Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Granskning: MacBook Air 1.8GHz med SSD disk

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-04 12:50

Jag har precis avslutat min första helg med nya MacBook Air 1.8GHz med 64GB SSD disk. Här är mina kommentarer:

Datorn är otroligt läcker, men det är det nog ingen här som inte redan vet. Hastigheten duger gott och väl för det mesta kontorsarbetet med lite Photoshop då och då. Spel har jag inte ens brytt mig i att testa. SSD-driven gör att datorn känns sjukt snabb. Program startar på nolltid och totalt sett så känns datorn betydligt snabbare än min förra MBP 2,33 med 3GB minne och 250GB 5k4-disk vid "vanlig" användning. Enda prestanda-abret är väl när man som jag nu kör med extern 20"-skärm. Drar man omkring fönster märker man att grafiken inte riktigt hänger med, men det är inte direkt störande.

Det har sagts att skärmen har bra ljusstyrka. Jag skulle vilja säga att den har _för_ bra ljusstyrka! Jag har inte kunnat ha mer än halva ljusstyrkan på någon gång för då känns det som att man ska bli solbränd och är det lite skumt i rummet så blir man "solblind" av att titta på skärmen vid max ljusstyrka. Detta är självklart bra, för i många inomhuslägen klarar man sig på lägsta ljusstyrkan(!) och vinner massor i batteritid.

Finns det inga nackdelar då? Jo, tangentbordet är svart. Inte alls bra ergonomiskt sett. Jag har märkt att jag nästan alltid måste ha bakgrundsbelysningen på för att se vad det står på tangenterna. Detta har troligen Apple också märkt eftersom det inte finns någon knapp längre för att stänga av ljuset (drar man ner ljusstyrkan i botten så stängs belysningen av dock) och det går att ha ljuset på oavsett ljusförhållande, till skillnad från MBP.

Batteriet tar plågsamt lång tid på sig att ladda upp. I morse var batteriet nere på 3% när jag stoppade i laddaren. Nu efter 3 timmar är det uppe i 77% och datorn säger att det skall ta ytterligare 2:10 att ladda fullt! Visserligen jobbar jag på datorn men kör inget krävande, processorlasten runt 5% max och airport/bluetooth avstängt. Över 5 timmar för att ladda fullt (första gången tog det 12 timmar, minst!!!) är på tok för långsamt. Jag tror Apple har tullat lite väl mycket på effekten i laddaren för att få ner storleken på den, för liten är den. Mindre än gamla iBook G3, nästan lika liten som gamla FireWire-laddaren till iPod men på bara 45W vilket uppenbarligen är lite för lite. Jag har inte provat med en större laddare än (från en MBP typ som är på 85W), men det kommer.

64GB är väldigt lite disk (55,45GB formatterat) men det är ju inte MBAs fel egentligen och det är ju ett val jag gjort. Fördelarna är uppenbara men nackdelarna kan vara lite jobbiga att leva med. För att spara lite diskplats har jag stängt av "safe sleep" vilket gav mig 2GB extra hårddiskutrymme men med risken att förlora det som är i arbetsminnet om batteriet tar helt slut.

Datorn är så lätt att man måste hålla emot när man öppnar locket, annars lyfter man hela framkanten på datorn. Det här är väl egentligen ingen nackdel, man vill ju ha en så lätt dator som möjligt men eftersom all vikt verkar ligga i bakkanten så kan det vara svårt att öppna locket utan att hålla emot.

Troligen för att spara ström stängs ljudkortet av efter några sekunder av tystnad. Detta är nog ok (hörs inte i den interna högtalaren, för det är bara en) tills man kopplar in externa högtalare som jag har nu. Precis innan det skall komma lite ljud (till exempel vid ett inkommande epost) så hörs ett tydligt "popp" i högtalarna och sen efter en liten stund (typ 10 sekunder) ytterligare ett fast ljudligare "popp" när ljudkortet stänger av. Sånt här har ju fixats i systemuppdateringar förr så jag håller mig lugn angående det så länge, men just nu är det lite irriterande med dessa "popp".

