Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic pro benchmarktest !

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.evan.se/logicprobenchmark/

Here is a very simple benchmark test. Download the zipfile located on the link above.
Open with Logic 8.01. Then un-mute tracks one by one and check how many tracks your computer is able to run. My iMac intelduo 2.4 GHz can run 16 tracks.
Feel free to email your result to me, evan@evan.se

Jag har lagt ut denna länk på vissa internationella forum för att se om vi kan få ett begrepp huruvida Logic Pro 8.01 använder fler än 2 kärnor "OPTIMALT".

Uppdaterad lista 3/3-08. När det är olika resultat från liknande burk kan det bero på att olika användare kör på olika buffersize´s. Vissa ljudkort verkar ha riktigt usla drivrutiner också. tex Apogee...
Kör gärna på 256 samples buffersize eller högre ( jag får samma testvärden både på 256 och 1024 samples).

MacPro 2.8GHz 8 core:
50 tracks

Power Mac G5 Quad 2.5:
21 tracks / 18 tracks

Mac Pro 4 core 2.66
20-22 tracks

Mac Pro 4 core 2.0 Ghz
20 tracks

iMac 2.8 Ghz duo
20 tracks

iMac 2.4Ghz duo:
18 tracks

Macbook Pro 2.4 Ghz:
16 tracks / 17 tracks

Macbook 2.16 Ghz
16 tracks ( ! )

Macbook 2.2 GHz
9 tracks (Apogee duett) 12 tracks ( RME fireface)

PowerMac G5 2x2.5:
11 tracks / 13 tracks

PowerMac G5 2x2
11 tracks

PowerMac G5 2x1.8
10 tracks

PowerMac G5 1x1.8
5 tracks

Senast redigerat 2008-03-06 15:35

På iMac duo 2.4 GHz så jobbade datorn nästan maximalt om man tittade på Aktivitetshanteraren som var uppe på 188 procent, rapporten på MacPro:n med 50 tracks visade 427 procent i aktivitetshanteraren vilket visar att logic 8 fortfarande inte uttnyttjar alla kärnorna maximalt.( Aktivitetshanteraren skulle ha visat närmare 800 procent då, 100 procent per kärna) men det är ju trots allt bättre än de värsta farhågorna att Logic bara skulle uttnyttja två kärnor och bara marginellt från de 6 övriga. Här får vi ut drygt 50 procent av alla 8 kärnorna så de finns ju att jobba på för fruktkillarna till Logic 8.1.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-03-02 13:17

Intressant! Jag kör dock Express...får jag vara med ändå?

Ursprungligen av Mårre:

Intressant! Jag kör dock Express...får jag vara med ändå?

Vet ej... kan man öppna en Logic Pro 8.01 fil i express så får du vara med

Jag efterlyser ett test av en 4 cores MacPro för att se hur långt efter en 8 core den är.

Wohoo! Min burk leder hittills

Buffersize spelar ganska stor roll och eventuellt även vilket ljudkort man använder, jag skulle lagt till att man skall testa med det inbyggda ljudkortet på 256 samples buffersize.
På min dual 2.5 Ghz G5:a får jag 13 spår både med det inbyggda ljudkortet och MOTU 896HD.
Aktivitetshanterararen visade på 180 procent, vilket visar att Logic 8.01 i alla fall är VÄLDIGT optimerat för två CPU:er / kärnor.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-03-03 15:50

Jag har en 4 cores maskin i studion men ska nog inte dit innan helgen men då ska du få rapport på vad den klarar

Dee, skynda dig, vi har typ allt utom en 4 core MacPro nu.:cool:

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-03-03 22:13

Jag har nog som sagt ingen tid innan helgen men då ska jag bo i studion så då fixar jag det - inga problem alls!

Körde ett snabbt test på jobbet.

Quad 2.0 MacPro

21 spår med en Mbox2 och 18 spår med det interna ljudkortet.

Känns nästan skrämmande lite...

Har fått in rapporter från några olika MacPro ( 4 kärnor ) användare med 2.66 respektive 2.0 Ghz.. Intressant läsning är att dessa visar att Logic 8 inte går särskilt optimerat på dessa Intel 4 kärnorsburkar, mindre än hälften av prestandan jämfört med MacPro 8 core och lika som den åldriga quad 2.5 Ghz G5:an. Dessa MacPro är i prestanda nära iMac 2.8 GHz.

