Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är iPod?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när podden funnits ute ett tag, vad tycker ni om den? Jag blir sugen att köpa en varje gång jag ser den.. (bara sett den på bild ) Är den något att ha?

Åsikter?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-05-13 15:28

Den är underbar, lyssnar nästan varje dag. En sak som jag upplevde i början var att batteritiden kändes kort. Det är den inte, men genom att det ryms så mycket musik i den så lyssnar man mycket mer än t ex med min gamla minidisk.
Använder dessutom den som hd rätt ofta också, helt perfekt. Jag är enormt nöjd med den men funderar på att byta till en 10gig.

Jag måste kolla på en "live", men det är kanske dumt för då köper jag nog den på en gång..

Finns den i någon butik i Umeå? Ska du sälja din?

  • Medlem
  • 2002-05-13 18:46

"Är den något att ha?"

efter att du klämt lite på den kommer du undra varför du ens ställde dig frågan.
iPoden är en underbar liten pryl. litew jobbigt när mp3-samlingen blir större än vad den tillåter bara. (hände igår)

/majk

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-13 19:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Insulin:
Nu när podden funnits ute ett tag, vad tycker ni om den? Jag blir sugen att köpa en varje gång jag ser den.. (bara sett den på bild ) Är den något att ha?

Åsikter?

Love at first sight! Den har helt förändrat mitt musikaliska liv. Jag har en halvtimmax2 i taxi till jobbet varje dag, innan var det en pina, nu är det lycka att sitta och lyssna på sin musiksamling.

Köp den!

//mattan

Kanske dags att gå in på Macbarometern.com och kolla priser. Vad leverears den med? Visst laddas den via Firewire? F*n att man ska vara så prylkåt..

[ 13 Maj 2002, 19:32: Meddelandet ändrat av: Insulin ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-13 20:07

Det gör lite ont att köpa den (den är ju lite dyr)...men när du väl kommit över den "smärttröskeln" så är det en helt fantastisk värld som öppnar sig!

iPod är en genialisk liten maskin som levererar livskvalitet!

Köp upp dig på bättre lurar om du vill. Det går att få ut mycket bättre ljud ur den... Att investera i en skyddande väska är heller inte dumt, då det är lätt att repa ytan på den.

Gå in på dessa länkar och få tips:

EVERYTHING IPOD

iPODHACKS

iPODING

He he, det är *lite* positivare tongångar här än bland vissa när den släpptes ursprunligen, då var det i stil med "dom kommer bara att sälja en handfull". Apple lyckades uppenbarligen skapa en produkt så pass bra att den är värd sitt väldigt höga pris helt enkelt! (Vilket jag ju förstås hela tiden förstod...

/Adrian - som vill ha, men inte alls har råd...

Oj finns ju alldeles för mycket att köpa till den!! Det blir till att knäcka spargrisen...

Har beställt en liten mojäng som man kopplar till iPoden och sedan kan man ratta in sändningen på vilken radio som helst (som är nära naturligtvis).
Säkert inte lagligt i Sverige men kul...

Bästa prylen i hela huset (och det finns ganska många :rolleyes: )

Allvarligt talat så har den överträffat alla mina förväntningar. Spara å köp!

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-13 23:24

Nu tänker jag bli riktigt tjatig (det bjuder jag på)!

iPoden är en fantastisk manick - inget tvivel har rått om detta någonsin...
Men priset....är LÖJLIGT högt och, framgången till trots, skulle Apple ha sålt dubbelt så många om priset legat ett par tusen lägre!

Jag, och andra "puckon" som har råd att "kasta pengarna omkring oss" kanske var Apples målgrupp från början, men andra (som Adrian B.) somvill köpa men inte har råd är ju desstå fler - så Apple biter sig i svansen i gammal hederlig traditionell stil!

Värd pengarna? Allt är relativt...den är fantastisk oavsett vad den kostar. Men den kostar förmycket - no doubt about it!!!

Jag kommer inte ihåg var jag såg uppgiften, men det hela gick i alla fall ut på att en iPod kostade ungefär lika mycket som Toshibas disk som sitter i en iPod. Säkert har Apple en ganska bra mängdrabatt, men vi skall nog inte vara så säkra på att Apple stoppar massa pengar i fickan för varje iPod.

Exakt vad täckningsbidraget är på varje iPod vet vi inte med säkerhet, men jag kan svära på att -2000 kronor till kund = dubbel försäljning = mycket sämre för Apple.

När Apples underleverantörer sänker sina priser tror jag Apple gör det också. Det är bara en tidsfråga.

Jag är också en lycklig dumskalle som köpte en dyr iPod, för övrigt.

Clavius, jag vet att jag är lite tjatig när jag tar upp det, eftersom jag gjort det flera gånger tidigare, men det är värt att poängtera att Toshiba tog vid tiden för iPodens introduktion lika mycket betalt (399 dollar) för endast disken på 5 gig som Apple tog för hela iPoden! Naturligtivs köper Apple diskarna billigare, men det säger ändå lite om hur påkostat innehållet i den är.

