Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla oss som beställt MacBook Air (Jan-08)

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-20 21:26

Tänkte att det behövdes en sån här tråd, skulle vara roligt att se om någon har beställt en MacBook Air!

Jag har dock inte beställt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 21:48

Funderar på att beställa vid nästa uppdatering (om den är nått att tala om). Eller när min Powerbook kastar in handduken

  • Oregistrerad
  • 2008-01-20 23:20

Varför starta den då ?

Jag har beställt en.
1.6Ghz med Ethernetadapter, PATA disk. Inget annat gull-lull.
Ska användas som "presentations laptop" på kundmöten (Lär nog göra sitt...) - Min MacBook (2.0Ghz) kommer jag nog sälja, får se.

Ursprungligen av studiox:

Varför starta den då ?

Den behövs ju förr eller senare, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-23 22:59

Vi som beställt MacBook Air - leveransbesked

Jag har beställt två, en standard och en med snabbare processor. Bägge med 80GB. Allt via Apple Store. Planerat skeppningsdatum 5 februari, planerad leverans 15 februari.

Jag beställde en timme efter att de kom ut, på kvällen, fick bekräftelse på eftermiddagen dagen efter.

Någon som får leverans före dess?

shit, tar alltså en hel månad den här gången att få ut datorn från att den visades på MacWorld. E inte det ovanligt?

Kommer t.ex. återförsäljare få in visningsexemplar innan man kan köpa datorn tror ni?

Ursprungligen av Stoffen:

shit, tar alltså en hel månad den här gången att få ut datorn från att den visades på MacWorld. E inte det ovanligt?

Snabbare än iPhone Näe, men det är inte helt ovanligt faktiskt, just produkter som är helt nya brukar ha lite längre leveranstid, medan mindre uppdateringar brukar finnas i butik nästan samma dag som de presenteras.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-24 10:07

Beställde dagen efter Keynoten, beräknad avsändning 12 feb och leverans 22 feb. Damn vad tid det skall ta:'(

Specc: MBA 1,6 med eth-dongel och ext. SD

Kommer bli ett utmärkt komplement till min 24" Imac.

jag har bestämt mig att byta min MBP till en MBA just för att jag har en 24" iMac som "huvuddator". Annars hade den gått bort. Reser mycket gör jag också. My take - Air är:

1. för executives och/eller 2) andrahandsdator.'

btw - kortaste tråden på 99. hoppas det inte betyder att det blir en ny cube.

Senast redigerat 2008-01-24 17:27

Vi tittade på presentationen på ett möte på jobbet idag. Plötsligt var det flera som hade problem med sina datorer och kände att de behövde byta.

  • Medlem
  • 2008-01-25 17:54

beställde idag, orkade inte vänta på att få kolla på den irl.

1.6, 80gb, usb2ethernet, dvi2video, superdrive, time capsule 500gb, extra strömadapter, remote och en 250gb wd passport portable. blir bra komplement till mac pro.

förvånansvärt få som postat i denna tråd

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-25 18:19
Ursprungligen av see:

förvånansvärt få som postat i denna tråd

Inte alls förvånande att många avvaktar användarrescensioner och/eller första uppgradering av modellen. Idén bakom MBA'n är trots allt en bit ifrån vad vi är vana vid sedan länge. Och tydligen imponerar inte bestyckning och prestanda än så länge på tillräckligt många.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-26 12:37

Bestämde mig för en på eftermiddagen på lanseringen. Räcker med ett par adaptrar, för olika skärmar, projektorer, nätverk.

Mums

Varför tråden är kort? Tror inte det är de vanliga macanvändarna som köper denna, utan nytt folk.

jag är benägen att hålla med om det. den första person jag känner som har skaffat den är en "switcher". och generellt tror jag att "the perception" av MBA i det "icke-fanatiska PC-lägret" är ganska positivt och framför allt "wow va fin och lätt och cool - den måste jag ha..."-känslor infinner sig.

nackdel är dock att i detta segment är det ganska dyrt för en "fräck extradator" som den ofta blir.

Ursprungligen av spaceas:

Varför tråden är kort? Tror inte det är de vanliga macanvändarna som köper denna, utan nytt folk.