Har haft planer ett tag nu att byta "ner" mig från min dualcore G5a till en intel imac 2,4 eller 2,8 och det känns som ett rätt bra byte nu

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-03-09 13:44

Jag kunde öppna filen men SpaceDesigner saknas. Konstig grej: mute:ade alla spår och drog igång låten ändå -> CPU overload. Hmm...jobbar Pro annorlunda med mute:ade spår eller är det SpaceDesigner (som inte finns) som spökar?

Jag kör på en MBP 2.2.

Uppdaterad lista 1/6-08. När det är olika resultat från liknande burk kan det bero på att olika användare kör på olika buffersize´s.
Kör gärna på 256 samples buffersize eller högre ( jag får samma testvärden både på 256 och 1024 samples).
Det finns en 4 kärnors PC med på listan ( kör Leopard 10.5.2) som har en 4 core CPU och den har samma performance som en 4 kärning Mac Pro vilka inte heller jobbar optimalt mot tex en två kärning iMac eller macbook som är ruskigt effektiva.

MacPro 2.8 GHz 8 core
64-70 tracks ( med 10.5.3 och Logic 8.0.2 !!! )

MacPro 2.8GHz 8 core:
50 tracks

Power Mac G5 Quad 2.5:
21 tracks / 18 tracks

Mac Pro 4 core 2.66
20-22 tracks

Hackintosh ( PC/ Intel Q6600 @ 3Ghz 4 kärnor /ASUS PK5/4GB ram )
21 tracks

Mac Pro 4 core 2.0 Ghz
20 tracks

iMac 2.8 Ghz duo
20 tracks

iMac 2.4Ghz duo:
18 tracks

Macbook Pro 2.4 Ghz:
16 tracks / 17 tracks

Macbook 2.16 Ghz
16 tracks ( ! )

Macbook 2.2 GHz
9 tracks (Apogee duett) 12 tracks ( RME fireface)

PowerMac G5 2x2.5:
11 tracks / 13 tracks

PowerMac G5 2x2
11 tracks

PowerMac G5 2x1.8
10 tracks

PowerMac G5 1x1.8
5 tracks

Senast redigerat 2008-06-01 07:12

Har någon testat om kombinationen 10.5.3 + Logic 8.0.2 givit bättre multicore stöd på 4 resp 8 cores maskiner?

  • Medlem
  • 2008-05-31 02:38

Har precis gjort testet och min dator klarade ganska exakt 70 spår.

Mac Pro Dual 3,0 ghz Quad.
10 Gb Ram
Fireface 400 med 256 i buffersize.

Logic test - Bildbox.se Ladda upp bild gratis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 11:27

Herrejösses!

Ursprungligen av Herde:

Har precis gjort testet och min dator klarade ganska exakt 70 spår.

Mac Pro Dual 3,0 ghz Quad.
10 Gb Ram
Fireface 400 med 256 i buffersize.

Logic test - Bildbox.se Ladda upp bild gratis

MacPro 2.8GHz 8 core/10GB ram/Fireface 800 med 256 i buffer.
64 spår. Så 14 spår mer än innan 10.5.3 & Logic 8.0.2

Ursprungligen av tublenco:

MacPro 2.8GHz 8 core/10GB ram/Fireface 800 med 256 i buffer.
64 spår. Så 14 spår mer än innan 10.5.3 & Logic 8.0.2

Har just gått över till mac från pc och gjorde det genom att köpa en Mac Pro 2.8GHz 8-core med 8Gb ram, som ljudkort kör jag med ett Fireface 800, alltså i stort sett samma konfiguration som ovanstående. Blir därför lite fundersam hur det kommer sig att jag får ut avsevärt mindre spår i testet, max ca 50 stabila spår, har jag missat något "tweak" eller inställning för att få ut 64 spår?

Kör på:
OS X 10.5.4
Logic 8.0.2
Har de senaste drivrutinerna samt nyaste firmware installerade till Firefacet, som är anslutet med en FW400 kabel!

Provade precis igen och då fick jag 60 spår.
Nu med 10.5.5 och samma config som innan.
Ansluter med en firewire 800 kabel men det borde väl inte spela nån roll (?)
Har du andra program igång samtidigt?
Jag kör enbart Logic när jag gjorde testen.
Vad får du för resultat?

