Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjutande hårddisk!!!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hårddisken i min iMac låter något infernaliskt! Jag undrar vilken hårddisk man skall välja för att få tyst på galenskapen! Något tips på hårddisk som är tyst, någonstans runt 30-40 gig, som "passar" i en iMac DV (400Mhz modellen!). Prisexempel kanske!?

Tack på förhand!

/Jont Olof

Föreslår en Seagate Barracuda IV, 80GB.
Tyst o snabb. Är själv nöjd ägare av en sådan
Kostar runt 1300 kr hos de billigare PC-butikerna.
Kolla denna tråden också som jag tror du finner intressant:
http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=14;t=000259

[ 28 Juni 2002, 01:12: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Tack, tack!

Dra i nödbromsen!!!!!!!!

Förlåt för mitt tillsynes något barnsliga inlägg men rubriken talade för den själv.

Förresten, var hittar man billiga PC-handlare i Stockholm? Har lite dålig koll på stan!!

Dessutom, finns det någon annan Mac-återförsäljare där man kan få chansen att klämma och känna på macar förutom OnOff?

/JO

Siba på Kungsgatan finns ju men där är datorerna lika avstängda och trasiga som på OnOff.

Gå till Sekvencia istället. Finns i city på

Klarabergsgatan 37

Sveavägen 122

Sergels torg - Klarabergsgatan 35

Visst är det härligt att lämma på macar

Men å andra sidan är datorbutiken.com och dataparadiset.se bra mycket billigare på hårddiskar.

120gb IBM för 1800 eller så... Känns bättre än Sekvencia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-28 15:44

Lyd mitt råd, köp inte en IBM. Har förbrukar 4 stycken IBM-diskar på ett år. Och jag är inte ensam med att uppleva problem med dem...

En Seagate eller en Maxtor är bra val. Köpte min Maxtor 80GB för 1554:- inkl frakt. Fick den här om dan, MYCKET tystare än min fd IBM.

Tack för alla inlägg... Men om jag nu mot min övertygelse skulle gå in i en Peezee-butik för att skaffa en hårddisk, var hittar jag en bra sådan i Stockholm?

/JO (igen)

Förresten, vilka mått har hårddisken i en iMac DV 400 Mhz? Det kanske är intressant om man skall försöka klämma in den i datorn?

Har haft min Seagate Barracud IV 80 Gb i iMac 400 DV ganska länge nu. Är helnöjd. Hörs inte ett spår. Datorn blir lite varmare än förut men än märks inget. Och datorn står på många timmar kan jag säga.

Kan varmt rekommenderas

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Förresten, vilka mått har hårddisken i en iMac DV 400 Mhz? Det kanske är intressant om man skall försöka klämma in den i datorn?

Köp en vanlig IDE disk, jag tror att de är 3,5 tum.

Köpte en IBM Deskstar 120GB IDE 7200RPM
ATA/100 hårddisk 120GXP

för .... 1595 kr! inkl moms!

på komplett.se

den kommer om nästa vecka antagligen, rapporterar då om någon är intresserad..

Köpte en IBM Deskstar 120GB IDE 7200RPM ATA/100 hårddisk 120GXP för .... 1595 kr! inkl moms!

Det som gör en lite misstänksam mot dessa IBM diskar (ja även 120GXP serien) är:
1. Den disk det klagas mest på i de flesta hårdvaruforum på nätet.
2. Ofta hög returfrekvens hos återförsäljare.
3. IBMs uttalande om att de rekommenderar 8h drift per dag för 120GXP serien.
4. Klagomål på att den ofta har ett vinande ljud trots att den kallas "silent"
5. IBMs prisdumpning på 120GXP serien senaste tiden, efter att den sålt dåligt när den låg på prisnivån som Seagate, Maxtor och Westerns 7200 diskar ligger på.

Men visst, pris/prestanda är kanon bra!
Så länge den funkar...

Skall dock tillägga att jag själv har en IBM 75GXP, 46GB disk, som funkat problemfritt i snart 2 år nu. 75GXP serien är de IBM-diskar som det varit flest returer på och som är ökänd för att vara en disk som är kraschbenägen. Men som sagt, än så länge har min disk klarat sig

[ 28 Juni 2002, 23:53: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
3. IBMs uttalande om att de rekommenderar 8h drift per dag för 120GXP serien.
4. Klagomål på att den ofta har ett vinande ljud trots att den kallas "silent"

Det där med 8h/dag är felaktigt. IBM har gått ut och sagt att den klarar att vara på dygnet runt.

Huruvida den verkligen gör det vet jag inte...

Silent är den dock - jämförelsevis. MYCKET mer silent än min Maxtor som låter som ett tröskverk på tjack som fått tag på en slipmaskin och en oljetrumma...

Det där med 8h/dag är felaktigt. IBM har gått ut och sagt att den klarar att vara på dygnet runt.

Jo, iofs har de sagt att den skall/bör kunna köras i 24/7, men deras rekommendation i specarna är fortfarande 333h drift per månad, vilket visserligen blir ca 11h/dag.
Ingen av de andra disktillverkarna har "rekommendationer" om hur länge diskarna bör vara igång, så detta är trots allt ett "minus" för IBM diskarna tycker jag.

Silent är den dock - jämförelsevis. MYCKET mer silent än min Maxtor

Då har du inte hört Seagate Barracuda IV!

Det verkar luta åt en Baracuda i alle fall... Få se om jag kan få tag på någon bara...

1
Bevaka tråden