Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skicka mail. Var ska jag felsöka?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Comhems bredband. Sedan någon månad tillbaks går det ej skicka mail genom macens Mail. Ta emot (och surfa) fungerar dock. Det går att skicka via mail-leverantörens webmail, därmed har jag fått höra av ett flertal "servicemän" ett otal gånger att det är min dator det är fel på. Vänder mig till er på forumet nu.

Har installerat ett helt rent system OSX 10.5.2 och fyllt i mailkontouppgifterna på nytt. Brandväggen "står på tillåt alla inkommande ..." Har jag missat något?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-03 23:30

en trolig felkälla kan vara länken i ditt mailprogram till comhems server för utgående epost, s.k. smtp. Kontrollera inställningarna i Mail, en gissning är att servern heter smtp.comhem.se men någon annan kanske vet. Kontrollera även att porten för smtp är nr 25

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-03 23:34

smtp-servrarna heter mail1.comhem.se eller mailout.comhem.se . Använd port 25, och ingen autentiering

Tack theoo, detta är redan kollat

Det stämmer som du skriver, mailout.comhem.se för utgående post, port 25 och ingen autenticering. Men problemet kvarstår.

Har också ComHem, och inga problem med mailen när jag använder Eudora.

När jag försökte switcha till Mail för ett tag sedan fungerade det däremot inget vidare.

Fick dock igång det hela genom att nollställa Mail och sedan låta assistenten fylla i alla uppgifter åt mig. Då blev det t.ex. port 995 med SSL ifyllt per automatik.

Sedan switchade jag tillbaka till Eudora

Ursprungligen av TZW:

Har också ComHem, och inga problem med mailen när jag använder Eudora.

När jag försökte switcha till Mail för ett tag sedan fungerade det däremot inget vidare.

Fick dock igång det hela genom att nollställa Mail och sedan låta assistenten fylla i alla uppgifter åt mig. Då blev det t.ex. port 995 med SSL ifyllt per automatik.

Sedan switchade jag tillbaka till Eudora

Hur gjorde du när du nollställde Mail?

En sak jag nämnt tidigare att det är lite svårare att felsöka just mail, för när mailet skapas och skickas första gången så verkar alla inställningar för smtp mm lagras i just det mailet. Vilket i sin tur betyder att om du försöker skicka samma mail om och om igen och däremellan byter dina SMTP-inställningar mm, så verkar inget fungera. Så tänk på att skapa nya testmail efter varje ändring av kontoinformationen.

Aha! Ja, är det så är det ju inte konstigt om man känner sig förvirrad.

Nollställde var kanske fel ord, jag tog bort de konton jag hade lagt upp och la till dem igen...

KaRo

Jag har också haft krångel när jag använde POP3: mailin.comhem.se och SMTP: mail1.comhem.se.
Jag ändrade till mailin.comhem.se och mailout.comhem.se och nu fungerar det.
Men det har du redan kollat kanske ?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-06 23:11

Dessa två inställningar skall det vara.

http://www.comhem.se/portal/comhem/support_och_felsokning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 23:34

Jag har också fått problem med mitt mail, men jag kan skicka så länge jag inte bifogar något. Funkade utmärkt för en vecka sen men nu vill det inte längre.
Lite jobbigt att inte kunna bifoga filer när man försöker söka jobb.

Nån som har någon idé?

(ursäkta trådkapningen)

Tack för responsen
Ok allt kollat men det funkar inte ändå ...

port 25
provat med och utan SSL
ingen autenticering
mailout.comhem.se

installerade Entorage och då var det inga problem, det verkar alltså vara Mail som strular till det för mig

1
Bevaka tråden