Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk lägger av efter 13 min

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har ett mycket egendomligt uppträdande av en av våra iMacar (G5,1,8 GHz, 2 GB minne). Nätverket lägger av med jämna mellanrum. Efter 8 minuter kopplas Mail ner, efter 13 minuter två av våra servrar och efter 15 minuter lägger filservern av. Det gör även operatören så dags...
Efter dessa nedstängningar snurrar badbollen i tre- fyra minuter, sedan är datorn som vanligt igen förrutom att alla nätverkskopplingar är borta. En omstart restaurerar allt till normalt igen och proceduren börjar om. Vi har ställt om alla inställningar för skärmsläckare och vila och kollat närverksanslutningen på moderkortet.

Ngn router som inte mår bra?

Kan du försöka isolera felet åt ngt håll? Ta bort sådant som "inte behövs" på nätverket. Skrivaren, Fileservern etc etc .
Kolla om du har en Switch hur mycket du kan koppla bort där.
Borde iaf ge en fingervisning åt vilket håll man skall sikta om man säger så.

Du kan också ha störningar på trådlösa nätverket, att din Airport ligger och "krigar" med grannen om samma frekvensutrymme. Se om du kan byta kanal på den.

Har du endast en enhet som funkar som DHCP-server? Att ha flera enheter som delar ut IP-adresser är att be om problem. Normalt sett gör väl Internetleverantörens ADSL-modem det.

Där har du iaf en början...

Jag vill passa på att hälsa dig välkommen hit till 99.se om ingen gjort det innan.
Vi är som du säkert redan förstått en bunte goa gubbar&gummor här som alltid behöver förstärkning. Du har säkert specialkompetens som du kan hjälpa andra med.

Varför inte börja med att skriva en enkel presentation av dig själv i tråden "Presentationer" när dina nätverksbekymmer är över.

Råkar ibland ut för att nätverket lägger av på min imac g5 20" ALS om jag har firewire anslutet och även om jag fipplar med kontakterna på baksidan av imacen, brukar alltid lösa sig om jag tar ut nätverkskontakten och stoppar in den någon minut senare

Ursprungligen av Diesel:

Råkar ibland ut för att nätverket lägger av på min imac g5 20" ALS om jag har firewire anslutet och även om jag fipplar med kontakterna på baksidan av imacen, brukar alltid lösa sig om jag tar ut nätverkskontakten och stoppar in den någon minut senare

Lät ju som en bra lösning i långa loppet...

Inte bättre börja kolla i högen med anslutna grejer?

1
Bevaka tråden