Jag och min man har precis startat ett handelsbolag. Min man är frilansande journalist och har i dagsläget två huvudsakliga uppdragsgivare, men avser att expandera inom kort. Företaget registrerades i december och vi har fått vår F-skattsedel. I februari fick vi in en mindre första inbetalning på företagets bankkonto. Från mitten av februari har min man övergått till att arbeta med journalistiken på heltid. För att kunna fokusera på verksamheten snarare än bokföringen funderar vi nu på att låta någon ta hand om bokföringen och ekonomiredovisningen. Som det ser ut nu har vi Swedbanks e-bokföring, men vi skulle vilja ha hjälp att komma igång och kanske lägga ut allting tills vidare. Tanken är att jag ska sköta det i framtiden men behöver hjälp i uppstarten.

Företaget kommer i genomsnitt att skicka ut 3-4 fakturor per kalendermånad till uppdragsgivarna. Vi fakturerar alla kunder själva via mejl i pdf-format.

Företaget har väldigt små löpande kostnader då det mesta arbetet sker över internet. Det som blir aktuellt är mobiltelefoni samt busskort. Vi kommer även att leasa två datorer.

Vi behöver hjälp med bokföringen och med att räkna ut moms och egenavgifter så att vi vet hur mycket vi kan ta ut från företaget varje månad i form av eget uttag. Bokslut blir aktuellt inför deklarationen.

Kan någon rekommendera en bra person som kan hjälpa oss med bokföringen till en rimlig kostnad? Så här i uppstarten handlar det inte om några stora intäkter. Fick tips om en kille i Kiruna (www.ekonomitjanster.nu) som tog 100 kr i månaden men han hade fullt.

Tips mottages tacksamt!