Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med filnamn i zip

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Försöker skapa ziparkiv på min linux maskin, och vill ha över dom på min PC och min MAC. Macen accepterar det utan problem, och alla filnamn blir rätt, medan windows inte alls kan läsa filnamnen (åäö).

Samma problem får jag om jag skapar en zip på macen och överför till PC´n.

Antar att det har med encodingen att göra, men förstår inte hur jag skulle lyckas att koda om filnamnen rätt då jag komprimerar dem.
Ansluter jag till linuxmaskinen via SAMBA eller SFTP så fungerar det från både mac och pc.

Några tips på vad man skall leta efter?

Vänligen Jago Svensson

Du måste ha ett uppackningsprogram på Windows där du kan välja vilken typ av textkodning som ska användas

så det finns altså inget sätt att skapa en zipfil på en linux som både fungerar med mac(standard stufit) och med windows inbyggda zip hanterare?

Tack på förhand
/jago

Om du vill använda det inbyggda uppackningsprogrammet i Windows får du undersöka om det finns något linuxverktyg som kan ändra textkodningen vid packning, så att det blir rätt vid uppackning i Windows.

Hejsan.

convmv -f utf8 -t cp850 på hårda länkar av filerna löste problemet.
Liten omväg kanske att skapa en tempkatalog först, och sedan zippa, men alla lösningar kan inte vara snygga

Tack för hjälpen

/Jago

1
Bevaka tråden