Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tyst hårddisk till gammal iMac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min pappa behöver ny hårddisk, och han vill ha en som är lika tyst som den han har nu.

Antar att 5400 varvare är tystare än en 7200.
Finns det vissa märken som är tystare än andra?

Skillnaden mellan 5400 och 7200 är ganska liten,mellan Maxtors modeller D540X och D740X så skiljer det 0.8 db till 5400 rpm fördel...

http://www.storagereview.com/

Medans prestanda skillnaden är lite större 41.7 respektive 36.6 Mb/sek till den långsammare hårddiskens nackdel...

Så det är ju inte någon större ide att köpa en långsammare disk,satsa på en 7200 rpm!

Hur är det med ATA ?
Är väl ATA33 på den iMacen, kan jag köpa en ATA100 disk?

  • Medlem
  • 2002-08-19 13:24

Jupp ATA-standarden är bakåtkompatibel den enda begränsningen är diskens storlek.

Nu är det väl som om jag minns korrekt så att all ATA-busar före ATA-133 använder 28-bitars adressering vilket skulle begränsa disken till cirkus 137Gb medan ATA-133 nyttjar 48-bitars adressering. Nu är det så att det ryktas om att etfersom 28 och 48 bitats adressering går på samma pinnar så ett "riktigt" 32-bitars OS skulle i teorin kunna ta sig förbi denna begränsning utan ny hårdvara, ryktas om att vissa Linux distar klarar det men det är ännu ofullständiga rykten (jag har aldrig sett det mao).

Summa, du kan lungt köpa en ATA-100 disk och sätta i den.

  • Medlem
  • 2002-08-19 13:26

Blev många rykten där he he så går det när man äter lunch innan man skrivit klart.

1
Bevaka tråden