Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard och dela skrivare med en PC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla,

1. Jag är helt ny mac användare med flera PC i nätverket. Macen och PC:n hittar varandra och kan dela filer etc. Skrivaren är kopplad till macen via USB och är naturligtvis utdelad till nätverket. PC:n hittar skrivaren men när man skriver ut från PC så säger den ifrån att Canon iP1500 på MACINTOSH åtkomst är nekad, det går inte att ansluta???

2. Har en extern HD kopplad till macen för att kunna köra time machine. Den har jag gjort 2 partitioner på och delar ut den ena till nätverket för att kunna köra backup även på PC:n. Den hittas av PC:n och jag kan skriva till disken utan problem, men när jag vill använda disken för att köra backup från PC:n skriker PC om lösenord????? Macen är inställd på att inte kräva lösenord och jag har därför alldrig angett något lösenord i macen!

Tacksam om någon har några ideér om lösningar på ovanstående.

Po

Angående skrivaren. Jag har också skrivaren ansluten till min Mac och utdelad till min PC. Den syns alltid på PCn, men jag måste ansluta till (logga in på) Macen för att kunna skriva ut.

Användarnamnet och lösenordet är nog detsamma som du använder för att logga in som vanligt på Macen.

Kan tillägga att jag kör Tiger. Men det kan ju fungera på samma sätt i Leopard.

Rikard, Tack skall du ha, men jag blir tyvärr inte klokare. Jag blir inte ombedd om lösenord då jag skall skriva ut, bara när jag vill skapa ett schema för säkerhetskopiering. Till saken hör att jag har inte skapat något lösenord till macen, bara ett användarkonto utan lösen. Det blir jag ombedd att klicka OK på ibland vid installationer etc. Jag har provat att ange användarnamnet utan lösen (eftersom det inte är angett något lösen) men det vill sig inte ändå!?. Jag tror jag ringer Macsupport AB som sålde maskinen då telefonsupporten inte klarade av problemet heller. Macsupport AB lovade att det skulle funka då de sålde macen till mig så då får de väl hjälpa till hoppas jag.

Har du kollat inställningarna för brandväggen?
Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg

Kolla också om ditt konto har adminrättigheter.
Systeminställningar > Konton

Om du har det kan det vara klokt att ha ett lösenord

Ursprungligen av Blue Odyssey:

Hej Alla,

1. Jag är helt ny mac användare med flera PC i nätverket. Macen och PC:n hittar varandra och kan dela filer etc. Skrivaren är kopplad till macen via USB och är naturligtvis utdelad till nätverket. PC:n hittar skrivaren men när man skriver ut från PC så säger den ifrån att Canon iP1500 på MACINTOSH åtkomst är nekad, det går inte att ansluta???

Po

Hej!

Jag har samma problem som du tror jag. Jag sitter i mitt hemmanätverk och har delat ut min Canon Pixma MP 170 USB. Alla macarna kan skriva ut på den, men på xp-burken så dyker den upp snyggt och fint, men bara som "åtkomst nekad". Jag har labbat med rättigheter och konton lite fram och tillbaka, men hittills utan framgång. Hittar du någon lösning så är jag intresserad.

Jag har slutligen lyckats. Genom att följa nedanstående guide så kan jag numera komma åt min Canon Pixma MP170 USB som är kopplad till min gamla Quicksilver med leopard, från xp-burkarna i mitt hemmanätverk.

http://blog.codefront.net/2007/02/05/sharing-a-usb-printer-from-mac-os-x-to-windows/

I en perfekt "applevärld" hade man väl bara slagit på skrivardelning, så hade allt bara funkat, men det här sättet var inte så himla svårt heller. Jag hade ingen aning om att man kunde göra så här bara.

Hoppas att det funkar för andra också.

Om guiden fungerar för andra också kanske någon moderator här kunde göra en klistrad post av guiden, jag tror många i blandade små nätverk kan ha nytta av detta.

1
Bevaka tråden