Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro och XP/Solidworks, erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att investera i en arbetsstation, och det lutar åt en Mac Pro med Quadro FX 4500. Maskinen är tänkt att användas till CAD-arbete i Solidworks (i Win XP) och som renderingsburk i Lightwave och Maxwell i OS X.
Jag tycker en Mac Pro borde tillföra en hel del prylglädje till kontoret

Känner mig iallafall osäker på hur klokt det är att investera i en maskin som för att kunna köra XP är beroende av Boot Camp, vilket fortfarande bara är i beta-version.
Det är till stor del i XP jag kommer att "göra jobbet", åtminstone till 75%.
Är det resursslöseri? Borde jag bita ihop och stoppa en Dell långt under skrivbordet?

Jag har fattat det som att Solidworks 2007 inte klarar att utnyttja fler än en processorkärna vid modellering!
SW verkar åtminstone kunna använda fler processorer vid beräkningar och renderingar (cosmos/photoworks).
Vet inte hur stor påverkan detta har, då jag tycker att det mest är grafikkortet som svettas när jag modellerar idag (MacBook Pro).

Medför det faktum att Quadro-kortet är ett "mac-grafikkort" någon skillnad på hur det uppför sig i XP?

Hua, inte ens SW-supporten fixade att svara på detta, kan det verkligen var så att det inte finns någon i landet som kör SW på Mac Pro?

Andra CAD-program då? Antar att grafik-kraven är rätt lika mellan de lite tyngre programmen, hur funkar FX4500 mac-edition i XP med Catia/ProE/Inventor osv.?

Är det ens ett "mac-edition" föresten?

Hur gick det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 17:19

Mycket intresserad jag med - i mitt fall är det Pro Engineer dock...

Gick bra, jag körde på en Mac Pro.
Det var som jag befarade, SW07 använde till stor del bara en processorkärna vid modellering. Men beräkningar och renderingar utnyttjar alla 8, ruskigt snabbt går det jämfört med andra burkar.

Jag köp XP 64-bit nu, men har testat Vista 32-bit och där ser jag att det rör sig i fler kärnor även vid modellering.
Rätt sugen på Vista 64-bit, men har inte hunnit göra fler installationer sen SW 2008 SP3 kom, som är det första släpp som officiellt stöder Vista 64-bit.

Grafikkortet vart ett QFX 1500 vilket ger rätt okej prestanda med tanke på det låga priset, men nytt är på g, vill köra QFX 4600 då jag tror att det kanske går att få att funka i OS X också, vilket mitt QFX 1500 inte gör.

så du kör alltså solid works på din MBP nu?

någon som vet hur det går med rhino o andra 3d program.. skulle helst slippa ha windows på datorn....

Citat:

så du kör alltså solid works på din MBP nu?

Tråden handlar om Mac Pro. Inte MacBook Pro...

ajfan.. sorry. man ser det man vill se...

1
Bevaka tråden