Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publicera foton?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-06 08:38

Jag har verkligen blivit förälskad i Aperture 2!

Nu letar jag efter en enkel lösning att publicera mina bilder. Gör jag ett fotouppdrag vill jag snabbt och enkelt kunna exportera allt till ett webgalleri och sedan bara skicka URL till kunden.

Önskemål:
- Möjlighet till att vattenmärka bilder
- Ta bort möjlighet att kunna ladda hem högupplöst version

Vad finns det för alternativ och arbetsflöden? .mac kanske? Finns väl någon flickr uploader också?

Ursprungligen av p2d:

Finns väl någon flickr uploader också?

Japp. Google är din vän

http://connectedflow.com/flickrexport/

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-06 10:22
Ursprungligen av Adrian B:

Japp. Google är din vän

http://connectedflow.com/flickrexport/

Tack! Men min egentliga fråga var väl egentligen era åsikter.. Har ni testat och jämfört.. Finns det annat? Vad rekommenderar ni?

Jag har testat den fria Lite-versionen och den fungerade bra, det lilla jag testade. Har inte testat alla funktioner intensivt, men för att snabbt få ut saker på Flickr fungerade det precis som jag ville, med titlar, beskrivningar osv.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-06 10:54
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har testat den fria Lite-versionen och den fungerade bra, det lilla jag testade. Har inte testat alla funktioner intensivt, men för att snabbt få ut saker på Flickr fungerade det precis som jag ville, med titlar, beskrivningar osv.

Ofta lägger jag upp provbilder till kunderna, och då vill man givetvis vattenmärka bilderna, kan man göra det på något smidigt sätt utan att exportera först?

Det verkar ju finnas någon funktion för att vattenmärka vid exportering, dock har jag inte provat denna funktion. Men om den nu skulle fungera, finns det något annat bra program som kan publicera bilderna? I så fall behöver ju inte programet synca med aperture i och med att bilderna är exporterade till vanliga filer. Jag har kikat lite på rapidweaver, men blev aldrig riktigt helt kär

Ursprungligen av p2d:

Ofta lägger jag upp provbilder till kunderna, och då vill man givetvis vattenmärka bilderna, kan man göra det på något smidigt sätt utan att exportera först?

Tror du missuppfattat arbetsgången lite. Du gör iordning din exportprofil i Aperture med den vattenmärkning du vill ha. Sen väljer du denna exportprofil när du exporterar till Flickr. Så enkelt är det.

Varför inte lägga lite tid på att testa själv? Lite-versionen är ju gratis, likaså ett Flickr-konto.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-06 11:27
Ursprungligen av Adrian B:

Tror du missuppfattat arbetsgången lite. Du gör iordning din exportprofil i Aperture med den vattenmärkning du vill ha. Sen väljer du denna exportprofil när du exporterar till Flickr. Så enkelt är det.

Varför inte lägga lite tid på att testa själv? Lite-versionen är ju gratis, likaså ett Flickr-konto.

Kan du beskriva arbetsgången mer detaljerat.. Jag hängde inte riktigt med...

Ursprungligen av p2d:

Kan du beskriva arbetsgången mer detaljerat.. Jag hängde inte riktigt med...

1) Gå till Apples Aperture-sida.
2) Klicka på Tutorials.
3) Se Exporting Versions, Masters, and Projects
4) Se Using Export Plug-ins

Sen har du lite mer kött på benen för att kunna testa dig fram.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-06 15:11
Ursprungligen av Adrian B:

1) Gå till Apples Aperture-sida.
2) Klicka på Tutorials.
3) Se Exporting Versions, Masters, and Projects
4) Se Using Export Plug-ins

Sen har du lite mer kött på benen för att kunna testa dig fram.

Kanon! Tack, ska kolla det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 11:05

Hej,

Tankade hem Flash Album Exporter 1.5 och vet inte hur jag installerar det, ska jag placera det i en plugin mapp för Aperture? Var finner jag den?

/moodonaut

Ursprungligen av moodonaut:

Hej,

Tankade hem Flash Album Exporter 1.5 och vet inte hur jag installerar det, ska jag placera det i en plugin mapp för Aperture? Var finner jag den?

/moodonaut

Står nog i manualen 673 sidor.
Sidan 487 "Exporting Your Images"?

Ursprungligen av Saffran:

Står nog i manualen 673 sidor.
Sidan 487 "Exporting Your Images"?

Ok, men den följer tyvärr inte med när man tankar hem en trial.

Ursprungligen av moodonaut:

Ok, men den följer tyvärr inte med när man tankar hem en trial.

Det skulle ju vara med en viss ironi över den tjocka manualen, "Aperture 2, Users Manual". Den följer inte med utan ligger på nätet tillsammans med "Aperture 2, Keyboard Shortcuts" och "Aperture 2, Exploring Aperture".
Tänker själv läsa in ett par hundra sidor under innesittarpåsken.

http://www.apple.com/aperture/specs/

Ursprungligen av Saffran:

Det skulle ju vara med en viss ironi över den tjocka manualen, "Aperture 2, Users Manual". Den följer inte med utan ligger på nätet tillsammans med "Aperture 2, Keyboard Shortcuts" och "Aperture 2, Exploring Aperture".
Tänker själv läsa in ett par hundra sidor under innesittarpåsken.

http://www.apple.com/aperture/specs/

Ah, ironi Var för trött..tack för länken!:)

ah, trevligt. Nu funkar det. Dåligt med Flash Album Exporter att man inte ser någon progress, inget som informerar om att exporten är klar. Men annars en nice liten plugg.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-21 02:23
Ursprungligen av moodonaut:

ah, trevligt. Nu funkar det. Dåligt med Flash Album Exporter att man inte ser någon progress, inget som informerar om att exporten är klar. Men annars en nice liten plugg.

Det verkar vara så med alla 3dje parts exportprogramvaror.. Det lättaste att se som jag kommit på hittills är att följa exportkatalogen så ser man när det slutar poppa upp bilder.. Alternativt kika på användningen av CPU'n.. När den inte kör 100% längre är det klart (om du inte har nåt att krävande i bakgrunden)

Ursprungligen av p2d:

Det verkar vara så med alla 3dje parts exportprogramvaror.. Det lättaste att se som jag kommit på hittills är att följa exportkatalogen så ser man när det slutar poppa upp bilder.. Alternativt kika på användningen av CPU'n.. När den inte kör 100% längre är det klart (om du inte har nåt att krävande i bakgrunden)

Mjo jag kom på att man kan titta i bildmappen, men men tycker ju att tredjepartstillverkare ska få dra nytta av en så basic funktion.

1
Bevaka tråden