Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar scrollning på era musplattor?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är osäker på vad rutan som man rör fingret över när man inte har musen inkopplad kallas. Ni vet nu vad jag menar i alla fall. Om jag har förstått det rätt ska man kunna scrolla vertikalt genom att föra två fingrar vertikalt över plattans kortsidor. Samma sak gäller horisontell scrollning längs plattans övre/undre långsidor.

Att scrolla vertikalt fungerar uselt på min MacBook 2,2 GHz inköpt ny i år. Horisontellt fungerar bättre.

Hur går detta för er? Reklamera?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-04 23:18

prova att använda två fingrar mitt på plattan, inte på sidorna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 23:19

aldrig några problem det funkar ypperligt, men inte för dig?
hmmm. kolla bilden är det ikryssat för tillåt horisontell?

/Tangen

Senast redigerat 2008-03-04 23:35
Ursprungligen av Tangen:

aldrig några problem det funkar ypperligt, men inte för dig?
hmmm. kolla bilden är det ikryssat för tillåt horisontell?

/Tangen

Tack! Jag har helt missat att man kunde "dra" utan att ha multi-touch. Precis under "Klicka" (som du inte har förbockat). Klickar du bara med knappen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 23:23

Man behöver alltså inte placera fingrarna någon speciell stans. Det är bara att använda två fingrar istf en.

Tack för hjälp!

Hittade dessförinnan ett par instruktiva bidrag på YouTube som skingrade dimman en del. Men jag har ännu inte fått grepp om de olika inställningsmöjligheterna och skillnaden mellan dem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 08:07
Ursprungligen av Nyteknik:

Tack för hjälp!

Hittade dessförinnan ett par instruktiva bidrag på YouTube som skingrade dimman en del. Men jag har ännu inte fått grepp om de olika inställningsmöjligheterna och skillnaden mellan dem...

förklara gära så ska vi försöka reda ut begreppen.

/Tangen

Ursprungligen av Rajje:

Man behöver alltså inte placera fingrarna någon speciell stans. Det är bara att använda två fingrar istf en.

Funkar det bara med två fingrar?

Ursprungligen av kjoada:

Funkar det bara med två fingrar?

Ja, bara två. Ville du använda ännu fler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-20 08:37
Ursprungligen av kjoada:

Funkar det bara med två fingrar?

tre fingrar använder man väl på de nyare MBA och MBP för diverse nya grejer

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-05-19 23:18

Det är för övrigt en funktion som - enligt mig - är överlägsen "sido-scroll" på min jobbe-HP's (sunkiga) musplatta!

Design när den är som bäst!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-20 10:07

Har man en dator med multitouch-platta så visas små gulliga filmer vid sidan om valen under "styrplatta" i systeminställningarna. Dessa filmer visar hur man använder de olika funktionerna.
En grymt irriterande sak med multitouch är att man inte kan stänga av scroll, zoom och rotering var för sig. Antingen alla på eller ingen. Anledningen till att jag inte gillar det är att zoom-funktionen funkar i Finder och ändrar då på ikonstorleken på skrivbordet. Sitter man och scrollar i ett Finder-fönster och råkar separarera fingrarna lite så ändras storleken på ikonerna på skrivbordet och allt man har där hamnar i en härlig röra

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-20 10:55

bollman: zooma tillbaks o klicka ordna så är det ordning o reda igen, men visst har jag upptäckt den "buggen" också.. fast så lätt zoomar man inte in/ut heller så det är något bekymmer.

nya multitouch är helt undertbart.

1
Bevaka tråden