Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amerikanska Posten USPS

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att ha ropat in något från t.ex eBay garanterar inte att resten sedan fungerar hela vägen, hur skulle du tolka nedanstående medelande när jag knappar in trackingnummret hos det amerikanska postväsendet USPS, har dom haft en datahaveri eller? Till saken hör att jag ropade hem en budgivning på eBay för ca: 2 veckor sedan och paketet ska enligt säljaren ha lämnat USA i måndags förra veckan, dvs. för 9-10 dygn sedan... vad USPS fått januari ifrån övergår mitt förstånd, så här ser det ut:

Your item cleared customs at 11:25 AM on January 18, 2007. No further information is available for this item.

Information on this item has been restored from offline files and will be available online for 30 days from 04/13/2007.

Jag får väl ha lite extra tålamod och vänta en vecka till innan jag larmar den amerikanska posten. Jag ringde svenska Posten som på samma sätt som jag kollade via amerikanska postens webbsidor - något delande av information om paket tycks inte förekomma mellan de två postföretagen. Jag har tidigare fått paket från USA och även England och då har det tagit mellan 3-5 dygn... vad är Din erfarenhet, brukar det ta så lång tid ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 15:56

Lita inte på deras statusrapportering. För normala försändelser är den totalt opålitlig. Det är normalt med leveranstider på upptill 6-8 veckor när det gäller vanliga försändelser. Det behöver inte bara bero på det amerikanska postverket utan andra möjliga flaskhalsar är svenska tullen eller vårt eget (in)effektiva postverk... Om du har fått vanlig paketförsändelse från USA bara på 3-5 dagar så hade du nog ganska mycket tur den gången...

Kör UPS, FedEx eller DHL för snabbare leverans. En sida jag brukar använda för att kolla trackingstatus: http://www.track-trace.com/

Låter nästan som om dom simmade över atlanten med paketet I framtiden ska jag försöka påverka vilka företag som säljare använder sig av då dom sänder från USA.

Ursprungligen av Olle@mac:

Låter nästan som om dom simmade över atlanten med paketet I framtiden ska jag försöka påverka vilka företag som säljare använder sig av då dom sänder från USA.

Hur gick det Olle? Hur lång tid tog det till slut?
Eller är paketet fortfarande på vift?

/mvh David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 07:51

Är van vid att använda fedex med jobbet och försöker använda det kontot med när folk skickar via USA (60% rabatt). Då har man det i handen inom 48h. Men som sagt känner igen det där när de inte vill göra det och skickar med USPS, dock brukar det max ta en vecka... Ett annat probelm med att använda andra fraktbolag än USPS är att det är svårare att undkomma moms och tull...

Ursprungligen av Olle@mac:

Jag ringde svenska Posten som på samma sätt som jag kollade via amerikanska postens webbsidor - något delande av information om paket tycks inte förekomma mellan de två postföretagen.

Däremot brukar trackingnumret man har hos USPS även gå bra som trackingnummer hos Posten då försändelsen nått Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 13:44

De verkar inte var aså bra på att uppdatera detta. När jag har haft försändelser med dom kan trackingstatus visa att paketet fortfarande är kvar i USA när jag får min avi att hämta paketet.

Positivt är i alla fall att du vet att paketet är på väg och inte säljaren blåst dig.

Janne

Ursprungligen av jannes:

De verkar inte var aså bra på att uppdatera detta. När jag har haft försändelser med dom kan trackingstatus visa att paketet fortfarande är kvar i USA när jag får min avi att hämta paketet.

Precis, har jag varit med om samma sak vid ett flertal tillfällen, paketen kommer hit inom rimlig tid, men trackingsystemet är helt kass.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 10:54

USPS kan endast spåra paket som levereras med lastbil etc i USA, all flygpost och alla paket som skall utomlands ser ut så där i deras system.

Om jag inte missminner mig står det på deras sida att de endast kan visa tracking för markbundna leveranser inom de 48 staterna, så hawaii & alaska saknar även de tracking..

Minns inte riktigt men minnesbanken vill tro att det var lite över 3 veckor innan det kom fram.

1
Bevaka tråden