Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det inget alternativ till Illustrator längre?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kört Freehand sedan version 4 (mitten på 90-talet)
och produkten blev bara bättre och bättre för varje version
tills något världserövrande företag köpte och la ner den...

Katastrof tycker jag (och tydligen månbga andra).

Jag har så klart fortatt använda Freehand men eftersom det
inte kommer att vara praktiskt i all evighet så tänkte jag som
så att if you can't beat them join them, och gick en Illustrator
kurs eftersom jag alltid haft problem med Illustrators dåliga
sätt att göra allt möjligt i hopp om att jag inte fattat hur man
ska göra, men det visar sej att de flesta saker jag kunde
göra i Freehand antingen inte finns eller är otroligt lång-
dragna processer i Illustrator.

Produkten är ju knappt utvecklad sedan version 7 som jag
använde för filkonvertering och pillade med (för i h:e!!!)
Kunde idioterna inte kolla på Freehand innan de slängde
den i papperskorgen ?!

Finns det inga alternativ på Mac OS X ???

Läraren var mycket bra, men var lika ogillande av Illustrator
som jag och körde själv Corel Draw, men den finns ju inte
heller på Mac OS X.

Ok, jag kanske har förolämpat en och annan Illustrator user
här men faktum är att Freehand var ett mycket mer användar
vänligt program vad gäller konstnärligt flöde då man kunde
göra saker med mycket färre steg och klickningar.

Alla tips är tacksamt mottagna. )

älskar Illustrator så det enda jag kan bidra med skullöe väl isåfall eventuellt kunna vara att se om jag kan förenkla nåt du tycker är jobbigt. Om din lärare inte gillade Illustrator kanske han inte var så bra trots allt. Han kanske helt enkelt inte själv visste hur man använder prigrammet för att det ska vara så underbart som vi Illustrator-fantaster tycker det är.
Vad är det du tycker är så jobbigt med Illustrator?
Jag har iofs aldrig mer än kollat lite på Freehand, men det var inget för mig.

Låter shysst av dej och jag kommer att använda Illustrator så jag kanske återkommer.

Vad gäller läraren så visst kan han Illustrator (alla Adobe) men jag gick som sagt kursen inte för att lära mej illustrera utan för att ta reda på och kunna fråga i person (lite svårt att fråga en bok specifika frågor som författaren inte tagit upp) om sånt som jag vet finns i andra program och därför blivit ett mycket bra sätt att jobba (med de saker jag gör, då alla gör ju inte samma sak).

Ett par grejer så här rakt av (det kommer säkert fler):

1. Hela punkt hanteringen (anchorpoint) är mycket mer omständig i Illustrator.
a. För att lägga till och justera m.m. så måste man hela tiden byta verktyg
fram och tillbaka på ett långrandigt sätt man inte behöver i Freehand t.ex.
Ett exempel på omständighet är sättet man måste avmarkera för att sedan
markera ett objekt igen för att kunna justera individuella punkters Bezier.

Sedan är Illustrator otroligt känslig far EXAKT var man klickar när man justerar
Bezier handtag eller punkter. Man får ofta felmeddelanden att man inte
klickat på något. Freehand var mycket smartare här, förstod liksom vad
man ville...

2. Sax/skallpellverktyget är (och har varit ännu) sämre. I Freehand kunde man
skära en massa valda linjer genom att bara markera och kapa, men i
Illustrator så är allt mycket känsligare och man måste kapa på anchor-
points (glömt vad de heter på svenska) och jag får felmeddelanden hela
tiden.

Ok inget problem om man har ritat 4 rektanglar och vill kapa lite, men har
du en importerad CAD bild och vill kapap bort halva bilden och det är
50,000 streck i den så är det lite svårt...

  • Medlem
  • 2008-03-08 08:52

Det handlar nog mest om att du inte lärt dig programmet och vant dig än.

När du jobbar med punkter så kan du nöja dig med Ritstiftet som verktyg. Sätter du den på en linje så kan du lägga till en punkt där. Klickar du på en punkt som finns så tas den bort. Vill du flytta en punkt så håll ner Äpple. Då blir det pil. Alt-tangenten ger dig omvandlingsverktyget.
Jag håller med om att Illustrator är irriterande nogrann. Det är bättre i SC3 där visar punkterna när man står med markören i rätt läge. Slår du på Smarta stödlinjer kan det också vara en hjälp

Vill du bara visa halva CAD bilden så kan du dra upp ett objekt. Markera allt och gå till Bana -> Urklippsbana --> Skapa Finns andra sätt att fixa det på också.

