Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Equation editor försämrad i 2008

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 17:08

När man gör ekvationer i Equation editor i Word 2008, får man rastrerade, mycket lågupplösta bilder (antagligen 72 dpi). De är så lågupplösta att de knappt duger för skärmvisning och absolut inte för utskrift/tryck.

Tidigare har ekvationerna alltid infogats i någon form av vektorformat. Oändligt skalbara har de iaf alltid varit i både Mac och Win-versionerna.

Jag vet att man kan gå omvägen och göra ekvationerna i Grapher och sedan exportera till PDF eller högupplöst bild, men jag började ju använda Word får sånt här just eftersom det är (relativt) smidigt att jobba med ekvationer.

Är detta en inställning man kan ändra? En bugg som man kan åtgärda? Eller varför blir det så här?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-06 17:17

Då jag sedan länge har gett upp på M$ mjukvaror - LaTeXit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 17:36
Ursprungligen av tok:

Då jag sedan länge har gett upp på M$ mjukvaror - LaTeXit

Ja, det verkar vara riktigt bra. Det står t.o.m specifikt att det kan användas tillsammans med Nisus Writer, som är mitt favoritprogram.

Desvärre lyckas jag inte få det att fungera. Det krävs en jäkla massa unixprogram som jag inte lyckas installera, för att det ska fungera.

Och är det verkligen grafiskt? Kan man, precis som i MathType/Equation editor välja funktioner, tecken, etc från menyer?

Jag har även MathType, om det är lättare. Finns det något sätt att låta det öppnas när man dubbelklickar på en formel i ett annat program? Så att man slipper exportera filer hela tiden.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-06 18:01

LaTexiT verkar inte fungera optimalt i Leoparden enligt utvecklaren.
Jag gissar att du behöver en tex-dist för att kunna använda LaTexIt. Jag rekommenderar något som innehåller TeX-live som du kan hitta här: http://www.tug.org/mactex/
eller via macports. Tidigare använde jag tetex-distributionen men den har de slutat underhålla.

Det känns alltid lite oseriöst med matematiska formler i word. Det skall vara skillnad mellan matematik i text och matematik utanför text. Min rekommendation är att du spolar word och kliver över till fullständig tex. Då får du som bonus dokument och formler som har oändlig upplösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 18:12

Det jag behöver formlerna till är laborationsrapporter och liknande, på gymnasienivå. Det är alltså mest beskrivande text och så någon enstaka formel. Så jag behöver använda en ordbehandlare.
Det är klart, man vill ju använda den "riktiga" metoden, men hittills har jag aldrig stött på någon formel som jag inte kan skriva med Equation editor. Om man dessutom ser till att ha samma typsnitt i texten som i formlerna, ser det ju riktigt snyggt och sömlöst ut. Vad är det som är oseriöst?

Om man använder tex måste man väl "programmera" sina formler, med text? Verkar ännu mer omständigt än att gå omvägen via MathType eller Grapher och klistra in i Nisus. Nää, det bästa vore om det bara fanns någon lösning på Words bugg. Även fast jag i vanliga fall hatar Word av hela mitt hjärta.

När vi ändå är inne på nya program för matematik – finns det något bra program för att göra matematiska illustrationer? T.ex. en ljuskälla, två ljusstrålar, vinkeln mellan dem, sträckan de färdas, två punkter på väggen med specificerade värden, etc.

Senast redigerat 2008-03-06 18:37

Jag skriver beräkningar på 90+ sidor i Word, funkar fint, även om jag helst går över till MathCAD, men layout-funktionen i det programmet suger. Var själv TeX-idiot på högskolan, men det lade sig gudskelov när jag kom ut i arbetslivet. Att skriva ekvationer i Word är inte oseriöst.

Tråkigt att ekvationerna inte funkar i 2008; verkar vara en grov miss. Kör givetvis Windows på jobbet, som alla andra, där funkar det som vanligt.

Illustrationer ritar jag i CAD, men det är inte rena matematiska illustrationer utan mer ritningsskisser.

  • Medlem
  • 2008-03-06 18:54

Underligt. Jag kan skala mina ekvationer i Word 2008 hur mycket som helst, precis som jag kunde i Word 2004.

Edit: Bifogar en bild.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-06 19:34
Ursprungligen av MfAP:

Underligt. Jag kan skala mina ekvationer i Word 2008 hur mycket som helst, precis som jag kunde i Word 2004.

Edit: Bifogar en bild.

Kan det vara en typsnitts fråga ???

Ursprungligen av tok:

Kan det vara en typsnitts fråga ???

Min tanke också.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-06 19:15

Intresant med en diskution på matematisk typsättning. Själv kan jag nog kallas för \tex-idiot (Min gud vara Donald). Man kan göra allt i \tex - men det är inte användarvänligt, Det finns dock en heldel program som gör tillvaron lättare. Men om jag typsätter i latex och skickar filen till någon enat hela filen i PDf eller ekvationerna som PDF eller Jpg - whatever så kommer dom att kunna se ekvationerna och inte vara beroende på någon speciell mjukvara som M$, Mathcad, Wolfram notebooks etc... Sen självkart så beror det på hur du jobbar och med vad/vilka andra du jobbar - samt hur stort tålamod och vilja att hacka du har.

( En kul grej: Var på en föreläsning där professorn som föreläste kladade i ett program med inte stöd för matematiska formler för video konferanser (marratech) och då började han skriva saker som \mu_1 osv, Vissa tolkar LaTeX formlerna i huvudet)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-06 19:30

Kul konspiratorisk-tanke:

Eftersom det är formel stödet som har försämrats i Office 2008 mot version 2004. Då man har försämrat stödet för ekvationer och tagit bort macro möjligheten samt lagt på den media browser i special versionen - är budskapet från Microsoft: Ok grafik nördar kan ha sina Macar, men tekniska nördar ska dock för f*n använda Windows??

M$: Technical users - come over to the dark side, We have cookies - uh i meen Malware.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 20:05

OK, alltså jag skriver inte jättelånga uträkningar dagligen. Då hade det kanske varit värt att lära sig TeX. Nu handlar det istället om korta uträkningar en gång i veckan högst. Det får nog bli Word.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 20:12

Haha. Nu när jag gjorde ett nytt dokument, var problemet inte alls kvar!
Det ser jättefint ut. T.o.m. när man exporterar till PDF.
Jag vet inte hur jag ska återskapa problemet.

Jamen dåså.
Men tack ändå för alla förslag. Nu har jag (och andra som i framtiden läser tråden) i alla fall lärt mig mycket om avancerad typsättning.

Det där om ritningar kanske man kan ta i en annan tråd.

Nu verkar det ha löst sig (som vanligt på MS-manér -- man har ingen aning vad som hänt!) vilket är bra.

Men, om du vill prova TeX så kan jag rekommendera LyX. Det är enkelt att använda som en ordbehandlare fast i botten ligger LaTeX och göttar till det så att allt blir finfint!
Adress: http://www.lyx.org/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 01:23

Jag har precis samma problem! När man skriver in ekvationerna ser allting bra ut, men när jag stänger och öppnar filen igen blir de suddiga, även vid utskrift. Enda sättet att få skarp text är att dubbelklicka och redigera varje ekvation så att Word tvingas uppdatera den. Då fungerar det tills nästa gång man öppnar filen. Har även märkt att det gäller om man öppnar Office 2008 filer på en PC med Office 2003/2007.

Grymt irriterande när man har en labbrapport/projektarbete på 25 sidor och måste klicka igenom varenda ekvation innan den kan skrivas ut

1
Bevaka tråden