Precis som sagts går det inte att ha DVD-brännaren annat än direkt i MBA. Den hittas visserligen via hub, men tar inte emot skivor. Ethernet-adaptern går dock bra att använda via hub och med bra prestanda. Får ca 8MB/sekund vilket får anses bra. Adaptern går också att använda till alla mac-modeller (och även i windows med tredjepartsdrivrutin). Med andra ord kan man göra en rejäl internet-delare/router av en mac mini

Det känns konstigt att det bara är en högtalare. Jag förstår inte att de inte lyckats få in en till på andra sidan av tangentbordet, för högtalaren sitter under tangentbordet. Den som sitter där låter jäkligt bra så det är rent synd att de inte stoppat i en till även om det knappast är någon "deal-breaker".

Slutligen delar jag med mig av några jämförelsebilder.

De övriga spelarna är en PowerBook G4 12" sista versionen (1,5GHz), HP Compaq nc2400 (coreduo 1,2GHz, 60GB 1,8"-disk, 2GB ram och inbyggd DVD-brännare, och full uppsättning portar) samt en Toshiba Libretto 50CT bara för att visa hur liten en dator _kan_ vara Det är bara en P75 men å andra sidan är den rejält gammal också...

Tack för din "recension"! Mycket trevlig läsning.
Man blir ju inte lite sugen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 13:38

Tack! Kunde tänka mig att svart tangentbord kan kännas lite besvärligt, så jag föredrar nog MBPs. Funderar på att slå till på en sådan innan de eventuellt byter ut tangentbordet till ett nytt svart.

Bra info, Bollman!

En sak jag funderade på direkt när jag såg Air'en - hur "ömtålig" känns den? Det verkar ju nästan som om den kan brytas sönder av att bara lägga datorn i väskan.

Tack för den utförliga rapporten. Man inser av bilderna att det verkligen inte är en liten dator, bara en tunn dator.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-04 13:44

Den känns inte direkt bräcklig, nej. Däremot är den så lätt att man alltid "tar i" när man handskas med den, känns det som. Det finns ju inte tillstymmelse till glapp eller "luft" i datorn. Kompakt som sjutton. Skärmen är väl det som kanske känns bräckligast. Den är ju så tunn att den kan flexa lite om man justerar den med en hand på sidan, vilket skulle kunna vara av ondo för själva LCDn. I stängt läge är den väldigt stabil. Det finns ju inte mycket luft under som tillåter flex om man trycker på utsidan av skärmen så att sätta sig på den är kanske inte att rekommendera.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-04 13:47

Liten är den inte alls. Samma storlek som en MacBook, bara osannolikt tunn. Den är tunnare stängd än en PowerBook 12"s underdel när den är öppen. Om man stänger MBAn och lägger PowerBooken bakom så ser man ändå "sovlampan" i låsknappen på PowerBooken!
Som någon sa så hade de nog kunnat göra den mindre om de valt att ha portarna som på en "vanlig" bärbar, dvs vinkelräta mot översidan. De hade då kunnat skala lite på kanterna och gjort den något mindre rent ytmässigt. Men med den nuvarande designen så ser den ut att sväva lite över underlaget, troligen ett väldigt medvetet designdrag

Själv tycker jag inte det gör så mycket, vikten är ju det avgörande. Hade datorn varit i 15"-format men lika lätt så hade det varit precis lika bra (om inte bättre).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-04 13:55

Apple har lyckats i designen tycker jag.
När den är ihopvikt känns den väldigt liten, och med uppfällt lock riktigt stor..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-03-04 14:53

Sitter med en 1.8Ghz SSD i knät nu, återkommer senare med första intrycket

Bra skrivet Bollman! Alltid kul att läsa feedback från folk som verkligen använt datorn, till skillnad från journalisters snabbtest.

/M

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-03-04 20:08

Jag saknar powerbook 12..Bra recension dock.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-05 20:44

Trevlig recension.

Var på IT-möte med jobbet för någon vecka sedan (IT-ansvariga på ett antal skolor träffades) och chefen berättade lyriskt om sin kontakt med MBA.

Till saken hör att vår organisation är typisk "PC"-baserad och vi kör HP:s bärbara över hela linjen (vilket funkar bra, förvisso).
Det var dock kul att höra även de andra "windowsifierade" IT-snubbarna stämma in i lovsången till Apples design av MBA!

