Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur väljer jag startskiva vid boot?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2008-03-05 16:57

Hur får jag (med en tangent kombination) datorn (Powerbook Duo 230) att starta från en partition (har 3 olika) som jag själ väljer? Gäller bara uppstarten av datorn, då den hänger sig direkt efter. De två andra partitioner fungerar bra, bara hur kommer jag åt dem?

Möjligen skulle Now Utilities StartupDisk kunna hjälpa dig. Men då måste du förstås först få igång datorn för att kunna installera det!

Har du provat att försöka starta med Tillägg avstängda? Om datorn startar men sedan hänger sig direkt brukar det väl vara något tillägg som krånglar. Håll nere shift-tangenten under start och se om det hjälper.

Annars finns det ett kommando "starta från extern enhet": kringla + alt + shift + backspace. Nu är det väl egentligen inte det kommandot du behöver, man försöka duger alltid.

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2008-03-05 17:27

Problemet inträffade när jag försökte installera OS 9 på den gamla PowerBooken. Det hela gick bra tills jag gjorde omstart; nu får jag ett meddelande "Systemprogrammet på startskivan fungerar bara om det ligger på originalskivan, inte om det kopieras till en annan skiva"...

Det hjälper inte när jag trycker SHIFT under starten. Kommer alltid till den punkten då meddelandet visas.

Inte heller hjälper det att radera PRAM. Datorn startar från den partition som inte fungerar trotts att det finns två till fungerande systemmappar på hårddisken.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-03-05 17:49

Var det inte alt man kunde hålla ner för att välja vilken systemmapp man ville boota från?
Annars kan du starta från en installationscd eller diskett och köra startup disk-verktyget därifrån, vill minnas att det fanns med på alla installationsmedia.

Det var ju längesedan man pysslade med sånt där...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-05 17:54

Hur installerade du systemet? Kopierade du bara Systemmappen från installations-CD:n till disken? Det verkar så, för det där felmeddelandet får man om man försöker med ett sånt trick

Hallå där förresten Nillon! Long time no see!

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2008-03-05 18:24

Japs! Installerade systemet just så... :-/ Det verkar som om jag måste hitta någon som har en gammal Mac med dockstationen för Duo och göra ändringar där. Om Duo hade CD eller åtminstonde utgång för CD läsaren så skulle jag fixa det utan problem, men nu blir det bara skit...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-05 18:26

Det har den väl också? Minidocken skall du väl iaf ha, den har väl SCSI-port om jag inte minns fel?

Kan du inte hitta systemfiler (imagefiler) på en CD som du kan göra disketter av och ta det den vägen (om du har diskettstationen...)

Fan, jag har sålt min skiva med System 9 Multilingual...

PB Duo Start

Hej har en extern diskettenhet komplett med en ' mini dock ' Tror den bara har utgang for Diskettenheten

Har aven en eller 2 DuoDock Da far du diskettenhet + alla andra kontakter t ex SCSI

Ar pa semetser till pask Kollar da

Anders sthlm

Ps har en hel del aldre Macgrejor

1
Bevaka tråden