Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup, NAS + remote + ftp eller hur göra?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter på ett arkitektkontor där backuprutiner och filhierarki verkligen behöver ses över. Vi kör både Mac och PC på kontoret och jag har funderat på ett flertal lösningar för att ordna till det här. Jag skulle behöva några synpunkter från er "mer erfarna" i ämnet.

Problematiken:
Yra arkitekter med filer sparade lite här å där. Önskemål om total säkerhet i fråga om brand, stöld etc. En önskan om att strukturera upp filsystemet så att "alla" kan ta del av filer, dock med vissa kreativitetshämmande funktioner.

Total datamängd idag ca 20-30 Gb and counting...

Jag har sett på ett antal olika lösningar.

1. NAS-RAID med speglad HDD kombinerat med Remote backup (typ mozy) mot fjärrserver.
2. NAS-RAID med speglad HDD, kombinerad med små diskar (typ lacie rugged) att ta med sig hem om aftonen.
3. Jobba mot en USB-disk på vald dator, vilken backupas via FTP till annan plats

Jag är lite keen på just NAS-raiden, frågan är dock hur jag får den att själv förstå att den skall skicka iväg sitt material någon annastans en gång per dag, helst utan att jag nödvändigtvis måste säga till den detsamma. Alltså: finns NAS:ar med uppladdningsfunktion via typ FTP, eller väljer man kanske en annan lösning än just ftp?

Ahh, jag vet egentligen inte vad jag vill eller vad detta kan kosta - har ni andra lösningar? Det största problemet kanske är filhierarkin, att en gång för alla lära dessa yra människor hur ett filsystem fungerar? Just nu ligger filer i dubbla kopior lite varstans, bilder är osorterade etc. Jag som har lite mer av den tyska ordningen i sinnet blir lätt trött när jag ser detta.

Nåväl, nu har ni lite att bita i! Tacksam för svar!

är jag kanske oklar på någon punkt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-06 14:17

Hur mycket pengar har du att röra dej med?
Dels för inköp av utrustningen tex NAS & HDs.
Hur mycket får den kosta i månaden för tex fjärrbackup?

Annars är ju 1 bäst och 2 vanligast.

NAS-servern får väl gå loss på en 3-5000 nånting, fjärrbackup 1000-1500 kanske? Jag gillar verkligen alernativ nr1, dock verkar långt ifrån alla fjärrbackuper ha lösningar för NAS. Men jag är inte så insatt egentigen, gällande protokoll etc. på NAS:en kontra remote Backup. Mozy hade t.ex. inget stöd för NAS, Storegate hade via FTP, men detta kostade skjortan. Det verkar skilja i pris markant mellan olika företag.

Ett alternativ torde väl vara att backa up NAS tillbaka till en annan dator för vidaresändning till fjärrbackup.

Retrospect har stöd för backuppper i increment och även FTP. Jag har alternerande backupper till en lokal USB disk och en disk på en ftp server (den senare en gammal 400 MHz mac). Notera att retrospect skall komma i ny version för mac snart. Windows versionen skall också vara bra men den har jag ingen erfarenhet av.

Kör ca 20 mac och 60 pc till en mac server datamängden är ca 200 GB i grunden plus några GB varje dag.

Att ha en backup och sedan spegla den på en ftp server är bättre än att bara ha en backup men det är ännu bättre att ha (minst) två oberoende backupper om backuppen blir korrupt.

Backup skall vara automatisk och så idiotsäkert som möjligt. Murphys lag gäller backuper. Krashade hårddiskar drabbar dem som:
A. Slår av datorn så att de inte haft en backup på evighter.
B. Installerar något som man varnat för som stör backuppen.
C. Har en akut deadline i morgon med ett stort jobb.
D. som får för sig att spara filer på fel ställen (utanför "Användare" (mac) och PC , "Documents&Settings")
A-D har jag varit med om och listan kan säkert göras längre:$

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 09:05

Jag skulle nog försöka få tag på en Xserve ev begagnad. Då kan du ha minst 3 diskar. En för systemet och två för lagrning. Sen kör du tex Retrospect mot en FTP backup. Jag tror 99mac skulle starta någon sådan, fråga Björnström.

Ok, ok tackar för era inlägg! Jag känner att jag inte riktigt är med längre. Är NAS helt att förkasta? Har de ingen "magi" i sig?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-03-08 08:50

Jag skulle föreslå att kolla om det står någon gammal pc där och installera debian och en bunt sata-diskar som du kör raid5 på i linux. Dela ut utrymme och hemkataloger till klienterna och låt klienterna backupa till den. Hittar man inget bra backupprogram eller användarna är för virriga så går det att dela ut disken från windowsmaskinerna och låta servern ta backupen.

Från den servern så kör man rsync genom ssh till en annan burk på brandsäkert avstånd från kontoret.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100423 eller liknande, det jag har har tydligen utgått.

1
Bevaka tråden