Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ledsen iMac G3

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett jobbigt problem med en iMac G3 DV (Summer 2000).
Några av er kanske har sett mitt inlägg på Macworld angående det, men då MW inte funkar just nu frågar jag här.

Det började med att burken inte ville starta.
Med vägledning från macworld bytte jag ut PRAM-batteriet och tryckte på knappen bredvid (Cuda).
Inget hände.
Då gav jag upp och drog ur elsladden, datorn fick ligga kvar helt öppen på mitt golv.

Nästa dag kopplar jag in den igen och trycker på strömknappen på tangentbordet.
"Boong!".
Datorn startade snällt. "Hurra" tänker jag, stänger av datorn, kopplar in hårddisken (som var bortkopplad), sedan stänger jag burken och kopplar in elsladden igen.
Trycker på starttangenten och inget händer.

Vad kan vara fel med min iMac?
Nu har den stått inkopplad över natten.
Ingen reaktion.

Mvh
PowerBook160

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 17:45

Dyker det upp frågetecken efter power on ?

det kan inte vara så att klock batteriet är slut i datorn .. vet itne om den skall påverka datorn såpass men jag vet att den kan ta slut och måste bytas ...

och med batteri menar jag INTE ett batteri för bärbara utan det lilla batteri som är platt och sitter på moderkortet ...

jag undrar också vad du får föll fel medelande .. och hur långt startar den ..
har du testat att köra i Verbose läge för att se några eventuella fel medelanden ..

Jag har inte haft det problemet med just iMac G3, men med Powerbook G3 har jag haft liknande symptom. I det enklaste fallet är det slutkört PRAM-batteri, och då hjälper ett nytt så klart. I svårare fall har det varit hårdvarufel, oftast defekt CPU tråkigt nog. Det är tyvärr att G3-processorn, vissa typer av den i alla fall, inte har så lång livslängd, så efter de år som gått så är risken rätt stor att få problem, speciellt om de sitter i en fläktlös dator som kanske blir lite väl varm ibland.

Hej!

Datorn startar inte alls.
PRAM batteriet är precis utbytt. Inget fel där alltså.
Igår när den startade hittade den ingen systemmapp, men det var inte så konstigt då hårddisken var urkopplad.

Nu händer inget.

Kan den ha fått OS X installerat utan att först uppgraderat firmwarwe ? jag har för mig att dom lägger av då. Kankse du kan boota från en OS X skiva och om jag inte minns fel så finns firmware i en mapp på skivan.

Jag föreslår att du testar datorn igen med den konfiguration du hade när den startade utan hårddisk. Det kan vara fel på någon av komponenterna, i det här fallet hårddisken.

Jag lägger en slant på hårddisken, även om frågetecken bör dyka upp.

Nope inget händer om man tar bort hårddisken.
Vad kan felet vara?

Jag har för mig att det var några som skänkte bort G3 maskiner. Kolla på säljes. Endera här eller på macworld. Sen kan du testa hårddisken på den. Lycka till. O:-)

Har funderat på ditt problem, svårt att veta vad som är fel då vad som gjordes med datorn innan felet uppstod. Har en länk till en servicemanual där de föreslår några åtgärder man kan göra om maskinen är död. Se s. 188 ff i denna länk http://www.scribd.com/word/full/24486?access_key=ijwdmpfbja9h

Eftersom den inte startar alls utan hårddisk så låter det som fel på spänningsaggregatet.
Kolla så alla kablar sitter i ordentligt.
För även utan hårddisk ska du som du själv konstaterat få startljud och ett frågetecken på skärmen.

köp ny, den är gammalgammal

Kollat så att IDE-kabeln inte är trasig? Testa med en annan ifall du har, dessa är rätt så sköra ibland.

Hej och tack för alla svar!

IDE kabeln funkar, men det borde väl inte ha något med problemet att göra?
Jag tog nyss isär hela macen och kollade i nätagget, förutom ett ton damm på insidan av locket var det fräscht. Alla kablar satt i ordentligt.

Sen som jag skrev på Macworld tror jag inte riktigt på nätaggsfel, då datorn alltså har startat, och då den ger livstecken ifrån sig.
Med livstecken menar jag att när kabeln kopplas in klickar det till, och håller man örat mot nätagget surrar det svagt, som en adapter till en vanlig laptop.
När man trycker på strömknappen kommer ett litet "surrr" ur ena högtalaren och sedan tystnar den.

Jag har nu nollställt PRAM/PMU igen och vi får se vad som händer då...
Den är inkopplad.
Logikkortet funkar. Det är testat i annan burk

Vad kan vara lösningen på mitt problem??

//PB160

Med 99% sannolikhet är det nätdelen som är trasig. Jag har sett samma fel på tiotals iMac G3. Om du verkligen vill försöka få igång den så leta reda på någon annan iMac av samma sort som har trasigt logikkort eller bildskärm, men hel nätdel. Annonsera efter en sådan tex. här på 99mac.

Skulle tro att felet sitter i flyback transformatorn på pav kortet, kan hjälpa med att löda om. Men man bör ha koll på vad man gör eftersom det bor massor med spänning i katodstrålröret och även i ngra av kondensatorena.
Googlar du på "pav" och "imac" så får du massor med tips.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-08 16:47
Ursprungligen av Diesel:

Skulle tro att felet sitter i flyback transformatorn på pav kortet, kan hjälpa med att löda om. Men man bör ha koll på vad man gör eftersom det bor massor med spänning i katodstrålröret och även i ngra av kondensatorena.
Googlar du på "pav" och "imac" så får du massor med tips.

Ja, det är mycket vanligt problem med lödningar på trafo. Att löda om lödpunkterna på trafo hjälper så att det kommer igång. Det är samma med bildrörs teven hemma som också kan få en trafo lägga av, bara löda om så fixar sig ofta om man har tur.

1
Bevaka tråden