Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag hatar dessa frågor.....

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Börjar bli lite trött på

"Fan min data ha pajjat änna, kopplade i iPhonen å den ba dog änna. Va göra.
Svara till <nå[email protected]>"

av &/(% , Regad Mars 08, 1 inlägg

Tror att iPhone/iPod är början till det stora förfallet.

Läst en del idag som gör att Rockys klassiska "Fan, det är dagar som den här man vill, mysa ihop sig i soffan, koka sig en kopp choklad och spränga sig själv i luften." verkar vädligt..... fridfull på ngt sätt...

Rekordet var fanimej. "fått min Mac idag. Hur installerar jag Windows. Räcker det med att stoppa i skivan"

Gonatt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 00:00

kan inte mer än hålla med, kan man kanske lägga in en startsida till nya medlemmar som visar vart och hur dom kan söka information

Ville bara skriva av m,ig det där svarta molnet som hängde över mig....

Tappade tron på det mesta förut (hoppas det inte lyser igenom för mkt:-) )
Visst, jag kan inte låta bli att hjälpa dem, men det är jobbigt att säga samma sak hela tiden...

Din idé om en obligatorisk sida kommer troligen att klickas bort direkt...

Alla sådana medlemmar är oftast för lata för att leta själva, så en sådan sida räcker inte.

Blir trött på att många ser 99mac som en personlig macsupport..

Man kanske skulle kunna lägga in någon sorts spärr som gör att man inte kan starta trådar innan man har skrivit ett visst antal inlägg eller något? Fast då kanske de spammar till dess att de kan starta tråden istället... Inte lätt det här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-08 00:22

Vi kan konstatera att alla inte vet hur man använder ett forum. Så kommer det alltid vara. Men här är många flitiga och duktiga medlemmar som styr upp och hjälper till. Det är ett enormt och tålmodigt arbete, men även ett nöje oftast.

Jag personligen slarvar mest med att hålla mig till ämnet. Och jag som har skapat en tråd som heter "Tips: Hur man skapar den bästa, unika tråden!" där en av punkterna är just att hålla sig till ämnet. Jag lever visst inte som jag lär. Haha!

Äh. Att hålla sig till ämnet hela tiden är ju inte hela världen. Bara det hålls på en vettig nivå och inte spårar ut allt för mycket.

Jag tycker det kommer in väldigt mycket PC-attityd (gerillastuket) från iPhone-hållet. Kids som verkar rätt ego. Musikdelen lämnar mest bara trevligt folk ifrån sig....

Teori; musiker är ofta bra på att samarbeta, lära av andra och bjussa på sig själva - annars blir det ju ingen bra musik, och ännu värre - klarar det inte av det så vill ingen spela ihop med dem.

Jag kan stå ut med nybörjaranda, okunskap och t o m en lite taskig attityd men att be att få svar på sin privata mailadress, då fick jag gå ut med hunden en stund...

Jag tror på en trevlig attityd där man i svaret säger att de är välkomna, att deras kunskaper är behövda och att det inom Mac-sfären finns en sammanhållning värd namnet. "Yes it's a Cult - and you're welcome!" ... att vi ser fram emot att de bidrar med något och att de gärna söker innan de ropar....

Hjälper inte det? Vad göra...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-08 20:18
Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror på en trevlig attityd där man i svaret säger att de är välkomna, att deras kunskaper är behövda och att det inom Mac-sfären finns en sammanhållning värd namnet. "Yes it's a Cult - and you're welcome!" ... att vi ser fram emot att de bidrar med något och att de gärna söker innan de ropar....

Hjälper inte det? Vad göra...

Jag håller med om att trevlig attityd är något som behövs, kanske än mer som en grundstomme. Har själv jobbat med 1st och 2nd line support i 3,5 år innan jag fick nytt jobb nyligen, så man har lite erfarenheter i fickan om vad för olika personligheter man kan stöta på. Allt från arroganta läkarbakdelar (japp, jag jobbar inom vården) till damer som blir överförtjusta när man hjälper dem hitta en ikon som ligger på skrivbordet.

Jag får hålla med om att man skall inte kräva svar baserat på typen av forum, utan man skall presentera sin fråga så sakligt man kan, och givetvis vara beredd på att ge mer fakta om möjligt när det efterfrågas, och sedan vänta på ett eventuellt svar.

Allt handlar om att ge och om att få

Problemet är att det är LITE jobbigt med dessa som bara TAR.

De dånar in, kräver tammefan svar på sin fråga och att 29 pers skall jobba dygnet runt med den. Dagen efter kan de tänka sig logga in för att kolla om "nån sucker" hjälpt dem... Nähe, inget svar.
Då skriver de nästa inlägg med i sin egen tråd "jasså, ingen som vet?"

Ovsett om de får svar eller ej så syns de aldrig mera till....

Jag tycker det här är skitjobbigt beteende. Jag vill hjälpa dem och ändå samtidigt köra en blyertspenna genom näven på dem

Jag har också jobbat med support och ibland kändes det som att man bara kunde .... jag vet inte... hoppa i älven?

"Allt handlar om att ge och få", vesst.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-08 22:49
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har också jobbat med support och ibland kändes det som att man bara kunde .... jag vet inte... hoppa i älven?