För övrigt är väl den rundade formen inte bara ett sätt att få den att "se svävande" ut, en rundad form på plåten gör den ju mer vridstyv än en klassisk rak (tänker på första PowerBooken Titanium, som ju är rätt så sladdrig)

/M

Ursprungligen av Micke F:

För övrigt är väl den rundade formen inte bara ett sätt att få den att "se svävande" ut, en rundad form på plåten gör den ju mer vridstyv än en klassisk rak (tänker på första PowerBooken Titanium, som ju är rätt så sladdrig)

Det där var en intressant tanke. Det hade jag inte kommit på själv. Om prioriteten var att få en tunn dator som ändå var vridstyv med den här metoden blir det nog mycket svårt att göra en ny PB12"...

Bra recension, Bollman.

Bästa recenesionen på länge, bättre än anandtechs-monsterrecension, kortare men du fick med allt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 00:30

Jag var inne på Humac i dag och tittade på MBA. Jag blev jätteimponerad och överraskad, trots att jag sett 1000 bilder på den sedan lanseringen. Den är verkligen helt sinnessjukt tunn och liten. Som en liten tunn, tunn platta bara. Man får lust att lättsamt lyfta upp den med ett pincettgrepp och snurra den på pekfingret som en basketboll. Man för lust att göra ett litet hål i den och ha den i halsband, för den är så osannolikt lätt att det skulle gå utmärkt.
Jag håller inte alls med om att den skulle kännas bred. Jag har en PB12" och är därför mycket van vid den lilla ytan. Men ändå kändes MBA extremt liten. Jag tittade bort på vanliga MB och tillbaka på MBA, men trots att jag vet att de är nästan precis lika stora till ytan, gick det inte att övertala hjärnan. MBA känns minst lika liten som de där 10"-datorerna (eller hur stora de nu är) som Sony har. Den är så liten att man kan ha den i sin vanliga mapp, tillsammans med sina papper, utan att märka det.

Om jag blir rik tänker jag definitivt köpa en MBA som jag har med mig i väskan precis alltid, utöver min ordentliga stabila stationära samt min vanliga bärbara som jag tar med i en datorväska när jag reser eller behöver göra mer mångsidiga saker.
MBA är väldigt begränsad – speciellt hårddisken är ju fullkomligt värdelös. T.o.m. 250 GB gör man ju nästan slut på efter några dagar. Men herregud, den är ju så liten att den kan ersätta en handdator.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-06 11:55

Det här är helt OT, men here goes:

Safe-sleep, det är väl aldrig aktiverat som standard? Var finns inställningen?
Jag har aldrig sett den på min MBP, inte på någon PowerBook och inte på någon MacBook.
Däremot har jag sett att funktionen finns - vissa som väcker sin dator får vänta ca 10-20 sek tills en liten progressbar har laddat in minnet från disken. Men aldrig standard?

Varför då skriva att man inaktiverar safe-sleep?

Eller har jag fått något om bakfoten?

Ursprungligen av mbp:

Det här är helt OT, men here goes:

Safe-sleep, det är väl aldrig aktiverat som standard?

Jo, Apple har bytt policy och det är numera aktiverat, vilket en del stör sig på. Men det är som sagt OT, sök andra trådar om detta för mer info.

Ursprungligen av mbp:

DVar finns inställningen?

Finns inte. Eller inte i något grafiskt gränssnitt. Men däremot kan du själv ändra här:
/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, Apple har bytt policy och det är numera aktiverat, vilket en del stör sig på. Men det är som sagt OT, sök andra trådar om detta för mer info.

Finns inte. Eller inte i något grafiskt gränssnitt. Men däremot kan du själv ändra här:
/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist

Jodå, det finns grejer att installera om man vill ha lite koll på sömn kontra övervintring, t.ex. den här (Hibernate) eller denna som är typ samma fast lite smartare. Jag själv kör Hibernate och den funkar fint. Inga fler evighetslånga väntetider innan datorn till sist sussar.

Bollman, var nära på att avboka min air men efter din genomgång så blev jag rätt säker på att det är detta jag vill ha =). Hjälpte mig mer somsagt än anandtechs genomgång! Köra sneakmodellen nu och sedan vid slutet av året uppdatera till eventuell updaterad modell/köpa till nån större SSD hehe.

