Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst från Mac till pc..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska skaffa trådlös närverk till min lägenhet, dels för att komma ut på internet men även komma åt min gamla Blåvita G3:as hårddiskar trådlöst från min PowerBook G4. Obeservera att G3:an inte har några trådlösa förberedelser utan jag tänkte, om det går, köra den via Ethernet-kabel till basstationen.

Är detta möjligt med Apple AirPort-basstation eller NetGear MR314?

Till råga på allt så ska även en pc anslutas antingen trådlöst eller via Ethernet. Kan man dela hårddiskarna på G3:an så att även pcn kommer åt dem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-01 12:54

På första frågan svarar vi: -Ja, det går.

På den andra frågan krävs lite hjälp, det finns olika vägar att gå. Antingen skaffa en mjukvara för att PC ska kunna dela filer med Mac:en (PC MacLan), eller också DAVE så att macen uppför sig som en PC.

Att dela filer med hjälp av FTP ska ju också kunna gå.

Och det är alltså möjligt via NetGear MR314 att komma åt min Blåvia G3:as hårddiskar från min trådlöst anslutna PowerBook?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-01 13:21

Japp, det går. Dela på bara, det är ju samma nät dom lugger på oavsett om det är tråd eller trådlöst. Som vanligt är det bara att slå till fildelning och dela ut den avsedda disken.

[ 01 Juli 2002, 13:22: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Ett försiktighetens ord bara; tänk på att inskränka rättigheterna för fildelningen, så att inte dina grannar och delar med dig! (Om du inte vill det förstås!)

Med det är väl inte bara 11 Mbit icke trådlöst? Om jag skulle köra via Ethernet-kabel från NetGear switchen så blir det väl 100Mbit mellan alla enheter, eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-02 10:52

Kör du trådethernet med en modernare Mac (inte beige) blir det ju ett switchat (obs!) 100 Mbps nät mellan klienterna. De trådlösa kommer ju såklart att max erhålla 11 Mbps anslutning och äldre klienter (tex. beige Macar) kan få en 10 Mbps anslutning (dock switchat). Beror på vilket Ethernetkort som sitter i. Själv har jag bla. en gammal beige G3/266 på mitt nät och den får 10 Mbps, medan min QS 733 ansluts med 100 Mbps

[ 02 Juli 2002, 10:53: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Tack Alla som hjälpt mig. Det gick verkligen fort. Knappt en dag! Börjar gilla det här stället.

1
Bevaka tråden