Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt OS X Virus ute som inte ens kräver verifikation.

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://macworld.idg.se/2.1038/1.148749

Ja okej, det kanske inte är ett särskilt farligt virus men om man kan göra sånt här via ett usb minne, vad fanken kan inte då riktigt virus göra senare?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-05 18:12

Den har bara samma rättigheter som användaren har. Den kan inte ändra i systemfiler och kan inte heller sprida vidare sig själv. Och i och med att den inte kan sprida sig kan den inte heller betraktas som ett virus.

Det är med andra ord lika mycket virus som ett program som autostartar när du stoppar in en skiva eller en usb-enhet.

Ursprungligen av Sidde:

Den har bara samma rättigheter som användaren har. Den kan inte ändra i systemfiler och kan inte heller sprida vidare sig själv. Och i och med att den inte kan sprida sig kan den inte heller betraktas som ett virus.

Det är med andra ord lika mycket virus som ett program som autostartar när du stoppar in en skiva eller en usb-enhet.

Ja okej, men hur lyckas den komma åt interfacet? tycker det verkar rätt skumt för det bör ju inte gå så enkelt att komma åt skrivbordet på systemet så enkelt utan förfrågning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-05 18:51
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Ja okej, men hur lyckas den komma åt interfacet? tycker det verkar rätt skumt för det bör ju inte gå så enkelt att komma åt skrivbordet på systemet så enkelt utan förfrågning.

Jag vet inte exakt vad de gjort, men skulle gissa på att de inte rör ditt skrivbord alls utan snarare att de som tex med en skärmsläckare leker med den visuella biten.

Men snälla... får man betalt för flame bait nuförtiden?

Moderator: Låt inte detta urarta i ännu en farsartad tråd!

tänkte på det också faktiskt innan. Kan ju vara något sådant som gör en kopia av den på hårddisken och sen använder timer för att gå igång random.

  • Medlem
  • 2008-03-05 19:02

Det går förmodligen att tvångsavsluta viruset också. Klart kul idé, men jag undrar hur den fungerar. Vad händer om man har ett program öppet t ex? Det kanske i själva verket bara fungerar på just den dator de gjorde filmen med.

Jag är så jävla trött på macworld och deras rubriker/ingresser

Ursprungligen av bisebusen:

Jag är så jävla trött på macworld och deras rubriker/ingresser

Ja, det ger ett så desperat intryck.

Ursprungligen av bisebusen:

Jag är så jävla trött på macworld och deras rubriker/ingresser

Mitt råd är att skippa rubriken och ingressen och fokusera på själva artikeln...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-05 21:14

Programmet använder troligtvis Core Animation: http://www.apple.com/macosx/technology/coreanimation.html

Det finns många definitioner av vad ett "virus" är, men centralt för vad ett virus gör är ju att det försöker sprida sig, vilket detta skojprogram inte gör.

javisst kan det vara under core animation, fast då verkar det mer som de utnyttjat någon sorts säkerhetshål.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-05 21:21
Ursprungligen av Ipod_Lover:

javisst kan det vara under core animation, fast då verkar det mer som de utnyttjat någon sorts säkerhetshål.

Tror inte det. Det finns troligtvis APIer för att automatiskt köra ett program på inkopplade CD, DVD och hårddiskar. Vad jag kan se så gör det inget som skulle kräva något säkerhetshål... Vad tänker du på?

Senast redigerat 2008-03-05 21:49

Tur att jag redan sagt upp prenumerationen på tidningen...

Tänk på stackars Pihl på Åland, han kommer rusa omkring naken i byhålan de har där och ropa "Se där vad var det jag sa" med galen blick och sparka vilt omkring sig!

Ursprungligen av Goflorp:

Tänk på stackars Pihl på Åland, han kommer rusa omkring naken i byhålan de har där och ropa "Se där vad var det jag sa" med galen blick och sparka vilt omkring sig!

hehe :P. vi borde kanske skicka han till ett koncentrationsläger, vi är ju somsagt nassar enligt honom.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-06 13:41
Ursprungligen av Goflorp:

Tänk på stackars Pihl på Åland, han kommer rusa omkring naken i byhålan de har där och ropa "Se där vad var det jag sa" med galen blick och sparka vilt omkring sig!

Fy satan va bra. Håller på skrattar ihjäl mig. Jag måste ta med kameran ifall jag skulle få syn på han

Ursprungligen av savv3:

Fy satan va bra. Håller på skrattar ihjäl mig. Jag måste ta med kameran ifall jag skulle få syn på han

Se upp så han inte tar din kamera och försöker skydda dig från den på grund av att den innehåller virus.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 18:01
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Se upp så han inte tar din kamera och försöker skydda dig från den på grund av att den innehåller virus.

