Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Många "badbollar" på nyare datorer?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator har precis gått sönder (hårddisken låter som en syrsa, iBook G4), så jag tänkte köpa en MacBook. Men jag blir lite avskräckt av Stockholms Universitets Mac Mini. Alltid när man sitter och jobbar vid dom, så kommer badbollen upp. Antingen när man trycker på en länk, eller när man hoovrar över en länk. Otroligt enerverande.

Är nya Intel-baserade Mac:ar på det viset? Särskilt så MacBook, som är snarlik Mac Mini i konfigurationen. Eller är det SU:s datorer som är sega för att de är uppkopplade mot ett nätverk eller något liknande?

Kommer min MacBook vara bundis med badbollen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 23:03

Fick jag gissa så är det för att hemmapparna är uppmonterade över nätverket på SU:s datorer. Men det ska snarare yttra sig i att det går långsamt att t.ex. öppna mappar i Finder. Hur mycket RAM är det i dem?

MacBooken ska hur som helst kännas blixtsnabb i jämförelse med din iBook. Tror inte att du behöver vara orolig.

Ursprungligen av C-mon:

Fick jag gissa så är det för att hemmapparna är uppmonterade över nätverket på SU:s datorer. Men det ska snarare yttra sig i att det går långsamt att t.ex. öppna mappar i Finder.

Visst är det så. Enda anledningen att jag vet det är att de delar ut små hemtrevliga lappar om tips och info om mac-datorerna (och linuxburkarna) i datorsalen i Allhuset.

Men de känns inte så spiffy ändå. Tror inte att det är prio med snabba och väl omhändertagna macburkar.

Macen gillar mkt minne. Minne är billigt. Köp RAM och badboll syns till mycket mindre.

Det är 1 GB RAM, 1,87 Ghz på de datorerna. Jag har inte märkt något av mapproblemet C-mon talar om, men jag tror att hemmamapparna är över nätverket. Allt jag sparar på skrivbordet återfinns på vilken dator jag än loggar in på.

Ja, min iBook var ju lite långsam ibland (men inte alls lika långsam på lika gamla PC-maskiner).

Inga badbollar på MacBook:en då (iaf inte i samma utsträckning som SU:s Mini:s)?

1GB är i minsta laget för dagligt arbete. Har du mer än Safari igång så börjar den förmodligen växla. 2st 2GB pinnar borde väl gå i den? ca 850:- på stan.
2st 1GB så du får 2GB totalt borde du få för under 500:-

uppgradering till iLife04

När jag försöker uppgradera från iLife 03 till 04 på min PowerBook G4 550Mhz säger den att det finns program öppna och vägrar starta installationen. Det är inga program öppna! Vad göra?
Anders Å

Ursprungligen av Pallanders:

När jag försöker uppgradera från iLife 03 till 04 på min PowerBook G4 550Mhz säger den att det finns program öppna och vägrar starta installationen. Det är inga program öppna! Vad göra?
Anders Å

Testa att starta om datorn?

Jag kör en 1.66 GHz Intel Mac Mini med 1 GB RAM och jag kan surfa med Safari med flera program i bakgrunden utan badboll alls. Badboll dyker bara upp i extrema fall med väldigt många flashsidor uppe i Safari och med måånga program på i bakgrunden. Detta är på Tiger ska tilläggas.

Så jag tror inte det är standard att Mac mini får badboll så ofta..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 22:20

Jag kör Mac mini G4 med 1 GB RAM och det går finfint.
Hade 512 MB i många år men efter 10.5-uppgraderingen blev det alldeles för segt. Men med 1 GB, som jag köpte för någon månade sedan, klarar jag mig några år till.

1
Bevaka tråden