Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga skärmen - inte datorn

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hittar inte inställningarna för att deaktivera att datorn går i vila när skärmen stängs.

Har kollat strömsparare, bildskärmsinställningar, skrivbord och skärmsläckare, men icke...

Har en Macbook Pro.

Ursprungligen av mobilitet:

Jag hittar inte inställningarna för att deaktivera att datorn går i vila när skärmen stängs.

Det är inte så lätt att hitta något som inte finns.

Det enda sättet att (delvis) komma runt "problemet", är att ha externt tangentbord och skärm inkopplade. Då kan du "väcka" datorn, trots att skärmen är nerfälld.

Oj, intressant
Om jag vill kolla på film på LCD-TV:n så kan jag alltså inte göra det utan att först koppla in tangentbord och mus? Hmmm... där tror jag att min kära Mac plockade sitt första stora minus. Tack för hjälpen.

Jo det finns (tredjeparts)programvara för detta. Googla eller sök på 99.se!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-03-06 16:36

Du behöver varken tangentbord eller mus. Du stänger sonika datorn och väntar tills den går i vila, sedan kopplar du in teven och väcker datorn med den medföljande fjärren (tror du får hålla in menyknappen i några sekunder).

Kan du inte ha både TV och datorns skärm på samtidigt då? Måste datorns nödvändigtvis vara avstängd? Eller ska du vika ihop datorn och ställa den i bokhyllan?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kan du inte ha både TV och datorns skärm på samtidigt då? Måste datorns nödvändigtvis vara avstängd? Eller ska du vika ihop datorn och ställa den i bokhyllan?

Man måste ju inte heller vika ihop datorn för att stänga av skärmen. Aktiva hörn, liksom...

Gäller inte det där med att datorn går för varm om skärmen är stängd, längre?

Ursprungligen av Adrian B:

Gäller inte det där med att datorn går för varm om skärmen är stängd, längre?

Tror inte det har betydelse. Inte vad jag märkt i alla fall. Fläkten kyler i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 17:02

precis som henkebarn sa så finns det program för det.
letade för en några dagar sen efter sådant då jag skulel beställa en MBP men livve kunna ha musik på genom högtalarna men med stängd skärm och gogglade bara på "lyssna på musik med stängt lock macbook" vilket gav en del resultat.

i alla fall så ladda hem programmet "Insomina X" på länken:
http://www.macupdate.com/info.php/id/22211

Dock så att du vet det så beroende på vad du har för apple-laptop så sitter ventilationen så att du måste ha datorn öppen för att den ska fungera som den ska si vissa datorer kan bli överhettade.
dock har MB hålen bakåt och MBP har dem också bak så lär inte förändra saken något

(läste då också något om att någon som hade en dator som hade blivit för varm hade missfärgat skärmen på det ställe som datorn blev för varm på. du får väl prova och se hur varm den blir)

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-06 20:01

Det var på ibooken som hade ventilation genom tangentbordet där man inte kunde köra i clamshell.

1
Bevaka tråden