.Nu har jag fått tag i en Western Digitial 320 Gb sata-disk som bevisligen funkar, men när jag puttat in den under den andra disken och anslutit bägge kontakterna, så får jag inte fram den på skrivbordet, vare sej med Den här datorn,SystemProfiler eller Skivverktyg....Ere nån som har nåt tips ?? Har byglat alla fyra kontakterna och även bygelfritt, men icke....
Mvh,
Mikke

Ursprungligen av Mikke:

Hej och ursäkta om jag hoppar in i denna tråden, men jag har en Dual 2 Ghz PowerPC G5 som kom med en 160 Gb hårddisk.Nu har jag fått tag i en Western Digitial 320 Gb sata-disk som bevisligen funkar, men när jag puttat in den under den andra disken och anslutit bägge kontakterna, så får jag inte fram den på skrivbordet, vare sej med Den här datorn,SystemProfiler eller Skivverktyg....Ere nån som har nåt tips ?? Har byglat alla fyra kontakterna och även bygelfritt, men icke....
Mvh,
Mikke

Tja, skumt, men du ska bara bygla två pinnar för att disken ska fungera i SATA 1-hastighet (1,5 Gbps). Det står vanligtvis ganska tydligt på en lapp på disken. Obyglat så fungerar den i SATA 2-hastighet, men Power Mac G5 har bara SATA 1-gränssnitt.

Tyvärr kommer jag inte på nå't bättre än att försöka byta kontakter med den andra disken och kolla om det funkar där. Du kan även prova att starta om datorn några gånger.

Jag bråkade själv häromdan med en disk som inte ville dyka upp i min G5:a, men till slut kom den och jag gjorde inget annat än att rycka lite i kablar och starta om Skivverktyg m.m...

Ursprungligen av Alphonze:

Jag bråkade själv häromdan med en disk som inte ville dyka upp i min G5:a, men till slut kom den och jag gjorde inget annat än att rycka lite i kablar och starta om Skivverktyg m.m...

Brukar lite skämtsamt kallas för att "Regndansa".
Man dansar ett par varv och sparkar lite här och var ...

Givetvis....

sök...

1
Bevaka tråden