Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text i flera rader i FC Studio 2

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 12:55

Hej, jag har lånat en dator med Final Cut Studio 2 för att försöka visa text med. Jag försöker använda videofiltret Text och bara kopiera in text från en ordbehandlare men texten blir bara i en rad och försvinner utanför skärmen. Jag kan lägga in radbrytningar manuellt men det är väldigt osmidigt och eftersom jag har mycket text så kommer det ta för lång tid. Finns det något sätt att få FC att byta rad när skärmen inte räcker till? det känns som om det borde vara en väldigt uppenbar funktion men jag hittar den inte.

mvh

Niklas

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-04 12:59

Vad jag vet finns det ingen sådan funktion.
Men varför i herrans namn använder du FCP?
Ska det bli en DVD eller ska visa med projektor från dator?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 18:56

Ja, det är ju en bra fråga... Jag ska göra textningen till en teaterpjäs som kommer köras på flera språk. Bild på en monitor, text på en annan och inspelade repliker över högtalarna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-04 19:41

Textgeneratorerna i FCP är av hävd usla - pluggar finns dock - en del t.o.m. gratis (som radbryter etc).
Nå - jag tror också att det är overkill att använda FCP till projektet - kanske Keynote är lämpligare? Keynote kan man exportera ut till allt möligt; t.ex. pdf eller en QT-film.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-08 13:04

Det finns annars en annan bättre ordbehandlare i FCP som heter Boris 3D Title (eller något liknande).

1
Bevaka tråden