En annan sak är det där med att de stora tillverkarna som Microsoft och Adobe köper upp mindre program. Där håller jag med dig om att det är tråkigt. Det blir en utarmning av programmarknaden. Har man lärt sig ett program och trivs med det är det alltid synd om det slutar utvecklas.

// Poul

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-03-08 09:06

2. Jag missar kanske något men varken med saxen eller skalpellen behöver du klicka på en ankarpunkt för att kapa. Skalpellen drar du bara över objektet och med saxen klickar du på en bana så delas den. Skall prova med en komplicerad figur för att se hur det blir...

Jag tycker Illustrators grundläggande funktioner fungerar sämre och sämre för varje ny uppgradering bredvid allt nytt lullull - iofs en sanning med modifikation eftersom jag slutade uppgradera efter CS1... En enkel sak som att dra ett objekt med alt för att göra en kopia resulterar oftast (inte alltid!) i att objektet inte syns förrän skärmen ritas om eller om man klipper ut och klistrar in framför igen t ex. Gäller både i Wndows och Mac. Lösning?

Har dessutom problem med CS1 på min nya iMac alu 24", upptäckte att kortkommandona inte längre fungerar, möjligtvis med något undantag. Fungerar utmärkt på min gamla Powerbook G4. Likande problem med Photoshop och InDesign, åtminstone när det gäller zoomningen (cmd + zoomar UT t ex...) Har någon haft samma problem? Har provkört CS3 på iMacen, och det verkar också funka som det ska, så jag tror inte det beror på någon systeminställning. Är jag tvungen att uppgradera? Man borde väl göra det för att dra nytta av Intel-processorn, men det är ju inte gratis...

Ett stickspår: kör Photoshop CS på PC på jobbet, och det händer ibland att alla paletter låser sig där de ligger, dvs de går inte att flytta. Sjukt irriterande och verkar uppstå slumpvis, kan inte vara en inställnginsgrej således. Någon som känner igen?

Senast redigerat 2008-03-08 09:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 09:53

Jag kan till viss del hålla med dig. Själv var jag en flitig FreeHandanvändare från v3.1 som jag då körde i Windows 3.1, detta började jag med 1992. Blev med i deras Betagrupp från v 5 och framåt.

Det fanns många saker i FreeHand som helt enkelt gjordes mycket enklare, smartare och med färre insatser än vad någonsin Ai har gjort. Ta en sån enkel sak som att flytta ett objekt till ett annat lager (FH var först med lagertekniken). I FH klickar man bara på det andra lagret och det markerade objektet flyttas dit. I Ai är det en omständigare process. FH kunde till och med flytta till släckta lager. Och så är det med många saker i Ai, det som i FH räckte med en musrörelse kräver ofta två, tre eller fler moment i Ai.

Har man jobbat mycket i FreeHand och lärt sig hur det fungerar så är det jobbigt att gå över till Ai. Och andra sidan har man bara kört Ai och vant sig vid dess sätt att jobba så är det svårt att förstå att något annat faktiskt gjorde samma sak bättre.

Det är synd att FreeHand inte kunde överleva, jag bettade med produktchefen för FreeHand en gång i tiden att de skulle köpa Quark för att kunna skapa en programsvit som kunde möta Adobe. Eller att Quark hade köpt loss FreeHand från Macromedia.

Det är ofta mycket politiska beslut som avgör bra programs framtid. Många bra och innovativa program har köpts upp av konkurenter för att läggas ned. Tänk alla bra program som fanns för 10-15 år sedan som faktiskt spöade Word, Excel och Powerpoint hela dagen. Microsoft vann tack vare stark marknadsföring, inte för att de hade bästa produkten. Är det någon idag som kommer ihåg Lotus 1-2-3, WordPerfect, QuatroPro, Aldus Persuasion...

Jag kommer alltid att hävda att FreeHand var det bästa vektorprogrammet för grafisk illustration.

FreeHand R.I.P.

P.S
Det finns FH-fantaster som starkt lobbar för att Adobe ska lägga in FH-funktioner i Illustrator, får se om de lyckas.

