Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GeForce 2MX?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hepp,
apple rear ju ut geforce 2mx fn, det är ju inte det hottaste, men billigt(?)
Frågan är om det är värt att uppdatera en gammel G4 AGP med ett dyligt? Det sägs ju att när jaguar blir skarp i sommar vill den ju gärna ha 32MB på grafikkortet för att flyta fint... I övrigt spelar jag mest Unreal Tournament och undrar om det gör nån skillnad värd 2kkr...?
Eller skall jag satsa på nåt annat?

/FF

2000 kr är lite väl dyrt, gör som jag och köp ett ASUS v7100 Pro (Geforce 2MX) för PC, funkar alldeles utmärkt i Macen, behövs dock flashas för att funka under OSX. Spelen flyter grymt bra. Billigt också, köpte mitt för 500:-.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-24 02:08

Vad menas med att kortet måste flashas för att fungera under OS X? Det lät ju väldigt intressant då jag också funderar på att uppgradera grafikkortet för att köra Jaguar. Är Asus tillverkaren av kortet?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-24 03:43

Ja, ASUS är en tillverkare, mer info (samt filer) finns här .

//mattan

1000-1500 kr låter mer rimligt, ett Geforce 2 MX med 64 MB VRAM kostar cirka 1000 kr. Ditt kort är garanterat att det funkar med en Mac, mellan 1000-1500 låter vettigt. Närmare 1500 dock...

ASUS-korten har både snabbare och mer minne än Apples OEM-kort , 64MB, 4.5ns. Flashas = uppdatera grafikkortets ROM med ett som passar Macen. Fördelen med detta ASUS-kort är att det inte behövs någon PC för att flasha, vilket är fallet med de flesta. Utan ett enkelt Applescript och Apples egna ROM-uppdateringar. Ett nytt ASUS v7100-kort kostar dock runt 1000-lappen, funkar lika bra med ett begagnat.

[ 24 Juli 2002, 10:46: Meddelandet ändrat av: Robert Linder ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-24 11:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert Linder:
Fördelen med detta ASUS-kort är att det inte behövs någon PC för att flasha, vilket är fallet med de flesta. Utan ett enkelt Applescript och Apples egna ROM-uppdateringar.

Hmm, har du använt det scriptet själv?

Jag testade scriptet och det funkade inte på mitt ASUS 7100 Pro, Flashern gav Generic Error.

Mitt kort funkade utan flash överhuvudtaget upp till 10.1.4 men har ballat ur nu, skall flasha det på en peze

jag har exakt samma problem. när jag uppgraderar OS´et til 10.1.5 vil inte OpenGL fungera, och Quicktime/Quartz får inte hårdvaru-akseleration...
Det fungerar inte att köra äldre drivisar, 10.1.5 fattar bara inte at jag har i et kompatibelt grafikkort:mad:
jag flashade kortet i en peecee, men jag hade otur och flashade kortet till en ennu äldre FlashROM-version, gargh!!

Och kortet är värd ca 500 SEK, 600 för en 64MB version...

Hmm, mitt Asus 7100 64MB m tv ut funkade bra på min gamle G4, både i classic och os X , dock sög upplösningsalternativen (3st) och apple system profiler ansåg att jag bara hade 16MB på kortet... Tänker nu försöka flasha det på en pc (om ingen kan sända mig det där applescriptet). Dock har jag ingen susning om vilken version av macromet jag skall använda, idéer nån?

/Fredrokk

FlashROM 1045 (nyaste är 1055 och 1075 för TwinVju-version) ska vara den säkraste versionen AFAIK, jag kör 1027 och det är inte nån välfungerande version alls. gargh!

kolla: http://www.cybercoment.com/macgeforce.htm

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-24 19:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: r-0X#Zapchud:
jag flashade kortet i en peecee, men jag hade otur och flashade kortet till en ennu äldre FlashROM-version, gargh!!

Hur lyckades du med det? (garv!) jag har oxå 1027an... den e inte rolig...

[ 24 Juli 2002, 19:36: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Som en gammal PC-räv tycker jag det är helt vridet att Apple ska bestämma vilka grafikkort som ska eller inte ska fungera i våra Mac:ar.

En sak som faktiskt är BETYDLIGT bättre med "den mörka sidan" - vill du ha det så köp det och skruva i.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-24 20:41
Citat:

quote: Som en gammal PC-räv tycker jag det är helt vridet att Apple ska bestämma vilka grafikkort som ska eller inte ska fungera i våra Mac:ar.

En sak som faktiskt är BETYDLIGT bättre med "den mörka sidan" - vill du ha det så köp det och skruva i.

Helt fel, en av dom största anledningarna till att Macen funkar bättre är att man har kontroll på hela teknikkedjan, hårdvaror-operativ-mjukvaror vilket man aldrig haft inom windows vilket inneburit att man fått mängder med tekniska problem pga mängder av suspekta prylar (tex. grafikkort) som man knappt visste fanns.

Genom att Apple har den här kollen får vi som konsumeneter en bättre kvalité i våra produkter genom en bättre koll på hårdvara-tillbehör-operativ.

Det man kan kritisera är varför det tar tid till dess motsvarande grafikkort kommer till Mac, möjligen utbudet samt framförallt priset på grafikkorten. Jag vill ha kvalitén men betala ett mindre merpris för denna kvalité.

[ 24 Juli 2002, 20:42: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Genom att Apple har den här kollen får vi som konsumeneter en bättre kvalité i våra produkter genom en bättre koll på hårdvara-tillbehör-operativ.

