Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisjakt DDR PC2700

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Började kolla hur prisbilden för minnen till nya towermodellen ser ut, av de 6 säljställen som jag kollat för bl.a 256 och 512 MB minnen så skiljer det hela 420 kronor mellan dyraste och billigast... kanske andra hittar bättre priser. Fyll på med mer information. Självfallet så kommer någon av de återförsäljare som finns bland 99mac´s medlemmar att hävda att dom garanterar att just deras minnen fungerar bättre... ofta så fungerar dessa minnen lika bra som macåterförsäljarnas - men INTE alltid.

MICROSTORE: ____ 995 / 2095 kronor inkl. moms
PC-DIREKT: _____ 1022 / 1980 kronor inkl. moms • Acer
SEKVENCIA: _____ 1320 / 2400 kronor inkl. moms
POWERPC: ______ 1115 / 2115 kronor inkl. moms
MACOTEKET: ____ 1149 / 2311 kronor inkl. moms
XP-DATA: _______1035 / 2099 kronor inkl. moms • Samsung

Not: Alla utom PowerPC och Macoteket har affärer i Göteborg. Microstore vid Backaplan, PC-Direkt i Mölndal, Sekvencia på Friggagatan samt XP-Data nere vid Pustervik (samma lokal som numera nedlagda Datormäklarna)

Pinsammaste priserna finns på AppleStore, dom tar för 256 MB hela 2600 kronor och för 512 MB astronomiska 5200 kronor !!!

- Olle

[ 19 Augusti 2002, 11:39: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

http://www.datorhandel.com/se/index.php

512 Mb 1620:- inkl moms

http://www.itbutikken.dk/

256 Mb 725:- inkl moms

  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 12:05

Komplett.se

512MB PC2700. 1486:- inkl moms. Som vanligt billigast på allt!

Bäst pris - ja, men man vill inte att de bygger en PC åt en. En kompis beställde en "värsting", som sedan dess varit inne hos dem på service två gånger, på tre månader. Förutom dessa serviceomgångar så har: moderkortet lagt av, processorn brann upp, DVD´n slutat fungera två gånger. Hehe, "illa"?

En processor brinner inte upp utan anledning...Han har säkert som amen i kyrkan skruvat själv i burken...När brann den upp när han startade den första gången eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 12:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Bäst pris - ja, men man vill inte att de bygger en PC åt en. En kompis beställde en "värsting", som sedan dess varit inne hos dem på service två gånger, på tre månader. Förutom dessa serviceomgångar så har: moderkortet lagt av, processorn brann upp, DVD´n slutat fungera två gånger. Hehe, "illa"?

Jag vill inte att nån bygger en PC åt mig...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 13:30
Citat:

quote: Komplett.se
512MB PC2700. 1486:- inkl moms. Som vanligt billigast på allt!

Specen:
DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5
- Minne 184-P (för DDR-PC333MHz) (AMD OK)

Och det är 100% säkert att de funkar med de nya burkarna?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
En processor brinner inte upp utan anledning...Han har säkert som amen i kyrkan skruvat själv i burken...När brann den upp när han startade den första gången eller?

Det beror på om det var en Intel eller AMD processor. I AMD´s senaste processorer medföljer fläkt som knappt kyler processorn, den hamnar på helt sjukt varma temperaturer. Men dock vet jag inte om den har möjlighet att bara "brinna upp" utan anledning

  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 13:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:

Citat:

quote: Komplett.se
512MB PC2700. 1486:- inkl moms. Som vanligt billigast på allt!

Specen:
DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5
- Minne 184-P (för DDR-PC333MHz) (AMD OK)

Och det är 100% säkert att de funkar med de nya burkarna?

Inte mycket i livet är 100% säkert...

Ärligt talat, vet ej. Men när det står "AMD OK" så brukar de i regel fungera i Macar. AMD brukar vara känsligare för skitminnen än Macar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
En processor brinner inte upp utan anledning...Han har säkert som amen i kyrkan skruvat själv i burken...När brann den upp när han startade den första gången eller?

Tror du inte jag vet det? Den brann upp när han haft den igång en stund efter att han fick tillbaka den från första serviceomgången. Så det var säkert som amen i kyrkan de på Komplett som slarv-skruvat på kylningen.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 18:28

Man kan få en otursdator oavsett vad man köper den och oavsett om det står Apple, HP eller något ännu mer exotiskt på den. Komplett.se har fungerat bra för de små saker jag beställt därifrån. Iof vet jag inget om deras servicenivå då mina grejor aldrig gått sönder och jag därmed inte behövt kontakta dem.

T ex är en Superdrive en Superdrive var du än köper den. Och på Komplett.se kostar den 3395:- med moms (bulk)!!! Måste beställa en snart!!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
T ex är en Superdrive en Superdrive var du än köper den. Och på Komplett.se kostar den 3395:- med moms (bulk)!!! Måste beställa en snart!!!

Skulle jag nog vara lite försiktig med... har inte Apple spärrat detta med ett eget firmware och därmed omöjliggjort att jobba i DVD Studio Pro ??? Kanske har jag fel men tycker mig läst något åt det hållet... köp inget utan att forska vidare i detta.

- Olle

  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 23:14

Finns många här på forumet som sitter med lösköpta Pioneer DVD-RW och är nöjda. Fungerar oftast utmärkt internt. Har kört en Pioneer 04 i en likadan QS som jag själv har. Fungerar utmärkt med boot, iTunes och iDVD. Men visst kan det krångla om man har otur.

Det jag menade med "en Superdrive är en Superdrive" var att om man köper en märkesprodukt har det ingen betydelse var man köper den, det är samma produkt överallt. Kunde lika gärna sagt "en IBM 80GB 120GXP är alltid en IBM 80GB 120GXP". Köp på det billigaste stället. Om det krånglar och det blir dags för garantireperation kan man oftast vända sig direkt till tillverkaren och slipper otillgängliga internetsbutikers kundservice. Dock inte med alla märken.

Med minnen är det däremot lite annorlunda. T.o.m om man köper ett minne från Kingston vet man inte riktigt vad man får från gång till gång. Den riktiga tillverkaren av minnesbankerna och komponenterna är inte Kingston själva utan skiljer sig lite från leverans till leverans. De sätter helt enkelt sin klisterlapp på minnet. Men Kingston använder alltid kvalitativa fabrikat och lämnar livstids garanti. Det är tryggt.

1
Bevaka tråden