Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man sin hemsida sökbar via Google?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 17:16

Jag har just lyckats få ut min hemsida på nätet.

Adress:
http://web.comhem.se/lundvang

Men hur gör jag för att att andra ska hitta den lätt? Alltså utan att de vet den exakta adressen. Till exempel då man söker på Google skulle det räcka att någon skriver mitt efternamn "lundvang" och då borde den ju dyka upp som ett av de första alternativen.

Tacksam för svar

Anders

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-06 17:25

Förr la man till en massa metainfo i html-taggen, men detta är inte längre relevant har jag förstått. Sökmotorer typ Google dammsuger internet kontinuerligt och sniffar på url och html - alltså adresser och sidors innehåll med text, bilder - tja allt (alla filers namn (ex. bild.jpg) finns också inbakat i html.
Så - snart finns även din sajt på Google...ge det en vecka eller så. Vill du hamna högt upp i sökträfflistan så gäller (i slumpvis ordning): ovanlighet (ord etc), besöksstatistik, sökstatistik och pengar (man pyntar t.ex. Google).
Så har jag förstått det, men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 17:32

Ok. Tack för snabbt och tydligt svar. Kanon. Då är det bara att vänta lite då. Det ger sig självt. Så ska det vara. Kan ju börja med att meddela den nya sidan till några bekanta så går de väl in på sidan och snart har Google snappat att den finns.

Du kan ju hjälpa till lite genom att lägga till din URL genom nedanstående länk. kan gå lite fortare och smidigare då är min erfarenhet.

http://www.google.se/intl/sv/add_url.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 18:10
Ursprungligen av panther:

Du kan ju hjälpa till lite genom att lägga till din URL genom nedanstående länk. kan gå lite fortare och smidigare då är min erfarenhet.

http://www.google.se/intl/sv/add_url.html

Jag klickade på länken, skrev dit adressen och även några sökord. snabbt och lätt.

Så får vi se.

Annars är det helt ok med 7-14 dagar också.

Tack alla för snabba och bra svar!

det kan ta ett tag innan din hemsida dyker upp på Google ...
allt från 7-14 dagar

nu ligger din hemsida på en com hem server och hade du haft en egen domän så hade du kunnat använda dig av Googles verktyg för webasvariga ...

Jag vet inte men kanske kan du använda dig av Google Analytics

på Googles hemsida finner du mycket information hur du bäst skriver rätt information av typen <description> och andra meta tagar som Google läser ...

det absolut bästa du också skall göra är att få andra att länka till din hemsida ...

jag rekomenderar att du går in på Google och skaffar ett Google konto och Google Analytics ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 18:15

Googles sökrobotar söker och indexerar webbsidor uppifrån och ner i koden. Dvs, Title, rubrik, ingress, brödtext osv. Om du använder JavaScript och/eller CSS så lägg dessa koder i en extern fil som du inkluderar på varje webbsida eller där det önskas. På detta sätt minskar du antal kodrader på webbsidan och robotarna gör bättre och snabbare indexering av dina webbsidor.

Detta bidrar till högre ranking. Något annat som också påverkar är hur pass ofta webbsidorna uppdateras. Eller hur många som länkar till din hemsida alternativt besöker din webbsida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 10:03
Ursprungligen av Reisan:

Googles sökrobotar söker och indexerar webbsidor uppifrån och ner i koden. Dvs, Title, rubrik, ingress, brödtext osv. Om du använder JavaScript och/eller CSS så lägg dessa koder i en extern fil som du inkluderar på varje webbsida eller där det önskas. På detta sätt minskar du antal kodrader på webbsidan och robotarna gör bättre och snabbare indexering av dina webbsidor.

Detta bidrar till högre ranking. Något annat som också påverkar är hur pass ofta webbsidorna uppdateras. Eller hur många som länkar till din hemsida alternativt besöker din webbsida.

Hur gör jag denna externa fil med css och var/hur inkluderar jag den? Absolute beginner!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-07 16:57

Min hemsida finns redan nu som sökbar på Google! Efter ett dygn! Inte riktigt högst upp, men närapå – beroende på vilka sökord man anger. Kanske för att jag gjorde som panther tipsade om (se ovan) och/eller kanske för att jag meddelade bekanta och de gick in på sidan.

Reisan, det du skriver är nog helt rätt och riktigt, i dagsläget förstår jag inte riktigt allt, vet inte ens vad JavaScript eller CSS är. Jag är helt nybörjare på hemsidor och har gjort hemsidan i iWeb. Så småningom kommer jag att förstå och jag tror att det är värdefull information som du gett. Tack!

