Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-tangentbord till Mac? (iBook)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-06 16:35

Har både ergonomisk mus och tangentbord till pc, men vill gärna veta om jag kan använda samma till Mac.

Några förslag på lösning?

Vore toppen med någon typ av konverterare USB till PS2-port så att man kan trycka in den i iBooken.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jakob Nanneson:
Vore toppen med någon typ av konverterare USB till PS2-port så att man kan trycka in den i iBooken.

Vet inte om det finns, men alla PC-tangentbord med USB funkar i alla fall. Skaffar du ett Logitech eller Microsoft så finns även inställningsprogram för specialknapparna.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-06 21:03

Tyvärr är det ej USB, tror ej heller att modellen finns som USB (trådlöst). Adapter måste finnas!? Windowsknapparna är väl bara att använda som äpple-knapp? (finns äpplet kvar föresten?...hmm)

  • Oregistrerad
  • 2002-09-24 20:22

Finns det någon adapter eller liknande?

När jag köpte min usb-mus så fick jag med en usb->ps2 adapter. Borde ju finnas andra hållet då också man kan tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-24 20:32

Jag gör tvärt om och använder ett Apple Pro-tangentbord till min bärbara pc. Funkar perfekt och är SNYGGT!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-24 20:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan S:
När jag köpte min usb-mus så fick jag med en usb->ps2 adapter. Borde ju finnas andra hållet då också man kan tycka.

Det låter ju som om jag behöver just den där prylen. Den fungerar till mac och du använder den inte?

  • Medlem
  • 2002-09-24 22:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jakob.:
Det låter ju som om jag behöver just den där prylen. Den fungerar till mac och du använder den inte?

Som jag förstår det så behöver du rakt motsatt pryl. Kolla med Clas Ohlson eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-24 23:21

Det finns vad jag vet inte några PS/2-USB-adaptrar. Enklaste och billigaste lösningen är nog att köpa ett USB-tangentbord till Macen, till exempel Apples eget.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-25 07:44

Nu förstår jag inte riktigt, jag har ju ett PS2-tangentbord som jag vill koppla in i en mac. Då behöver jag väl en "USB till PS2-port" som Johan S verkar ha fått till sitt tb?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 08:24

Nej, du behöver en PS/2-USB-adapter, och sådana djur finns inte vad jag vet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nej, du behöver en PS/2-USB-adapter, och sådana djur finns inte vad jag vet.

Har en!

Griffin tech http://www.griffintechnology.com/products/imate/index.html

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-25 11:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nej, du behöver en PS/2-USB-adapter, och sådana djur finns inte vad jag vet.

Här är en till!

[Edit: fast till PS/2 istället

]

Clas Ohlson:

Art nr 32-4024
USB till PS/2-adapter. Skapa enkelt 2 st. PS/2-anslutningar från ditt USB-uttag.

/arvid

[ 25 September 2002, 11:14: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 12:42

Jösses, ja man lär sig något varje dag som det brukar heta. Hur mycket bellar denna tingest då?

Oj! iMate kostar ca 600 spänn, tur ja fick min gratis. Billigare med nytt tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 13:05

iMate är USB till ADB. Den andra prytteln, den från Clas Ohlsson, är USB till PS/2.

[ 25 September 2002, 13:33: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-25 14:44

En bit in i diskussionen kändes allt ganska jobbigt och onödigt. Men nu verkar ju alla har lärt sig något på det hela bra.

  • Avstängd
  • 2002-09-25 15:08

249,- för 32-4024 på Clarre O.

Inte så farligt alls, frågan är ju bara, hur pass bra fungerar den?! Pallar den en mus och ett tangentbord utan att strula? Kan itte nån köpa och testa

*vill ha mitt svarta pc-tangentbord till maccen*

  • Oregistrerad
  • 2002-09-25 15:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
249,- för 32-4024 på Clarre O.

Inte så farligt alls, frågan är ju bara, hur pass bra fungerar den?! Pallar den en mus och ett tangentbord utan att strula? Kan itte nån köpa och testa

*vill ha mitt svarta pc-tangentbord till maccen*

Varför skulle den strula? Och om den gör det är det väl bara att lämna tillbaka. Tror du ska räkna med att prylarna fungerar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
iMate är USB till ADB. Den andra prytteln, den från Clas Ohlsson, är USB till PS/2.

Nä, inte min ivf.
ADB till USB kan kanske betyda vad som helst men i mitt fall är det ADB_in_i_USB_in_i_datorn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 22:48

*suck* Du kopplar in iMate i en USB-port och får en ADB-port. Den kopplas inte in i ADB-porten så att du får USB-port. Alltså är det en USB till ADB-adapter. Den GER dig en USB-port, inte en USB-port... Ja, du fattar.

1
Bevaka tråden