Dina argument är de som de flesta Macägare brukar dra fram, men det borde inte vara något problem för de flesta hårdvarutillverkare att leverera egna drivisar till Macen så att deras produkter går att köra enkelt på Macen. Varför är det så??? Varför måste kvalitet kosta mer? Ja, jag vet att det kostar att testa sina produkter 1000 gånger innan man släpper den, men det motsäger inte att det finns kort som företagen är lite driftiga och släpper egna drivisar för Mac.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: r-0X#Zapchud:
jag flashade kortet i en peecee, men jag hade otur och flashade kortet till en ennu äldre FlashROM-version, gargh!!

Hur lyckades du med det? (garv!) jag har oxå 1027an... den e inte rolig...

umm...när jag flashade kortet ignorerade jag värden i att kolla FlashROM versionen jag hade på disketten jag laddade ner från cybercoment (hur???). jeg räknade med at det va senaste version som följde med, men inte fan, nej, inte alls...

Hur är det med detta kort: Asus GeF2 v7700p ddr64Mb,delux video in/tv ut

Skulle det rulla på en G4:a 400MHz AGP?

För er som är intresserade av Applescriptet för ASUS v7100 Pro så finns det här:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020712084851928

Har gjort detta på 4 st kort, så det funkar utmärkt. Annars har jag både ROMen och Applescriptet om ni vill ha.

/Robban

Nån som testat med ett sånt här kort då?
ASUS V7700 GeForce 2 GTS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-25 19:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Nån som testat med ett sånt här kort då?
ASUS V7700 GeForce 2 GTS

I Geforce2-serien är det bara Geforce2 MX som går att flasha. Resten (GTS,PRO,ULTRA osv...) är inte mac-kompatibla tyvärr...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-25 19:15

En stabil sida för att se vilka Geforce2 MX kort som folk har lyckats flasha är denna .

>För er som är intresserade av Applescriptet för ASUS v7100 Pro så finns det här:
>http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020712084851928

Tackar, scriptet funkade utmärkt och nu har jag alla upplösningar jag vill ha samt snabbare 2D och 3D
Lite mysko är att systemprofileraren fortfarande bara visar 32MB, Trots att det står 64MB på kartongen (köpte nytt på Dustin)
Frågan kvarstår om vilka drivisar som funkar bäst: 2.11, 2.4 eller 3.0? Det verkar som om olika personer har olika erfarenheter (se tex versiontracker.com). Hur funkar det med drivisat i X? går de att uppdatera?

/Fredrokk

[ 02 Augusti 2002, 17:23: Meddelandet ändrat av: Fredrokk ]

Systemprofileraren visar 32 MB för mig också på min Geforce 2:a, men på mitt Geforce 3 så står det 64 MB. Så länge det funkar så gör det iofs inget, men man vill ju gärna veta om de 64 MB:en utnyttjas.
Vad det gäller drivrutiner så vet jag faktiskt inte vilka som funkar bäst, har inte provat mig fram. Läste iofs att v3.0 uppdateringen endast var för Geforce 4MX och något kompabilitetsproblem mellan Geforce MX och Matrox kort. För OSX har jag inte sett några drivrutiner. Posta gärna här om någon hittar något intressant angående drivrutiner m.m.

/Robban

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-09 10:00

Köpte ett "ASUS V7100PRO GEFORCE2 MX400 32MB TV-OUT AGP" på dustin och installerade det och flashade det igår enligt instruktionerna här:
http://www.cybercoment.com/macgeforce.htm
och här:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020712084851928

Det funkar utmärkt både i OS 9 och i OS X (morr!) på min G4 500 sawtooth (AGP).

Nu går det undan, TJOHOO!

/tobias

[ 09 Augusti 2002, 10:01: Meddelandet ändrat av: tobot ]

Hej,

hur är det med med PC grafikkort som får plats i Cuben? Är det någon som vet eller har monterat in ett kort som får plats i Cuben?

Tacksam för alla svar,
/Sebastian

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-09 11:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sebastian:
Hej,

hur är det med med PC grafikkort som får plats i Cuben? Är det någon som vet eller har monterat in ett kort som får plats i Cuben?

Tacksam för alla svar,
/Sebastian

Hur stort är kortet som sitter i nu?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-09 11:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sebastian:
Hej,

hur är det med med PC grafikkort som får plats i Cuben? Är det någon som vet eller har monterat in ett kort som får plats i Cuben?

Tacksam för alla svar,
/Sebastian

Kolla tobots länk till macosxhints.com. Snubben som har skrivit instruktionen skriver:

I bought an Asus GeForce2 MX 400 64 mb with TV-out.
[...]
I did all this in a cube 450 mhz with firmware 4.19f1. It needed some soldering and work to get it in the cube AGP slot, but that was only because I wanted it to look nice. In the G4 towers this isn´t necessary at all. I didn´t test the S-video and the TV-out plugs, but the card works perfectly, and should continue working when Jaguar ships.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-09 11:52

Kolla här:

http://w1.404.telia.com/~u40423130/geforce/

Verkar som om det borde funka med ett sånt jag köpte (kolla inläggen ovan )

http://www.asus.com.tw/vga/agpv7100pro/overview.htm

[ 09 Augusti 2002, 12:02: Meddelandet ändrat av: tobot ]

Kanon!

Tack för tipsen tobot och hugin. Ska kika vidare på saken, då är det enda som är lite synd är att man går miste sitt ADC uttag, men som tur så finns det adaptrar.

Hälsn. Sebastian

1
Bevaka tråden