Men visst, jag hade förstås också hellre sett den i en prisnivå kring 2-3000 kr, så jag har råd. Och visst hade den sålt mångfaldigt mer då. Men kanske givit mindre vinst totalt sett ändå än nu.

He he, vi tänker i rätt lika banor ace4711

(Uppgiften om priset på disken tog jag vid den tiden från Toshibas egen hemsida - finns säkert nån länk i nån gammal tråd.)

Men priset....är LÖJLIGT högt och, framgången till trots, skulle Apple ha sålt dubbelt så många om priset legat ett par tusen lägre!

Ja nu var du verkligen tjatig
Ett par tusen lägre?? Apple skall givetvis tjäna pengar på att sälja iPod, och med de komponenterna som iPod består av går det inte att komma ner "Ett par tusen lägre" om de skall göra vinst på enheterna. Kolla upp t.ex. vad bara hårddisken i en iPod kostar!

Dessutom finns det inga "riktiga" konkurrenter i dagsläget till iPod, för de som vill ha en MP3-spelare med flera GB lagringsutrymme som man kan ha med sig i fickan (normalstor byx/skjort-ficka). Lägg till att iPod är ensam i dagsläget om att ha ordentligt snabb överföring av låtar/filer via FireWire.

Man kan ju säga om alla prylar att de hade sålt mycket mycket mer om priset var lägre. Hade iPod kostat 1 kr hade den sålt otroligt bra

Jag, och andra "puckon" som har råd att "kasta pengarna omkring oss" kanske var Apples målgrupp från början, men andra (som Adrian B.) somvill köpa men inte har råd är ju desstå fler - så Apple biter sig i svansen i gammal hederlig traditionell stil!

Apple är självklart medvetna om att iPod vänder sig till en ganska liten målgrupp i.o.m det höga priset. De har aldrig planerat eller budgeterat att sälja iPod till de "som vill köpa men inte har råd " även om de är fler.
Det finns hundratals andra märken/modeller av MP3-spelare under 2000 kr, för de som inte har råd med just en iPod.

Själv köpte jag en DIVA mp3-spelare, med 288 MB (flash kort) och USB-asnlutning för 2.200 kr. Dessutom är den mycket mindre och lättare än iPod, vilket passade mig bra

Mellan den 21 mars och den 29 juni så får man med ett anslutningspaket till den, innehållande:

I iPod Connection Kit ingår:
• automatisk uppladdare för iPod
• kassettbandsadapter
• minikabel för stereo-till-RCA
• minikabel för stereoanslutning (hane/hane)
• miniförlängningskabel för stereo (hane/hona)
• iPod-kablar och -tillbehör

Undra om man ska slå till nu..

Slå till, den är kanon! Inga som helst klagomål från mig...

Förresten, hur gick det för Martin och hans båda (?) iPods? Jag minns att han runt julafton var så putt och sa att inget fungerade på någondera av de två som han hade hittat under granen.....och jag minns också sedan hur glad han blev när Steve J hade samma problem med sin iPod på expot i januari

Berätta hur det gick Martin. De kanske ligger och samlar damm - då kan du nog få köpa dom billigt Insulin.

Anders

Ja det kommer jag ihåg, både Martins och hans flickväns iPod var trasiga. Hur gick det med dom?

De fungerade bägge två till slut...

Martins iPod hade en defekt firewire-kabel och hans flickväns iPod var det inget fel på mer än handhavandet

, det är inte alltid så enkelt att få saker att fungera på julafton!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-05-14 09:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Har beställt en liten mojäng som man kopplar till iPoden och sedan kan man ratta in sändningen på vilken radio som helst (som är nära naturligtvis).
Säkert inte lagligt i Sverige men kul...

Vart?, vart? Villha!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MatsOlov:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Har beställt en liten mojäng som man kopplar till iPoden och sedan kan man ratta in sändningen på vilken radio som helst (som är nära naturligtvis).
Säkert inte lagligt i Sverige men kul...

Vart?, vart? Villha!

Tror att det är den här Micke menar. Schysst litet paket man fick med om man köper podden nu, billaddare och lite annat smått och gott!

Nu sitter jag och försöker bestämma mig om jag ska köpa en 5 eller 10 GB iPod. Klart att jag inte BEHÖVER 10 GB, men vill alltid köpa den värsta modellen.. Men köper man en 5 GB så får man med Dr Botts Connection kit II.

Svammel svammel.. Ska nog inte skriva inlägg så här tidigt på morgonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 13:19

Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Ett par tusen lägre?? Apple skall givetvis tjäna pengar på att sälja iPod, och med de komponenterna som iPod består av går det inte att komma ner "Ett par tusen lägre" om de skall göra vinst på enheterna. Kolla upp t.ex. vad bara hårddisken i en iPod kostar!

Idag hittade jag en 1.8" Toshiba HDD 5 GB för
2.800:- (plus moms) på ett tiotal ställen på nätet. 20 GB diskar är nu också på väg...