Jag lovar att vara försiktig

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-05 22:41

Kan man ladda ner det någonstans? Knappast ett virus, bara ett ballt skojprogram.

jopp. kanske inte lika kul på en iMac dock

testa sök på troika newton virus något.

Måste säga att det var en rätt cool effekt, skulle vara kul i fall man skulle kunna styra den och skrämma sina polare på tex en fest.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-06 11:15

Ingen som vet i detalj hur det går till när programmet automatiskt installeras?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-06 11:55
Ursprungligen av Wire:

Ingen som vet i detalj hur det går till när programmet automatiskt installeras?

Så vitt jag vet så kan man inte från USB-stickans sida autoköra något program, det måste konfigureras från Macen, t.ex. via FolderActions. Det är ju inte helt omöjligt att de har konfiggat det så från laptopen i fråga. Hela den här grejen är ju lite ploj.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-06 12:22

Eller så är det bara en fejkfilm som lagts ut på YouTube...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-06 12:36
Ursprungligen av gunek:

Eller så är det bara en fejkfilm som lagts ut på YouTube...

Kan vara så med, men det behöver inte fejkas. Jag är inte ens säker på att det vore enklare att fejka effekten än att göra den på riktigt.

Ursprungligen av Jogin:

Kan vara så med, men det behöver inte fejkas. Jag är inte ens säker på att det vore enklare att fejka effekten än att göra den på riktigt.

Jogin, du som besitter kunskapen kring det här med virus på Mac. Hur kan de få ett program att dels kopiera sig själv till datorn och sedan autoköras enabart genom att plugga in en pryl i en USB-port? Det hela låter ju läskigt och kan ju i sådant fall användas av andra mera farliga applikationer. Det vore bra att få lite info om hur man förhindrar att saker och ting autokopieras och körs. Jag var övertygad om att det inte var möjligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-06 13:09
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jogin, du som besitter kunskapen kring det här med virus på Mac. Hur kan de få ett program att dels kopiera sig själv till datorn och sedan autoköras enabart genom att plugga in en pryl i en USB-port?

Så vitt jag vet kan man inte det, jag har sökt med ljus och lykta efter autostart APIer för USB-drivar. Hittade en diskussion på Apple Developer där en Apple-representant inte kunde svara på en sådan förfrågan, utan rekommenderade andra lösningar istället.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det hela låter ju läskigt och kan ju i sådant fall användas av andra mera farliga applikationer. Det vore bra att få lite info om hur man förhindrar att saker och ting autokopieras och körs. Jag var övertygad om att det inte var möjligt.

Jag tror inte det är möjligt. Alltså, inte att från USB-stickan göra så iaf. Däremot kan man ju konfigurera sin egen laptop att automatiskt göra olika grejor, bland annat detta. Alltså, min teori angående detta är att de har sedan innan konfigurerat laptopen att automatiskt köra ett visst program på USB-stickan när den stoppas in i datorn.

De är ju liksom inte ute efter att göra någon form av elak kod, utan mest presentera en kul grej. Istället för att bara stoppa in USB-stickan kunde ju "polaren" lika gärna öppnat den och kört ett program, men det blev snyggare så här.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-06 13:20

OK, då kan vi förhoppningsvis somna om...

Ingen som tänkt på att en hel värld plötsligt vill titta på ett konstnärkollektiv med lite halvlyckade rödvinssörplande konstnärer och småbohemer...

Det är ju lite grand som att tagga sin egen website med "nude Britney f*cking" osv osv ni fattar... man får ju många hits men....

Hur tror ni diskussionen skall ha gått efter ett par flarror:

-Ptfttwwtt! We MUST get famous.. If we only could do something that
nobody else can.
- But we can't...were pretty...average all of us...
- Who says we must deliver, it will be enough if we say so...
- Ok, try this "Artist pregnant with Hitlers frozen sperm?"
- No...
- Ok, "Derek here is Britneys new boyfriend"....?
-Naaaaaa....
- ok ok ok... how about this one... nobodys done it ...ever!

"Artist collective behind evil first Virus for Mac OS X"

- Yess!!!
-Yess!
- Cscheeers!

Håller med "wire" - dags somna om

Om videon inte är redigerat tror jag att programmet autostartas från enheten, men inte installeras. Drar han ut enheten så ligger programmet startat kvar i minnet. Hade kaffepauskillen startat om datorn hade han aldrig fått se effekten.

Bevaka tråden