Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurera Zyxel isdn router

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

gott folk, jag har en Zyxel Prestige 100 isdn router som jag vill konfigurera från min mac, det skall gå.

Dyslektisk som jag är så dator engelska inte det jag gillar bäst så därför undrar jag.

någon som vet hur man gör, vilket program jag använder för att komma åt routern och hur jag anropar den från det programet.

Jag tror du har flera möjligheter. Du kan köra ett vanligt terminalprogram mellan din Mac och din Zyxelburk. Du måste ha en seriell kabel mellan din Mac och din router. Den kabeln som följde med passar bara till en PC.

Enklast kanske är om du konfigurerar din router från en PC med hjälp av det PC-program som du fick med i paketet. Det kanske är enklast om du tar med routern till en kompis som har en PC och konfigurerar routern där, sedan kan du använda den hemma.

Jag tror att det kom med Java-applets som antagligen fungerar på Mac. Dvs, det finns en grafisk konfigurering som fungerar på Mac. Men, om det strular det minsta (vilket jag tror att det kan göra) så är nog PC-vägen enklast.

Nej du behöver ingen PC för att konfigurera din Zyxel Router.

I OSX kan du använda terminalen skriv följande "telnet 192.168.1.1" (din Routeradress står i "Networkinställningarna") efter detta frågan den efter ditt "password" har du inte ändrat det någon gång så är det 1234 "enter"

I OS9 kan du använda MacSSH PPC, du hittar det på versiontracker.

Hallå alltså, jag sitter med samma problem, har försökt att bygga en seriekabel men får ingen kontakt med routern. Kanske är det powerbookens fel men det gick inte på jobbets bärbara PC heller (den rekommenderade hyperterminal alltså).

Måste alla kontakter vara i (ISDN + LAN) för att routern skall starta???

Någon som vet hur seriekabeln skall vara byggd?

Christer, fick du inte med någon dokumentation så kan jag nog hjälpa dig, mejla mig isåfall

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas J:
[QB]I OSX kan du använda terminalen skriv följande "telnet 192.168.1.1" (din Routeradress står i "Networkinställningarna") efter detta frågan den efter ditt "password" har du inte ändrat det någon gång så är det 1234 "enter"
[QB]

Glöm inte att sätta om dina nätinställningar så att du befinner dig på samma subnät som routern om du konfigurerar den via nät (istället för via serietåt). Dvs, du skall ha ett ip mellan 192.168.1.2 och 192.168.1.255. på den maskin som du vill konfigurerar ifrån.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andreas Anjou:
Hallå alltså, jag sitter med samma problem, har försökt att bygga en seriekabel men får ingen kontakt med routern. Kanske är det powerbookens fel men det gick inte på jobbets bärbara PC heller (den rekommenderade hyperterminal alltså).

Måste alla kontakter vara i (ISDN + LAN) för att routern skall starta???

Någon som vet hur seriekabeln skall vara byggd?

Christer, fick du inte med någon dokumentation så kan jag nog hjälpa dig, mejla mig isåfall

Det ska vara en "vanlig" seriellkabel som finns att köpa på t.ex. Clas Ohlson, artikelnr 32-5852 förlängningskabel borde funka, har inte testat själv med den kabel.

Annars ska kopplingen i routern vara (han-kontakt)
pin funktion
1 Carrier Detect (CD)
2 Received Data (RXD)
3 Transmitted Data (TXD)
4 Data Terminal Ready (DTR)
5 Signal Ground
6 Data Set Ready (DSR) input
7 Not used
8 Not used
9 Not used

Bygger du en egen kabeln ska den kopplas
han-hon kontakt
1-1
2-2
3-3
osv.
jord-jord

Ställ in terminalen 9600baud, 8bit, ingen paritet 1 stopbit.

Du behöver bara ha seriel och ström i, dock vill routern testa ISDN kanalen under konfigureringen och då kan det vara bra att ha den i.

Maila mig om du inte får det att funka.

/Ulf

Tack för goda råd men läget är följande:
Har routern, har hub har datorn en Lombard som kör på 9.1 laddat hem MacShh PPC, skriver in 192.168.1.1 i connections fönstret får upp en ruta med fråga om användarnamn och lösenord skriver in lösen 1234 sedan händeringet mer alls.

A) hur skall tcp/ip vara ställt när jag gör det här spelar det någon roll?

b) hur kommerjag åt konfigurerings inställningarn?

Otroligt tacksam för all hjälp

Christer

Verkar som att du har "Secure shell v2" ikryssat?

Du skall enbart fylla i "host name" ( vilket är Routerns IP-adress 192.168.1.1) och sedan OK, därefter skall ett terminalfönster öppna sig med ordet "Password"

Konfigurationfönstret för Zyxel Routern som du får upp i terminalen ser ut enligt bilden.

[ 11 Maj 2002, 16:46: Meddelandet ändrat av: Thomas J ]

Tack för hjälpen! Jag byggde en egen kabel och lånade jobbets bärbara pece. Routern konfigurerad och igång (smurfar på den nu......)

Än en gång tack!

1
Bevaka tråden