Ursprungligen av tublenco:

Provade precis igen och då fick jag 60 spår.
Nu med 10.5.5 och samma config som innan.
Ansluter med en firewire 800 kabel men det borde väl inte spela nån roll (?)
Har du andra program igång samtidigt?
Jag kör enbart Logic när jag gjorde testen.
Vad får du för resultat?

Det spelar ingen roll o jag har några program igång eller inte, har provat att starta om datorn men även då får jag ut ca 50 stabila spår, höjer jag till ex 54 spår funkar det ibland och ibland inte! Kan det vara det faktum att jag kör med både tangentbord och mus via bluetooth?, ska testa och koppla in via usb! Hade fått för mig att OSX inte var så kinkigt att man behövde justera en massa utan att det bara var att tuta och köra, xp mådde ju bra av att tweakas en del för att få stabilitet vid låga latencys, och gjorde jag det funkade det ju kanon. Kanske ska jag prova att installera om OSX, jag körde på direkt från "fabriksinstallationen", men det borde ju inte spela någon roll, ska väl funka ändå?

Fungerar 60 spår stabilt hela tiden eller är det en mer eller mindre tillfällig toppnotering, kan du upprepade gånger starta och stanna 60 spår?

Ursprungligen av Herde:

Har precis gjort testet och min dator klarade ganska exakt 70 spår.

Mac Pro Dual 3,0 ghz Quad.
10 Gb Ram
Fireface 400 med 256 i buffersize.

Logic test - Bildbox.se Ladda upp bild gratis

Vad kul !!!!

Även Tublenco fick 14 tracks mer ! Då är det skett något banbrytande med multicore hanteringen, Äntligen !

På min iMac 2,4 GHz Core 2 Duo (4 Gb) med Apogee Duet lyckas jag bara köra 15 spår. Är det Duetens drivrutiner som kan skyllas för detta? (Något sådant antyds i andra inlägget.)

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

På min iMac 2,4 GHz Core 2 Duo (4 Gb) med Apogee Duet lyckas jag bara köra 15 spår. Är det Duetens drivrutiner som kan skyllas för detta? (Något sådant antyds i andra inlägget.)

Något är fel iallafall, kör du med senaste drivrutin och allt sånt?

Kolla upp vad du har för FW-chip i datorn (håll ner "äpple" + s när du bootar upp). Står det "Lucent" (Agere) istället för TI (Texas Instrument) så kanske det har med saken att göra;

Apple Agere - Google-sökning

Ursprungligen av Gilbert 2:

Något är fel iallafall, kör du med senaste drivrutin och allt sånt?

Kolla upp vad du har för FW-chip i datorn (håll ner "äpple" + s när du bootar upp). Står det "Lucent" (Agere) istället för TI (Texas Instrument) så kanske det har med saken att göra;

Apple Agere - Google-sökning

Jag har Lucent FW. Det verkar vara det i alla alu-iMacar. Trist om det försämrar det hela... Jag uppdaterade förresten precis Duet-drivrutinerna med nya från Maj 2008, men det gjorde ingen skillnad.

Macbook Pro 2,5Ghz, 17," 4GB Ram, Hires klarade precis 20 spår med ett Apogee Duet.
kan det ha negativ betydelse att köra med den galna upplösningen på 1920x1200 ? kanske borde testa om man sänker den.

Ursprungligen av dj_zeppe:

Macbook Pro 2,5Ghz, 17," 4GB Ram, Hires klarade precis 20 spår med ett Apogee Duet.
kan det ha negativ betydelse att köra med den galna upplösningen på 1920x1200 ? kanske borde testa om man sänker den.

Upplösningen verkar sakna betydelse. Däremot har jag nu lyckats köra 18 spår genom att ta bort mute medan jag spelar. Pausar jag mellan mutningarna går det inte... Lustigt.

loopen verkar med ha lite betydelse som någon skrev på logicpro.se jag kopierade upp det ett par gånger och körde igenom. Lustigt att "I/O saftey buffer" verkar bara slöa ner det hela.

Absolut ingen aning varför vi inte får samma.
Kanske att jag har lite mer RAM påverkar.
Jag har iallafall inte optimerat något.

Bevaka tråden