Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa tre partitioner för OS X, BootCamp och delade data

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-21 19:48

Hej

Jag har precis skaffat mig min första Mac en MacBookPro.
Fungerar utmärkt.
Jag är en gammal inbiten PC användare och ser nu möjligheten att få det bästa av båda världarna.

Nu är det som så att jag vill dela min disk i tre delar.
En för OS X, en för Win XP och en trdje för gemensamma data.
Jag har testat att köra BootCamp som fixar en partition för Windows.
Det fungerar utmärkt.

Mitt problem är att när jag går in i skivverktyget och väljer att partitionera där så är alla knapparna gråa och går inte att trycka på.

Så vitt jag vet så har jag admin rättigheter. Det finna bara ett konto på maskinen som jag skapade vid första uppstart.

Någon som har en idé vad det kan vara?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-21 21:21

Jag misstänker att det är en begränsning när man använder Boot Camp.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-21 21:36

En fundering bara... man kan väl inte partitionera disken som operativsystemet ligger på som man försöker partitionera ifrån...? krångligt lät det, men se det såhär... Det är väl rätt omöjligt att starta OS X Från HDD 0 och sedan partitionera upp HDD 0 till 3 enheter när man kör operativsystemet på HDD 0? Eftersom OS:et gärna vill formattera och bygga runt så borde det väl inte gå, utan det är något man får göra från installation av OS:et? Eller är jag ute och snurrar helt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-21 21:41
Ursprungligen av Scumpi:

En fundering bara... man kan väl inte partitionera disken som operativsystemet ligger på som man försöker partitionera ifrån...? krångligt lät det, men se det såhär... Det är väl rätt omöjligt att starta OS X Från HDD 0 och sedan partitionera upp HDD 0 till 3 enheter när man kör operativsystemet på HDD 0? Eftersom OS:et gärna vill formattera och bygga runt så borde det väl inte gå, utan det är något man får göra från installation av OS:et? Eller är jag ute och snurrar helt?

Jo, men det är ju precis det som Boot Camp gör.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-21 22:05

aha...

Såvitt jag har förstått vill du ha tre partitioner:

- En "Mac OS Extended" partition för OS X.
- En NTFS/FAT32 för Bootcamp med exempelvis Windows XP.
- En gemensam volym som bör vara FAT32 så att båda OS når innehållet.

Skivverktyget kan inte partitionera en hårddisk som redan är aktiv startvolym - men det kan Bootcamp göra när du skapar Windows partitionen.

Därför gör du så här:
- Starta från en CD/DVD-skiva eller extern hårddisk.
- Använd skivverktyget för att skapa två partitioner. En för OS X/Bootcamp och en separat för den gemensamma volymen.
- Installera OS X i OSX/Bootcamp partitionen.
- När OS X är installerat använder du Boot Camp Assistant för att skapa en volym för din Windows-installation.

Du måste alltså börja om från tom disk för att kunna göra det du vill.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-22 09:29

Går det att installera BootCamp på en partionerad HD? Tror inte det.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-22 09:51

Kan detta fungera?

Tack för era förslag.

Jag satt på egen hand och googlade runt lite.

Jag hittade ett förslag som gick ut på att boota från installations CDn som följde med datorn. Och därefter skulle man kunna använda skivverktyget för att skapa partitioner.

Som ni har nämnt så skall man kanske göra det efter det att man har installerat BootCamp och låtit det fixa partitionen för XP.

Sedan kan man starta som jag nämnde tidigare och dela upp OS X partitionen i två delar.

Vad tror ni?

Läste denna tråd för en stund sedan och råkade sedan snubbla över denna artikel på lifehacker: How to modify your partitions for free using GParted

Ett gratis program som man kan boota från CD (oberoende av OS) och ändra på partitioner som man vill, helt gratis.

Sen tror jag dock som tidigare talare att det är bäst att sköta allt detta innan man installerar allt annat för att minimera risken för problem. Men om man nu verkligen vill ändra partitioner (storlek och/eller antal) så kan ju detta kanske vara ett alternativ.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-07 16:21
Ursprungligen av Creops:

Går det att installera BootCamp på en partionerad HD? Tror inte det.