Hur är det med ytan, repigt fort? Jag provade trycka lite på baksidan av skärmen i butike, såg inga missfärgningar iaf hehe bättre än på min gamla dell som gjorde stora vattenpölar direkt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-07 11:20

Ytan på själva datorn är ju precis som MBP/PowerBook och visst, den blir repig om man är lite oförsiktig. Såg på visningsexet i butiekn här i stan att den redan fått repor på undersidan.
Jag tror att själva utformningen av "plåten" gör den lite mer stabil än annars (välvd istället för rak).

Vad gäller safe-sleep så introducerades den funktionen med PowerBook G4 1,67 och innebär att minnet alltid sparas till disk när man sätter datorn i vila. För detta ändamål så finns en fil på hårddisken med samma storlek som internminnet (2GB i MBAs fall). Om man avaktiverar safe-sleep med kommandona:
$ sudo pmset -a hibernatemode 0
$ sudo nvram "use-nvramrc?"=false
$ sudo rm /private/var/vm/sleepimage
Och vips har man 2GB mer minne på disken och en dator som går i vila betydligt fortare.
Enda gången man verkligen behöver safe-sleep är ju om batteriet tar slut medans datorn är i vila eller om man skall byta batteri medans datorn är i vila (inte aktuellt på MBA).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-07 11:23

Jo, det kanske skall förklaras också att safe-sleep inte fins som inställning någonstans utan måste avaktiveras via terminalen.
En dator som vaknar ur safe-sleep känns igen på att det är svartvitt, nertonat medans "pluttar" på skärmen växer fram tills hela minnet är inläst igen. Datorn har då fullständigt förlorat sin strömkälla, dvs batteriet har varit helt tömt eller urtaget samtidigt som adaptern har varit urkopplad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 11:35

Vad är det för sleepläge där det är en progressbar som tickar på när man öppnar datorn då.
Deep sleep?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-07 13:54

Gör din dator det ofta? Det är nog safe-sleep. Det är kanske en progress-bar numera. Bilden skall vara gråskala iaf under tiden den läser in.
Om inte strömmen brutits helt udner tiden den sovit så skall den ju inte göra så.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-10 13:58

Min dator har aldrig gjort något sådant. Men jag har sett andras datorer göra så.
Precis, gråskalebild medans det läses in.

Bollman, kan man få några temperaturmätningar? Vid idle / load ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-11 23:36

Sitter med datorn i knät sen 30 minuter, slösurfar, se bild 1.

Sitter med datorn i knät, slösurfar 10 minuter men ser till att propparna går på max, se bild 2.

I idle så ligger fläkten mellan 1000-1500rpm, men då har jag dragit ner den lite. På max ligger fläkten på 6200 vilket är max, men fläkten låter verkligen inte mycket. Den är _mycket_ tystare än på MB och MBP. Dessutom är det ju bara _en_ fläkt.

84 grader! Kan inte vara bra för CPUn i längden...

84 grader! Ouch! Ingen vis jämförelse direkt men min stationära C2D 2.0 ghzprocessor (E4400) håller en sisådär 20 grader idle och 35 under maxload.

Vad gör du för att maxxa den?

Senast redigerat 2008-03-12 01:41
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-12 08:36

Jo, jag startar terminalen, öppnar 2 fönster. I vardera skriver jag:
yes > /dev/null [enter]
Detta ger max last på en processorkärna, så 2 såna fönster så har du 100% på båda propparna.
Nu skall det glatt sägas att om du tittar på "Enclosure Bottom" så är det inte mer än 7 graders skillnad på datorns undersida vid idle och fullast med datorn i knät. Den känns inte på något sätt lika varm som en MBP.
Det går inte att jämföra denna propp med en E4400. Rent storleksmässigt skiljer en hel del. E4400 är ju stationärvarianten som har en betydligt större yta och därmed lättare att bli av med värmen.

bollman, nu lipade jag över temperaturerna på AIR, men hur ser det ut på andra macbooks? Pro och vanliga någon som har idéer kring hur AIR står sig mot dem?

Bevaka tråden