Hehe, den känslan känner jag igen

Ursprungligen av Goflorp:

"Allt handlar om att ge och få", vesst.

Detta var inte riktat mot dig, inte alls. Ber om ursäkt om det verkade så.
Det var däremot riktat mot dem som du säger dundrar in och kräver svar

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-08 23:12

Har också jobbat med support, det jobbigaste som finns är när man skall förklara för någon över telefon vart dom skall klicka och så hör man i luren ur klickandet övergår till något som låter som en kulspruta samtidigt som dom frågar om något helt annat. Då vet man att det blir ett låååångt samtal. *suck

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-08 23:14
Ursprungligen av Goflorp:

Börjar bli lite trött på

"Fan min data ha pajjat änna, kopplade i iPhonen å den ba dog änna. Va göra.
Svara till <nå[email protected]>"

av &/(% , Regad Mars 08, 1 inlägg

Tror att iPhone/iPod är början till det stora förfallet.

Håller med ang Phööönen.. den har blivit rätt hysterikt nördig...
ser på andra mac forum hur mycket tjaffs den tar upp..
ex -> http://mac.feber.se/ som från början handlade om mac
och div tillbehör men nu 98% phöööne .. vilket man total tappat intresse för

</nå[email protected]>

Jag har själv känt lite likadant, men man får komma ihåg att det är en balansgång. Vi vill ju inte bli som typ swebits och andra torrentforum där man som ny användare känner att man är minst en andra klassens medborgare. [Sparta eller Aten, det är frågan]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-09 15:38

Att ha support som yrke har ju sina krav på bemötande. Där får man infinna sig i olika tråkiga situationer genom att hålla en professionell nivå.

Som privatperson på ett forum eller i det vardagliga livet är detta lika viktigt, men är varken ett krav eller något man behöver finna sig i. Jag personligen hjälper gärna andra människor om de bemöter mig på ett sakligt och vänligt sätt. Om inte, så lär de inte få någon hjälp ifrån mig.

Men visst, vissa dagar är jobbigare än andra. Får man ett taskigt bemötande från någon så får man komma ihåg att detta är ett undantag och minnas varför man gör detta.

Keep the good work up folks!

KAN man göra en standard-text typ:
"
Hej och välkommen till den ljusa sidan.

Om du skriver en presentation av dig själv och sedan gör ett försök med Sök-funktionen så skall du se att du hittar en massa.

Här har du tillgång till hundratals med experter, vi drivs allihop av kamratanda och kundskapstörst. Tänk efter vad du kan bidra med. Kanke är du expert på ngt inom media? Kryptering? Naturfoto etc etc. Kolla gärna runt lite i ämnena och ge dig in i diskussionerna. Vi behöver dina kunskaper, ditt kunnande och dina åsikter.

"

Skulle det kännas bra?

En annan idé,

Högt upp bland nyheterna skulle man ju kunna ha ngt med
"Ny användare" och sedan ha några texter om hur vi vill att det skall fungera här.
Kanske en "Björnström som hälsar välkommen ?

Kanske ett Webformulär på sidan där man får skriva en presentation om sig själv.

På ngt sätt åstadkomma en broms, att en tanke väcks, och att vi får en ny medlem. Inte bara en människa som springer in, snor en kall öll på bordet och sedan springer ut igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-09 18:21

Det svåra är att "tvinga" folk att läsa något när de registrerar sig. Finns lite regler och förhållningssätt i de flesta forum. Brukar stå under Villkor. Man kan nog ha något kort och koncist i registreringsförfarandet. De flesta lär sig inledningsvis på ett forum. Men som du själv fått erfara så är det ju de människor som bara registrerar sig för att få svar på ett par frågor och sedan försvinner igen som kan vara mindre trevliga. Dessa får man helt enkelt ignorera.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-10 09:57
Ursprungligen av Reisan:

Men som du själv fått erfara så är det ju de människor som bara registrerar sig för att få svar på ett par frågor och sedan försvinner igen som kan vara mindre trevliga. Dessa får man helt enkelt ignorera.

Det är väl även den form av anonymitet som forum medför som även gör att en del uppför sig utanför ramarna. Min gissning är att om det hade skett ansikte mot ansikte så hade nog attityden skilt sig en del.

Jag håller med, man får ignorera sådant beteende.
Får även sälla mig till de som uppskattar det arbete som läggs ner på denna siten av både admin och alla snälla och trevliga användare, gott jobbat och tackar

  • Medlem
  • 2008-03-09 21:00

Den ljusa sidan? Hoppsan, vi som trivs bra på den mörka sidan då?

Ursprungligen av jgb:

Den ljusa sidan? Hoppsan, vi som trivs bra på den mörka sidan då?

Köp en ficklampa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 21:40

Goflorp, nu börjar du komma upp i Konrads nivå på inlägg, sarkastiska och underfundiga -du är en ficklampa i mörkret

Det var positivt, inte sarkastiskt.

Senast redigerat 2008-03-10 08:25
  • Medlem
  • 2008-03-10 14:40

Goflorp: Heh, behövs inte. Har bra mörkersyn.

1
Bevaka tråden