Nej man måste låta bootcamp skapa den partitionen.
Men det borde ju gå att först göra en extra partitionen och sen skapa en till med bootcamp.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-02-20 19:24

3 partioner på hårddisken

Hej

Skrivet detta som en uppföljning på en gamma tråd
http://www.99.se/windows-p-mac/209859-skapa-partitioner-f-r-os-x-bootcamp-delade-data.html

Jag har en Mac Book Pro som jag kör både OS X Leopard och Windows XP på.

Jag vill ha tre partitioner.
En för OS X, en för XP och en för att spara filer på.

Mitt problem är att jag inte kan få till den trdje partitionen på något sätt.
Jag har ominstallerat multum med gånger utan att komma på hur jag skall gå tillväga:(

För att köra Bootcamp så måste disken vara en enda partition.
Bootcamp delar sedan upp disken i två delar där jag kan styra storleken på min Windows partition. Inga problem.
Men hur tusan får jag till den tredje?????
Jag har testat att under Windows installationen välja att inte nyttja hela det utryme som Bootcamp har skapat, men då får jag bara diskfel när jag skall starta om datorn.
Jag tror mig ha testat de flesta varianter som jag kan komma på, men utan önskat resultat.

Jag har dock inte testat att köra en Linux skiva som nämndes i dem gammla tråden.

Har någon ett förslag på vad jag kan hitta på?

Börjar att käna mig något uppgiven vid det här laget.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-07 15:38
Ursprungligen av Bulten:

Hej

Skrivet detta som en uppföljning på en gamma tråd
http://www.99.se/windows-p-mac/209859-skapa-partitioner-f-r-os-x-bootcamp-delade-data.html

Jag har en Mac Book Pro som jag kör både OS X Leopard och Windows XP på.

Jag vill ha tre partitioner.
En för OS X, en för XP och en för att spara filer på.

Mitt problem är att jag inte kan få till den trdje partitionen på något sätt.
Jag har ominstallerat multum med gånger utan att komma på hur jag skall gå tillväga:(

För att köra Bootcamp så måste disken vara en enda partition.
Bootcamp delar sedan upp disken i två delar där jag kan styra storleken på min Windows partition. Inga problem.
Men hur tusan får jag till den tredje?????
Jag har testat att under Windows installationen välja att inte nyttja hela det utryme som Bootcamp har skapat, men då får jag bara diskfel när jag skall starta om datorn.
Jag tror mig ha testat de flesta varianter som jag kan komma på, men utan önskat resultat.

Jag har dock inte testat att köra en Linux skiva som nämndes i dem gammla tråden.

Har någon ett förslag på vad jag kan hitta på?

Börjar att käna mig något uppgiven vid det här laget.

Du får inte ändra paritionerna innifrån Windows för då kommer MBR-emuleringen komma i osynk med GUID-tabellen.

Jag vet inte hur det går att göra flera partitioner som du vill, men testa att använda Disk Utility för att göra flera partitioner istället för Boot Camp-verktyget.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-20 20:28

Vad jag vet så är det begränsningar i MBR som gör att du endast kan ha två partitioner på en disk med BootCamp. En Mac och en Windows. Punkt.
Vill du spara filer någon annanstans, skaffa en extern disk.

hm i windows världen går det att göra hur många partitioner som helst och även öka och minska alla utan ominstallation eller vara tvungen att starta frånen skiva tex med partition magic.
Varför skulle inte en mac klara det ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-07 15:35
Ursprungligen av italienaren:

hm i windows världen går det att göra hur många partitioner som helst och även öka och minska alla utan ominstallation eller vara tvungen att starta frånen skiva tex med partition magic.
Varför skulle inte en mac klara det ?

I windowsvärlden (BIOS med MBR) kan du bara göra 4st Logiska partitioner där ett system kan starta från.

I macvärlden har jag ingen aning om några begränsningar. Problemet blir dock när windows ska användas här eftersom macen emulerar biosen och den kör efi.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 15:32

Troligtvis kombinationen av olika partitionstabeller som strular till det.

1
Bevaka tråden