Janne

Jätte kul att detta fick respons!!

Kom gärna med förslag och lösningar som gör att jag (och så klart andra)
kan använda Illustrator på ett bättre sätt. Det där men sax oxh skalpell på
en komplicerad (ofta CAD importerad) bild låter intressant. Frehhand kapade
allt (men bara) de markerade banorna, hur enkelt som helst och flera gånger
om man skar fram och tillbaka. Illustrator klagar alltid på någonting.

Jag kör inte CS3 (onget CS alls just nu) vi hade CS2 i kursen på Vista, och
vilket skit det är!!! men det ska vi inte gå in i här.

Om jag var tvungen att rakt av gå in i ett jobb och sitta med Vista och
Illustrator skulle jag byta och bli sopgubbe istället!!

Ös på med lösningar )

Dialogrutorna som kommer upp när man klickar fel, håller jag med om är störande som få, men iom version 9 eller nåt kan man klicka i en kryssruta om att man inte vill se dem och då man bara ett litet ljud när man klickar fel och då tänker man knappt på det.

Att man måste klicka utanför för att göra vissa saker och byta verktyg kan jag förstå att man tycker är jobbigt i början, men jag tycker det känns väldigt exakt, man vet vad man ska göra liksom. Efter ett tag gör man detta utan att tänka på det.

Att ta bort varningsrutorna gör att man ibland inte fattar
varför man inte kan göra vad man vill få gjort, no win situation...

Faktum kvarstår att Illustrator är löjligt känslig vad gäller att
träffa rätt och har man en lite mer snabb och creativ stil att
jobba istället för CAD designer liknande klick... klick... så
är det mindre roligt.

Jag gillar iofs att det är exakt, men i senaste versionen har de lagt till en funktion som gör att ankarpunkter växer när man rör muspekaren över de.

Cool!!

Är CS3 universal binary ?

För det första, Corel Draw finns visst till OSX, version 10 och 11, men tyvärr är det nedlagt. Jag använder det för saker som inte AppleWorks räcker till för.

För det andra, ett av programmen i senaste MacHeist var just ett vektorgrafikprogram, VectorDesigner. Det är inte helt stabilt än, det är väl lite nytt kanske, men det var ett av de program jag var ute efter, på jakt efter något som ersätter FreeHand och CorelDraw. Jag har inte kört VD tillräckligt mycket för att utvärdera det, men det kan rätt mycket och det har känts smidigt i mina tester.

Har laddat hem VectorDesigner och det ser lovande ut. Har ej prokört ännu då jag inte använder denna Mac (MacBook) till sådana jobb (kör iMac G5 20" till det), så vi får se...

Jag skrev även ett mail till grabbarna nere i Italien och man får hoppas att de kört Freehand tillräckligt för att bygga in de bitar som Illustrator saknar.

Man får lite David vs. Goliath känsla, hmm, påminner om... ;o)

Ursprungligen av SkrotNisse:

Man får lite David vs. Goliath känsla, hmm, påminner om... ;o)

Nog får man det, men det är oftast en bra sak. Utmanaren gör ofta ett bättre jobb än den etablerade kolossen. Det enda kolossen har att sätta emot är pengar, utmanaren har entusiasm, utmaning, låga kostnader och motiv att satsa (för att vinna marknadsandelar). Kolossen vinner ofta i längden, genom att genom stora investeringar plagiera utmanarens innovationer, men ibland sker ett skifte när användarna forsar över till den nya i en väldig fart.

Det var precis så jag menade. Jag startade på Mac med System 7
så nog har jag alltid varit på "Davids" sida! )

Håller med till 100% att det är bra med mindre utmanare som kan
och våga prova nya idéer, och förhoppningsvis blir det saker som
den stora även använder och på så sätt förs utvecklingen framåt.

MEN problemet är när Goliath är arrogant, och i detta fall anser jag
att Adobe beter sej mycket arrogant om man ser på utvecklingen
av Illustrator (känns konstigt med de orden i samma mening) om
man ser att de t.o.m. fullt lagligt skulle kunna ta ALLA bra bitar ut
Freehand och förbättra Illustrator, men jag anser att de inte gjort det.

Jag hoppas att det alltid kommer att finnas alternativ till Illustrator.

Tänk er Windows idag om Mac OS inte had utvecklats med BSD...

1
Bevaka tråden