Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av scanners?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-17 08:53

Hallå, alla 99-are.

Behöver lite tips rörande scanners. Är på jakt efter en bättre hemmascanner med bra dia-scanstöd. Den får kosta upp till cirka 5000. Ska som sagt användas för både vanlig scanning av bilder men framförallt för att digitalisera en stor samling dia. Finns det tex. någon sådan som klarar scanning med diafilmen inramad? Eller snackar vi bara ren film?

Tacksam för tips och erfarenheter.

Följande scanners motsvarar dina krav:

http://www.epson.se/products/imaging/scanner/perf2450/index.htm

CanoScan D2400UF Uppdaterad:2002-04-10

Artikelnummer:6685A003 Orsak:Nya fakta

CanoScan D2400UF har utrustats med det fantastiska nya objektivet Super Galileo med 6 element. Upplösningen är 2400x4800 dpi den har 48 bitars färgdjup och den snabbaste inläsningshastigheten i sin klass. Efter en supersnabb 6 sekunders förhandsvisning av materialet startar CanoScan D2400UF den nya tekniken som ökar överföringshastigheten av de slutliga inlästa datauppgifterna. Filmadaptern som ingår möjliggör scanning av både negativ och positiv film, 35 mm-film och filmer i mellanformat upp till 4x5 tums storlek. Materialet i originalfilmer är mycket känsligt för damm och repor. Canon har därför utvecklat den nya tekniken FARE (Film image Automatic Retouching and Enhancement), som minimerar effekterna av dessa brister vid inläsning av bilddata. Tekniken använder infraröd skanning för att upptäcka och fastställa hur många defekter som finns på originalmaterialet. Därefter används ett program för att noggrant avlägsna skavankerna och ge överlägsna kvalitetsinläsningar. Dynamiska omfånget är 3,3 ut från CCD. CanoScan D2400UF är kompatibel med Windows och Macintosh operativsystem och har Adobes PhotoShop 5.0 LE och scannerdrivrutiner för båda plattformarna.

För avancerade användare / fotoproffs och kontor som vill scanna mycket och med absolut högsta kvalitet, även mycket lämplig för scanning av negativ och diabilder med filmadaptern.

Quick Start Guide och PDF Manual
Nät adapter
USB kabel
Adobe PhotoShop 5.0 LE (Win/Mac)
ScanGear CS-U 6.1 (Win)
Plug-in Module CS-U 4.1 (Mac)
ScanGear Toolbox CS 2.6 (Win)
CanoScan Toolbox CS 1.6 (Mac)
ArcSoft PhotoBase 2.1(Win/Mac)
ScanSoft OminPage Pro 9.0 (Win)
ScanSoft OmniPage 8 SE (Mac)
PhotoRecord 1.2 (Win)
Image Browser 1.5 (Mac)
Adobe Acrobat Reader 4.05 (Win/Mac)

*
3500,00 kr inkl. moms (2800 kr exkl. moms)

Canons scanner ser ut att ge mest för pengarna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-17 16:15

Är det någon som vet hur stödet är för OS X? På Epsons sida stod inget om X, misttänker att drivisen är för OS 9. Canon brukat ju vara rätt bra på drivisar för MAc, men vet någon om deras drivisar för scanners finns för X?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-17 16:22

Canon-scannern har ju bara USB, det hade varit bättre med FW, sen ingår inte filmadaptern i priset, framgår inte vad den kostar. Hmmm...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 17:15

Sök på www.versiontracker.com efter vuescan. Det är ett scannerprogram som finns till OSX som supportar många scannrar.

Harry! Om du läser lite längre ner i mitt inlägg ovan framgår det mycket klart hur mycket Canon scannern kostar och andra sidan finns ju priset på Dustin med...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-17 22:53

Jo, jag såg det sen. Det är bara det att Dustins produktfakta inte stämmer överens med Canons. På Canons sida ingår inte filmadapter men det gör det hos Dustin...hmmm.
Tack i alla fall.
Skulle nog vara bra med Firewire, tror jag, USB 1.1 betyder väl gamla hederliga USB och då kan det ju ta lite tid...

Frågan är vilken upplösning man ska kräva för att diascanning ska bli acceptabel. Här har vi att välja på optiskt 1200 X 2400 eller 2400 X 2400. Interpolerade värden ignorerar jag kraftfullt.

Kan 1200 X 2400 vara OK? Nån som har erfarenhet?

När det gäller så här pass billiga scanners är det snarare kvalite man ska titta på och inte vad scannerns specs säger om optisk upplösning. Jag har sett billiga diascanners ge ifrån sig ganska halvkassa bilder.
Jag föreslår en begagnad Agfa DuoScan av bättre modell, de är helt ok.
Det ska tydligen finnas en ny DuoScan (DuoScan F40?) som kostar runt 5000:-, men den har jag inte provat. Värt att gämföra mot Canon scannern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-18 10:07

Jo, jag var in och kikade hos Agfa men då visade det sig att dom har lagt ner all utveckling och tillverkning av scannrar
Möjligt att det finns något enstaka ex. kvar av Duoscan hos någon leverantör, på vissa sidor omnämns den fortfarande i sortimentet.

1
Bevaka tråden