Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDD-kontroller ATA133

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 15:39

Tycker det är så retfullt att de skall vara så jäkla dyra. Skulle lätt köpa två stora diskar, om inte fyra, bara styrkortet hade hamnat under 1000:- inkl moms... Fler som är i samma sits???

Jag tycker dock att diskarna är förbannat billiga nu!

Men på IDE-kort markanden (för mac) finns det inte så stor konkurrens. Det finns nog bara 2st tillverkare som gör mac-kort (vad jag vet).

Vad kostar ett kort för PC förresten?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 16:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Vad kostar ett kort för PC förresten?

Hos www.styggapojken.com så tar de idag 560:- inkl moms...

jag tror det höga priset skrämmer många ifrån att köpa ett mackort... sen ka jag inte förstå vad problemet skall vara. Drivrutinen lär vara det enda som fattas... I grunden lär det vara samma kort f ö...

Man kan få kort för under 1000 kr om man beställer från USA. T.ex. ATA/66-kort för $48 eller ATA/133-kort för $80.
http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm?Parent=96&Title=SCSI%20%26%20IDE%20Controllers.

Dock tilkommer ju frakt, och om man råkar ut för postens tullkontroll tillkommer även moms och ev. tull (vet ej om det är någon tull på datortillbehör).

Det finns 3 tillverkare som gör mac-kort tror jag, för Sonnet korten heter väl ACARD numera, eller är det 2 olika tillverkare?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
sen ka jag inte förstå vad problemet skall vara. Drivrutinen lär vara det enda som fattas... I grunden lär det vara samma kort f ö

Problemet är att korten måste ha rätt Firmware för Mac. Detta är ju inget som de lägger in i PC-korten. Hade det bara varit en mac-drivrutin som behövdes hade man säkerligen kunnat få tag i kort mycket billigare.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 17:28

Det finns fyra tillverkare av kontroll-kort. Miglia, SIIG, Acard och Sonnett. Däremot är det inte så stor skillnad på hårdvaran, som vanligt. Man gör sina egna drivrutiner etc. Allt enl. en review i MacWorld US för ett tag sedan.

Ok, då kör vi en lista på alla ATA-kort till Mac

Sonnet Tempo ATA/66
Sonnet Tempo ATA/66 RAID
Sonnet Tempo ATA/100
Sonnet Tempo ATA/133 RAID

ACARD ATA/66
ACARD ATA/66 RAID
ACARD ATA/133
ACARD ATA/133 RAID

Miglia Alchemy ATA/133
Miglia Alchemy ATA/133 RAID

SIIG ATA/133
SIIG ATA/133 RAID

VST UltraTek ATA/66

[ 02 Juli 2002, 22:29: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 10:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Det finns fyra tillverkare av kontroll-kort. Miglia, SIIG, Acard och Sonnett. Däremot är det inte så stor skillnad på hårdvaran, som vanligt. Man gör sina egna drivrutiner etc. Allt enl. en review i MacWorld US för ett tag sedan.

Har slarvat bort länken nu, men läste att alla fyra köpte själva hårdvaran ifrån samma tillverkare... Det enda de gjorde var lite firmware fixar samt paketeringen... Det som är intressant är att det är samma hårdvara som alla PC-kort! Sökte kring Maxtors ATA-kort som de skickade med sin 160GB disk... Där kom jag på spåren var de var tillverkade. Skall jaga länken igen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det som är intressant är att det är samma hårdvara som alla PC-kort! Sökte kring Maxtors ATA-kort som de skickade med sin 160GB disk... Där kom jag på spåren var de var tillverkade. Skall jaga länken igen!

Update!

Alla använder hårdvara från ACARD.
http://www.acard.com/

Förutom VST UltraTek ATA/66 samt Sonnet Tempo ATA/66 kort som där hårdvaran kommer från Promise
http://www.promise.com/

Problemet är ju att du måste få tag på en "mac-firmware" som funkar till det PC ATA-kort du köper.
Har sökt på xlr8yourmac, och där spekulerar de i att det ev. skulle gå att flasha ett ACARD ATA-kort för PC, med deras mac-firmware som finns att ladda ner från ACARD.
Ingen verkar dock ha testat det än.

[ 03 Juli 2002, 15:02: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 14:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Problemet är ju att du måste få tag på en firmware som funkar till Mac. Har sökt på xlr8yourmac, och ingen där har lyckats få tag i firmware eller flasha kort.

Tror intresset ännu inte är så stort...

Tror det blir nästa våg om inte priserna sjunker!

Vi är Acards svenska distributör (vi = Macoteket).

[ 03 Juli 2002, 16:55: Meddelandet ändrat av: mannen ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 17:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Vi är Acards svenska distributör (vi = Macoteket).

Har ni samma pris som Macsales? :rolleyes:

1
Bevaka tråden