Dessutom finns det inga "riktiga" konkurrenter i dagsläget till iPod, för de som vill ha en MP3-spelare med flera GB lagringsutrymme som man kan ha med sig i fickan (normalstor byx/skjort-ficka). Lägg till att iPod är ensam i dagsläget om att ha ordentligt snabb överföring av låtar/filer via FireWire.

Sant att iPod har skapat en egen klass av mp3-spelare, vilket är fantastiskt! Men du hittar ändå en del intressanta konkurrenter på marknaden, utan FireWire men med 20 GB disk (som Archos Jukebox t.ex. för 2.650:-).
styrkan hos iPod är dock ändå designen och funktionaliteten där den är oslagbar. Och det kan man ju betala för vad man tycker det är värt...enligt Apple rätt mycket.

Man kan ju säga om alla prylar att de hade sålt mycket mycket mer om priset var lägre. Hade iPod kostat 1 kr hade den sålt otroligt bra

Jag tror den hade sålt ganska dåligt för en krona...då man inte kan tillverka någonting bra för det priset!

Skämt å sido så är den ekonomiska ekvationen inte fullt så enkel att man kan generallisera och säga att billigt säljer mer. Det är hur du uppfattar vara i kombination med vad du betalar för vilket innehåll du får som avgör om en vara är prisvärd eller ej.

Apple är mycket väl medvetna om att man kan ta ut ett litet överpris på de flesta av sina produkter då de innehåller såmycket mer än hård- och mjukvara. Man säljer en stil, en attityd och en känsla - smart förpackad och marknadsfört. Som ägare till en Mac / iPod skall du känna dig utvald. Och det har man lyckats med! Eller som du själv säger....

Apple är självklart medvetna om att iPod vänder sig till en ganska liten målgrupp i.o.m det höga priset. De har aldrig planerat eller budgeterat att sälja iPod till de "som vill köpa men inte har råd " även om de är fler.
Det finns hundratals andra märken/modeller av MP3-spelare under 2000 kr, för de som inte har råd med just en iPod.

Där har vi ju Apples attitydproblem i ett nötskal! Varför sälja till en exklusiv köpstark skara när man kan bli marknadsledande ?!
Att det finns billigare mp3-spelare på marknaden är ju självklart, men poängen var att jämföra värdet på varan med priset (vilket är två olika saker).

Att vara "ensam" om en "topline-produkt" innebär inte automatiskt att man kan ta ut ett överpris - men det är ändå så marknaden fungerar. Och med skenande teknisk utveckling är dagen iPod värda högst 1500:- om fjorton månader, men det är en annan diskussion och det är så världen ser ut. Få värden är bestående idag och det verkar vi få leva med.

Summa sumarum; iPod är den bästa mp3-spelaren som finns på marknaden idag.
Det är också den dyraste. Ibland kostar bäst mest, men det behöver inte vara så...

[ 19 Maj 2002, 13:22: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

lite utanför huvudämnet men vet någon om det är .m3u som är ´playlist´ formatet till ipoden?

Idag hittade jag en 1.8" Toshiba HDD 5 GB för 2.800:- (plus moms) på ett tiotal ställen på nätet. 20 GB diskar är nu också på väg...

Ok, det betyder 4.200 - 2.800 = 1.400 kr (exkl moms) för en iPod utan disk. Inte så himla dyrt för en MP3-spelare i den "kalibern" och det segmentet.

Men du hittar ändå en del intressanta konkurrenter på marknaden, utan FireWire men med 20 GB disk (som Archos Jukebox t.ex. för 2.650:-).

Bästa pris på Archos Jukebox 20GB i Sverige (som jag sett) är 3.200 exkl. moms (på Skribofont).
Fast Archos Jukebox är ju en mycket större och tyngre spelare (i alla fall om man pratar "bärbart") jämfört med iPod. Men ok, den kan väl vara en konkurrent och ett alternativ för de som tycker det är Ok att bära runt på en tegelsten i handen eller väskan

(den väger faktiskt dubbelt så mycket som en iPod)

Jag tror den hade sålt ganska dåligt för en krona...då man inte kan tillverka någonting bra för det priset!

Jag tänkte mig mer ett subventionerat pris á la mobiltelefoner/abonnemang. T.ex. köp en iPod för 1 kr om du samtidigt tecknar ett abonnemang på "iDisk 200MB" med en bindningstid om 24 månader

Det är hur du uppfattar vara i kombination med vad du betalar för vilket innehåll du får som avgör om en vara är prisvärd eller ej.

Har du helt rätt i, och det kan ibland variera från person till person

Där har vi ju Apples attitydproblem i ett nötskal! Varför sälja till en exklusiv köpstark skara när man kan bli marknadsledande ?

För att skilja sig från de andra tillverkarna

[ 20 Maj 2002, 02:13: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 15:12

Inte alls lika fin som iPod:en såklart, men mycket mp3 för pengarna (USD 399): 20 Gig, firewire, USB...

Spec. på Creatives web

/Nils

Bevaka tråden