Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två Macar i samma rum-bara en hittar trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-06 21:11

Hej!
Skriver detta på kompisens MacBook 2GHz Core 2 Duo och är sur för att min PB G4 inte får någon signal till det trådlösa nätverket vi hittar här. Ingen signal alls.

Denna MacBook får 3 av 4 ploppar i menyraden uppe till höger och går som på räls.

Jag har försökt att starta om min PB, stängde av AirPort, på med det igen, nothing. Jag bad t.o.m. kompisen att stänga av sin dator för att han kanske "stal" bandbredden..tja...

Kan någon förklara varför detta händer, jag har aldrig haft några problem med mottagningen i Powerbooken, kommer precis från jobbet där allt var som vanligt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-06 23:52

Hittar den några nätverk överhuvudtaget? Prova o göra ett dator-till-dator nätverk på Macbook Pron o se om Powerbooken hittar det om ni inte har några andra nätverk i närheten.

Vad har du för router? Kanske nåt som ändrats på den? kan kanske vara värt o prova en annan kanal ( lägre )

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-06 23:54

sorry, lol...läste inte så noga. det funkar visst på jobbet

Men prova en annan kanal vet ja....din kompis kanske satte den till 802.11n 5GHz för o jäklas (om den nu har den möjligheten o hans mbp e ny nog), så det kan ju kollas också

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-07 00:18

Tack ufred

Here's the deal. Tydligen är AirPort i MacBooken "starkare", "nyare".... Jag har nu flyttat en våning upp och har båda datorerna bredvid varandra. Hade bara MacBooken i gång med tänkte, vadå, jag testar en gång till. Jag öppnade Powerbooken och vipps så kom plopparna upp till 3 av 4 och jag är "up 'n' surfin'".

Routern är här uppe någonstans - vi är i ett vandrarhem...

Min kompis MacBok har 4 av 4 plopppar men det verkar som om de surfar lika snabbt. Men slutsatsen är kanske att MacBooken klarar av längre avstånd från routern.

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 00:58

bra att det löste sig halvt om halvt iallafall

PowerBooken var ju (ö)känd för att ha sämre mottagning på trådlöst nätverk än iBooken på sin tid. Detta pga PBens aluminumskal vs iBookens plastskal. Är väl samma sak fortfarande - plast släpper igenom radiovågor bättre än metall...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-07 07:50
Ursprungligen av johan_tanying:

PowerBooken var ju (ö)känd för att ha sämre mottagning på trådlöst nätverk än iBooken på sin tid. Detta pga PBens aluminumskal vs iBookens plastskal. Är väl samma sak fortfarande - plast släpper igenom radiovågor bättre än metall...

Hm, har för mig att det fanns något träd om det på 99mac men jag hittade det inte, sökte bara lite som hastigast innan jag postade.

Tack alla

Grejen är att polarens MB troligen har 802.11n wlan kort och har därmed en mycket bättre mottagning främst vid sämre signaler. PB Alu har den äldre 802.11g vilken inte har samma goda sätt att ta hand om svaga signaler. Jag har samma dilemma hemma där jag sitter i en "Hiltibunker" mao det är så förbannat mycket järnskrot och hård betong i väggarna så att signalen knappt når fram.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-09 01:40

Just det, tänkte inte på det heller - "n" mot "g" .... tack!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-09 03:24

Kan bara bekräfta. MacBooken och iBooken har full signal PowerBooken ligger o pendlar mellan 2-3 streck. Airporten står på övervåningen, Macarna på undervåningen.

1
Bevaka tråden