Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GeForce2MX... JAG BLIR SÅÅÅÅ TRÖTT!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-21 02:31

Köpte mig i veckan ett GeForce 2 MX 400 64MB av fabrikatet Leadtek. På en liten klisteretikett på kortet kan man läsa texten "GeForce2 MX MAX".

Följde instruktionerna på både cybercoment.com och på www.gargleblaster.org utan resultat.

När jag först stoppade in kortet i min G4´a 400 Mhz Gigabit Ethernet så fick jag bild. Det var dock en knastrig sörja som visades upp framför mig så jag började pilla lite med de olika drivrutinerna, FlashKittarna etc.

Inget resultat, bara samma gamla sörja. Så jag bestämde mig för att leta mig fram till System Profilern och ta en skärmdump för att kolla på med mitt vanliga ATI Rage. Snacka om att jag blev förvånad när jag såg att skärmdumpen var lika knastrig som bilden i sig var. Ta en titt:

Som ni ser så kan texten GeForce 2MX och gissningsvis nVIDIA urskiljas från den övre rutan så kortet har ju iallafall upptäckts.

Är det någon över huvud taget som lyckats att flasha ett GeForce2 kort? Har även testat med ett Asus 7100 (På kortet var det även med ett versalt T inom parantes efter modellbeteckningen) som jag lånade från jobbet. Om man ska tro det som skrivs på nätet så ska ju 7100-kortet vara fruktansvärt enkelt att flasha.

Hjäääälp. Nu är det inte ens en vecka till Jaguar kommer ut och jag vill inte hamna i pensionärsfilen...

[ 21 Augusti 2002, 02:32: Meddelandet ändrat av: Organ ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-21 09:43
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-21 09:50

Den där tråden har jag läst 2000 gånger och den har inte hjälpt mig överhuvudtaget i detta fall.

Någon annan som kan tänka sig vad problemet är?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-21 10:23

Jag har samma problem med mitt 7100, inget funkar...

Börjar tro att mitt kort inte har ngt flash-minne, kan man se det på kortet, dvs ser flashminnet ut på ett visst sätt?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-21 10:41

Jag flashade nyligen ett Asus 7100 32 MB AGP, som nu tuffar på väldigt bra i min G4 Sawtooth 400. Förutom att skärmbilden är suddigare än med Rage 128...

Mitt tips är att uppdatera till senaste G4-firmware. Mitt kort fungerade först inte alls, men sedan jag uppdaterat till senaste G4-firmware fungerade kortet t.o.m. oflashat.

Dock med sunkig bild och endast 1024x768-upplösning. Vilket löstes genom att flasha det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-21 10:50

Flashade du kortet via en Mac eller PC? OCh vilken sajts instruktioner följde du?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-21 11:14

Eftersom kortet fungerade på Mac "out-of-the-box" kunde jag flasha kortet när det satt på plats i min G4:a.

Även om det "fungerade" så fungerade det mycket bättre sedan det fått en riktig Mac-ROM.

Använde mig först av instruktionerna och programmen på MacGeforce. Det fungerade bra, förutom att jag fick en gammal ROM-version. Då prövade jag med programpaketet/AppleScriptet som finns på Gargleblaster.

Nu fungerar allt perfekt. Men vad jag vet är det bara vissa Asus-kort som fungerar "out-of-the-box".

Det bästa är nog att du prövar och flasha kortet på en PC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-21 13:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Organ:
Den där tråden har jag läst 2000 gånger och den har inte hjälpt mig överhuvudtaget i detta fall.

Någon annan som kan tänka sig vad problemet är?

Det finns ju flera modeller av 7100-kortet vad jag vet. Det som jag fick att funka var ett 7100 tv out Pro med 32 mb sdram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-21 14:14

Helst vill jag få Leadtekkortet att fungera eftersom det är ett MX 400 med 64MB och Asuskortet är ett MX200 med 32MB.

Jag ska jobba vidare på det hela...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-21 19:47

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
[QUOTE]Det finns ju flera modeller av 7100-kortet vad jag vet. Det som jag fick att funka var ett 7100 tv out Pro med 32 mb sdram.

[/quote]Exakt det kortet har jag, funkade utan flash i 10.1.3, när jag försöker flasha det i Mac får jag felkoden (generic error).

Flashade du detta i Mac eller via PC-floppyn?

Har också samma, kort v7100 Pro, i två av mina Macar, funkade perfekt att flasha med applescriptet. Har även flashat ett Visiontek som funkar bra det också, dock ett Geforce 3.

/Robban

Att avläsa från din skärmdump så har kortet romversion 1028F, standard Geforce PC-rom. Är detta efter eller innan du flashat kortet? Är det efter så har flashningen inte funkat ok. Annars brukar Leadtek korten funka bra att flasha.

/Robban

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-22 14:06

Till slut lyckades jag flasha det förbannade Leadtek kortet. Först med ROM-version 1027F vilket gav samma resultat som innan flashningen. Efter det flashade jag kortet i min Mac till version 1045 (denna gången funkade Mac-flasharen) och bootade om. Samma resultat.

Provade även version 1055 och 1075 men med samma lama resultat.

Till slut gav jag upp, stoppade tillbaks PC-romen på kortet och knyckte ett ASUS 7100 GeForce2 MX 200 ur en pc på jobbet och stoppade in mitt Leadtek där.

Efter första flashningen funkade kortet utan problem i Macen och mina problem var lösta. Det trista i kråksången var dock att jag fick ett sämre kort än vad jag köpt men i vilket av fallen så är det ändå bättre än Rage128-kortet.

Värt att notera är också att den enda versionen av NVFlash som funkade med Leadtek-kortet var 4.16 (annars brölade pc´n om att EEPROMen inte stämde) och jag var tvungen att använda följande kommando: "nvflash -u -fnvrm.rom" där "-u" gör att programmet struntar i om subsystemets id inte överensstämmer med bla bla bla...

Med Asuskortet använde jag den färdiga diskimagen på cybercoment och det funkade på direkten.

Jag suktar dock fortfarande efter att använda Leadtekkortet i Macen då det är ett bättre kort. Eller är skillanden mellan mellan GeForce2 MX200 och GeForce2 MX400 så pass liten att jag bör strunta i besväret?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Organ:
[QB]Till slut lyckades jag flasha det förbannade Leadtek kortet.QB]

Vilken firmware har du i datorn? Prova uppdatera till det senaste om du inte redan har det, har löst problemet för många. Om du redan har gjort det så, tyvärr...

/Robban

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-22 15:42

Har senaste firmwaren både i datorn hemma och på jobbet. Testade även på en med äldre firmware men där blev det ingen bild alls.

Nåja...

1
Bevaka tråden