Jag beställde 1,6GHz, 80GB med en Apple Remote 19 februari. Den 3 mars skickades den iväg. Får upp detta när jag spårar paketet på tnt.se:

04 mar 2008 16:40 Pudong International Airport Truck Involved In Accident Or Delayed In A Traffic Jam
04 mar 2008 09:22 Shanghai Shipped From Originating Depot
04 mar 2008 09:10 Shanghai Consignment Received At Transit Point
03 mar 2008 10:11 Shanghai Consignment Picked Up

Känns inte så jättekul även om jag skrattade när jag läste det.

Dessutom har statusen ändras från "in transit" till "exception". Någon som vet vad det innebär?

Hum, beställde en igår, den 4e mars... Beräknad leveranstid 2-4 veckor :(... Går förbi 3st macbutiker varje dag och ser Air stå där inne och vara allmänt liten o elegant. Hur gör man för att fördriva denna eviga väntan?

  • Medlem
  • 2008-03-07 10:27
Ursprungligen av jockeleu:

Hum, beställde en igår, den 4e mars... Beräknad leveranstid 2-4 veckor :(... Går förbi 3st macbutiker varje dag och ser Air stå där inne och vara allmänt liten o elegant. Hur gör man för att fördriva denna eviga väntan?

Har samma "problem", beställde en den 5:e mars, beräknad klar 19:e mars, leverans 2:a april. Lowend-modellen med ethernetadapter, köper superdrivern senare.

Jag sprang in på Mediamarkt och köpte en, det tog 10 min

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-08 14:05

...eller köp en oanvänd av mig. Jag behöver en större intern disk. Annars är den perfekt.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-09 09:40

Min MacBook Air funkar toppen, MEN batteritiden är jäkligt taskig, ca 2,5 timmar, samt att MacBooken blir supervarm när man använder den. (Ok, den funkar inte helt toppen dårå...)

Luktar fel på batteriet då jag läst att den skall vara både sval och ha en "riktig" batteritid på ca 4 timmar...

Någon som upplevt samma sak?

Skall ringa Apple-support i veckan. Skall se om jag hittar det dära telefonnumret bara...

Vid normal användning blir min MBA inte speciellt varm och batteritiden ligger på ca 3.5 timmar (med ljusstyrkan två snäpp ifrån max)

Om man pressar den lite däremot (t.ex bygger nåt ifrån ports) så förvandlas den till en rätt högljudd glödhet bit metall som man inte gärna har i knät. Tips: kolla med "top" i terminalen så du inte har nån process som hängt sig och käkar CPU-tid.

Upplever någon de vanlgia problemen, dvs extremt kort batteritid (2 timmar), att den laddas ur om den bara står avstängd (väldigt fort)? Problem med nätverket?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-10 13:03

Vi har upplevt att MBA kan ladda ur rätt snabbt, fast man inte rört den på en hel- eller halvdag. Men det har den slutat med för tillfället. Måste ha extra koll på den ett par dagar framöver så får vi se.

Lite tradigt att AIR har börjat uppvisa barnsjukdomar (som vanligt med revision 0... blä). Kanske därför det går så segt med leveranserna? För att de håller på och åtgärdar/drar tillbaka/specialtestar de som ska levereras ?

Jehepp, redan dags för platformsbyte samt SATA-.diskar? Kassa spekulationer enligt mig, iom MBA som sagts många ggr har PATA-Gränssnitt?

http://www.appleinsider.com/articles/08/03/10/intel_tech_could_take_macbook_air_ssds_to_160gb_next_quarter.html

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-11 07:52

Jag beställde min samma kväll som den släpptes och den dök upp den 29:e. Det var en lång plågsam väntan.
Tja, jag tror inte jag behöver skriva så mycket, ni har säkert redan sett min rapport under tester

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-11 16:54

Det verkar som om den senaste uppdateringen fixar batteristrulet, åtminstone så lyser mag-kontakten grön och batteriet visar på full uppladdning. Nu skall vi se om batteriet räcker längre också...

Hum, nya rapporter med värme och frysnings-problem... Tradigt å höra när man har en på väg och fortfarande kan avboka...

http://www.appleinsider.com/articles/08/03/11/macbook_air_software_update_targets_ongoing_freezing_issues.html

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-11 23:46

Finns det någon bra liten programvara som har kolla på hur lång tid det går mellan laddningarna av batteriet på bärbara?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-11 23:51

Värmeproblemet har jag inte sett av och då har jag ändå dragit ner fläkthastigheten lite med "Fan Control".

Bevaka tråden