Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan ATA33 & ATA133?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 17:11

Har en Yosemite med ATA33, och nu har jag beställt en Maxtor HD med ATA133. Hur stor skillnad i hastighet skulle jag kunna förvänta mig om jag köper ett ATA133-kort?

  • Avstängd
  • 2002-06-27 22:13

om vi säger såhär, F E T... det är hiskeligt stor skillnad mellan ATA33 och ATA133...

... om du har en hårddisk som är snabb.
Har du en gammal ATA-33 hårddisk blir det ju ingen skillnad alls.

Edit: Hmm kanske skulle läsa ordentligt först. :/

Nåja. Din nya Maxtor lär säkert rassla på fint. Se dock till att inte köra den på samma kanal som en äldre hårddisk med annan standard.

[ 28 Juni 2002, 08:37: Meddelandet ändrat av: Jenkan ]

Grundläggande IDE-kunskaper : ( )

ATA33 : 33mb/s i teoretisk maximal överföringshastighet
ATA66 : 66mb/s i teoretisk maximal överföringshastighet, osv.

Teoretisk därför att man aldrig kommer upp i de hastigheterna med IDE.

Sen har föregående talare helt rätt men jag vill ändå utveckla det en smula :

IDE är väldigt smart, men också väldigt korkat. Smart därför att det är utformat så att man ska kunna blanda långsamma och snabba enheter på samma buss utan att det blir problem. Korkat eftersom det innebär att en dundersnabb hårddisk anpassar sig till samma hastighet som den där gamla söliga CD-ROM-spelaren du hängde på samma kabel, eller den där ruggigt gamla hårddisken som du döpt till ´slask´. Har man en snabb ATA133-disk skall man antingen para ihop den med en lika snabb disk eller låta den vara ensam på den IDE-kanalen. CD-ROM-spelare, ZIP-drivar och sånt där ska sitta på IDE-kanal nummero 2.

Tack Joacim.

Jag ska ge fan i att skriv inlägg så tidigt på morgonen hädanefter, så kanske de blir lättare att förstå.

Jag menade dessutom att den skulle gå bra med ATA133-kort. Att köra den med ATA33 blir lite som att köra en formel1-bil på 30-väg.
(Dessutom har jag hört en del som haft problem med nyare hårddiskar, som kopplas in på Apples ATA33. Även om det teoretiskt ska fungera fint.)

Som sagt, det är dumt att blanda, man kan om inte annat bli seg dagen efter.

1
Bevaka tråden