Jag kan se att min hemsida på Google fått rubriken "Startsida" och det har väl med det att göra som du skriver Reisan? Hade ju varit bättre om rubriken blivit "Anders Lundvang, filmare" eller "Studio Lundvang" eller något liknande. Ska se om jag kan ändra det så småningom... Man lär sig bit för bit...

Anders

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-07 17:43
Ursprungligen av B-A:

Min hemsida finns redan nu som sökbar på Google! Efter ett dygn! Inte riktigt högst upp, men närapå – beroende på vilka sökord man anger. Kanske för att jag gjorde som panther tipsade om (se ovan) och/eller kanske för att jag meddelade bekanta och de gick in på sidan.

Reisan, det du skriver är nog helt rätt och riktigt, i dagsläget förstår jag inte riktigt allt, vet inte ens vad JavaScript eller CSS är. Jag är helt nybörjare på hemsidor och har gjort hemsidan i iWeb. Så småningom kommer jag att förstå och jag tror att det är värdefull information som du gett. Tack!

Jag kan se att min hemsida på Google fått rubriken "Startsida" och det har väl med det att göra som du skriver Reisan? Hade ju varit bättre om rubriken blivit "Anders Lundvang, filmare" eller "Studio Lundvang" eller något liknande. Ska se om jag kan ändra det så småningom... Man lär sig bit för bit...

Anders

Ok, så du gör hemsidan i iWeb. Ja, du lär förstå det jag skrev när du är mer van att bygga hemsidor. Att det står "Startsida" i själva länken i listan över sökträffarna, har med det jag kallade för "title". Detta är det som syns som text även längst upp i webbläsaren. Jag har inte använt iWeb så jag vet inte hur pass mycket du kan redigera på hemsidan när det gäller just detta med "title". Men jag skulle bli förvånad om det inte gick att redigera.

Du kan döpa om "Webbplatsen" och de olika sidorna i iWeb, det är detta namnet google visar :).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-10 14:25
Ursprungligen av Ajohansson:

Du kan döpa om "Webbplatsen" och de olika sidorna i iWeb, det är detta namnet google visar :).

Ok, bra, det kan vara värt att pröva så småningom, måste jobba med annat nu. En förbryllande sak är att hemsidan nu idag, några få dagar senare, inte över huvud taget är sökbar på Google längre! På de sökord där den nyss var högt rankad finns den inte alls med längre! Konstigt, för sidan finns ju kvar och jag vet att massor med folk varit inne och kikat på den i helgen. Har Google plockat bort den? Undrar varför i så fall.

Jag jobbar med just sökmotoroptimering. Vill man lyckas på google så är relevans ett nyckelord att utgå ifrån. klickar jag på t.e.x Filmer på din sida så ska det stå /filmer i adressfältet, Filmer som en H1 rubrik, samt att du använder dig av ordet filmer i olika böjningar med fetmarkerad text. Det är ena delen. Det andra är att (som sagt) uppdatera sajten ofta, få naturliga inlänkningar (av folk som gillar det du skriver om).

Men som hemmabyggare och "hemoptimerare" så är det mindre aktuellt att ge sig in på den biten, då det krävs mer kunskap och tid. Att hamna på topp 10 med en populärt sökord är i princip omöjligt om man inte får hjälp av ett optimeringsbolag. Därav kan det vara av intresse att rikta in sig på mer specifika nyckelord.

Ett tips kan vara att slopa comhem domänen - då dina blivande besökare troligtvis inte kommer tycka att det är en relevant adress att klicka in på.

Lycka till !

Ursprungligen av godpuppet:

Att hamna på topp 10 med en populärt sökord är i princip omöjligt om man inte får hjälp av ett optimeringsbolag.

Skitsnack. Sök på "foto" (ganska vanligt ord tror jag). 3a hamnar Bengt på Bildochfoto.se och jag vet att han inte använt optimeringsbolag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-11 09:48

Tack godpuppet. Mitt mål i detta fall var bara att få sidan sökbar ö h t på Google genom specifika sökord som "lundvang" eller "anders lundvang". Så var det också redan i fredags, då sidan var bara en dag gammal, och den hamnade direkt högt i rankning på dessa ord. Men nu finns plötsligt inte sidan med alls på dessa sökord! Trots att många besökt den i helgen. Verkar som de liksom plockat bort sökbarheten helt. Av för mig outgrundlig anledning. Gör de så? Någon som vet?

Sidans adress är:
http://web.comhem.se/lundvang

Anders

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-11 10:58
Ursprungligen av B-A:

Tack godpuppet. Mitt mål i detta fall var bara att få sidan sökbar ö h t på Google genom specifika sökord som "lundvang" eller "anders lundvang". Så var det också redan i fredags, då sidan var bara en dag gammal, och den hamnade direkt högt i rankning på dessa ord. Men nu finns plötsligt inte sidan med alls på dessa sökord!

Varför det fluktuerar på detta vis vet ingen utanför Googles väggar med säkerhet, men förmodligen har det något med deras indexerings- och värderingsprocess att göra.

Ursprungligen av B-A:

Trots att många besökt den i helgen.

Antalet besök är irrelevant.

Ursprungligen av B-A:

Verkar som de liksom plockat bort sökbarheten helt. Av för mig outgrundlig anledning.

Det beror helt enkelt på att andra sidor med de sökorden värderas som viktigare, inte så konstigt heller då din sida är rätt ny och länkas till av uppskattningsvis noll andra webbplatser, eller hur?

Ursprungligen av B-A:

Gör de så? Någon som vet?

Någon mänsklig inblandning sker inte. Det förstår du säkert att de inte har varken tid eller lust att gå igenom alla världens webbsidor manuellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-11 12:49

Tack Jogin för svar. Du skriver bland annat:

"Varför det fluktuerar på detta vis vet ingen utanför Googles väggar med säkerhet, men förmodligen har det något med deras indexerings- och värderingsprocess att göra."

Förmodligen. Och jag vet inte om jag orkar kontakta Google för svar angående detta, (om det ö ht går att få) så viktigt är det ändå inte. Tyckte bara det var lite märkligt att ena dagen är sidan ett av de första alternativen när man söker på mitt efternamn och nästa dag finns sidan inte med alls, inte på någon av de 31 sidorna. Fast sidan är kvar på nätet och bara har funnits där i 4 dagar.

Anledningen till att du först dyker upp vid en sökning och sen tycks försvinna, kan ha att göra med att Google först indexerat sidan, men inte värderat sidan. När den börjat värdera, alltså indexerat helt klart och anlagt alla variabler och parametrar de använder på sidan, så hamnade din mycket nya sida utan många länkar och annat långt ner.

Men det är bara en spekulation.

Google betygsätter din sida efter hur andra sidor länkar till din sida. Skapa hundratals webb-sidor som alla länkar till din sida. Gärna i löpande text på förstasidor under egen domän.

Placera Googles annonser på din sida. Google tycker om merförsäljning och rekommenderar hellre sidor som innehåller deras egna annonser.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-11 15:13
Ursprungligen av Mats Larsson:

Placera Googles annonser på din sida. Google tycker om merförsäljning och rekommenderar hellre sidor som innehåller deras egna annonser.

Spekulation.

Ursprungligen av Jogin:

Spekulation.

Inte den mest galna spekulationen dock. Kan mycket väl tänka mig att google värderar sidor med "google-material" högre än dom utan.

Att google ibland plockar bort indexerade sidor kan också ha att göra med copyright. Man får helt enkelt inte stjäla text från en annan webbplats (som har samma text indexerat) såvida den inte handlar om ett och annat ord såklart, eller en mening. Men att sno en hel text är inget som leder till högre resultat.

Men jobba upp sidan, ha tålamod, så glider det upp ett betyg på sidan så småning om (pagerank). Det kommer hjälpa dig vesäntligt sen när du skriver ner mer material till sidan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-11 18:49
Ursprungligen av godpuppet:

Inte den mest galna spekulationen dock. Kan mycket väl tänka mig att google värderar sidor med "google-material" högre än dom utan.

Att du kan tänka dig det ökar inte chansen för att det är sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 13:09

Om CSS på svenska
Annica Tiger - som väl varit läromoder får många - http://www.tiger.se/dok/styltext.html
Jonas Webresurs http://www.jonasweb.nu/
NinetNet http://www.ninetnet.com/

Angående Jonas sida, hur kan man som "webbguru" ha en sida med frames år 2008?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 21:51

Det var kanske det som gjorde att han gav upp för nu står det "Sajten har funnits på webben sedan i maj 1998 och uppdaterades fram till 2007."
Man kan säga mycket om frames och gammal design men det finns en hel del att hämta om man är ny på området.

1
Bevaka tråden