Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När ser en fil ut som en disk på skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-03 14:17

Är nygammal Macanvändare. Behöver lite repetition.

1) I vilka fall syns en fil som en "disksymbol" på skrivbordet? Hur gör man om en fil till det formatet? Vad betyder det att "mata ut" en sådan "disk"?

2) Var kan man lära sig mer om sådana här basicsaker? Finder-hjälpen finner jag extremt kortfattad.

Ursprungligen av dynamiq:

Är nygammal Macanvändare. Behöver lite repetition.

1) I vilka fall syns en fil som en "disksymbol" på skrivbordet? Hur gör man om en fil till det formatet? Vad betyder det att "mata ut" en sådan "disk"?

2) Var kan man lära sig mer om sådana här basicsaker? Finder-hjälpen finner jag extremt kortfattad.

1. Med disksymbol, menar du exempelvis en dmg-fil (skivavbild) som är öppen eller externa enheter som USB-minne / ext. hårddisk? Vill du skapa em dmg-fil av en mapp så gör det via "skivverktyg". Läs mer på hjälpavsnittet hur du gör.
Att "mata ut" en sådan enhet är desamma som att koppla ur/bort den från datorn.

2. Vart går gränsen för basicsaker? Sök eller ställ frågan här och lär dig av svaren

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-03 14:34
Ursprungligen av daniels:

1. Med disksymbol, menar du exempelvis en dmg-fil (skivavbild) som är öppen eller externa enheter som USB-minne / ext. hårddisk?

Jag menar exempelvis en dmg-fil (skivavbild). Vad är skillnaden mot en vanlig mapp eller fil som jag exempelvis lägger på skrivbordet? Och varför läggs alla sådana dmg-filer just på skrivbordet?

När har jag nytta av dmg-filer och vad är de egentligen till för?

Ursprungligen av dynamiq:

Jag menar exempelvis en dmg-fil (skivavbild). Vad är skillnaden mot en vanlig mapp eller fil som jag exempelvis lägger på skrivbordet? Och varför läggs alla sådana dmg-filer just på skrivbordet?

När har jag nytta av dmg-filer och vad är de egentligen till för?

En dmg-fil kan jämföras med t ex en zip-fil, bortsett från att dmg inte komprimerar ner storleken så vitt jag vet. Den samlar ihop material till en samlad skiva helt enkelt.
Jag tycker också att dmg är ett praktiskt och säkert sätt att arkivera mappar med mycket innehåll.

varför läggs den på skrivbordet? Bra fråga! Snabb åtkomst möjligen.
Kanske finns något i terminalen man kan knappa in för att ändra plats för dmg-filer. Annars är ju skrivbordet den vanligaste platsen som enheter läggs och visas på.

Programmet Drop DMG gör hela processen lite enklare att skapa dessa.
http://www.macupdate.com/info.php/id/7099

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 15:05

En .dmg-fil är en skivavbild - precis som det låter, en avbild, en exakt kopia, av en skiva. När man öppnar skivavbilden monteras en virtuell skiva på skrivbordet. Den virtuella skivan beter sig exakt som om den vore en riktig skiva, t.ex. en CD eller ett USB-minne. Den syns på skrivbordet eftersom alla skivor syns där, om du inte har valt något annat i Finders inställningar. Skivan finns naturligtvis också i fönstret Dator samt i Finders sidofält, om du valt att skivor skall synas där.

Skivavbilder är huvudsakligen till för att .. ptja, virtualisera skivor. Om man t.ex. ska kopiera en Video-DVD eller en installations-CD, är det enklast att ha den på datorn som en skivavbild, så när man öppnar den, kommer den upp på skrivbordet och beter sig exakt som om man hade satt i den fysiska DVD-skivan.
Det är ett smart sätt att spara en skiva i en fil på en annan skiva helt enkelt.

På senare tid har det också blivit populärt att leverera programvara på skivavbilder (när man laddar ner program från t.ex. MacUpdate). Fråga mig inte varför. Det enda man gör då är att öppna skivavbilden som man laddat ner, gå in i den virtuella skivan på skrivbordet och dra programmet därifrån till programmappen (alternativt öppna installationsprogrammet, om ett sådant ligger där). Om man kör Safari, brukar oftast programmet automatiskt flyttas ut ur den virtuella skivan och skivavbilden raderas.

Något som man kan ha skivavbilder till är kryptering. Du kan i Skivverktyg skapa en krypterad skivavbild, som du måste ha ett lösenord för att kunna montera.

Ursprungligen av Rajje:

En .dmg-fil är en skivavbild - precis som det låter, en avbild, en exakt kopia, av en skiva. När man öppnar skivavbilden monteras en virtuell skiva på skrivbordet. Den virtuella skivan beter sig exakt som om den vore en riktig skiva, t.ex. en CD eller ett USB-minne. Den syns på skrivbordet eftersom alla skivor syns där, om du inte har valt något annat i Finders inställningar. Skivan finns naturligtvis också i fönstret Dator samt i Finders sidofält, om du valt att skivor skall synas där.

Skivavbilder är huvudsakligen till för att .. ptja, virtualisera skivor. Om man t.ex. ska kopiera en Video-DVD eller en installations-CD, är det enklast att ha den på datorn som en skivavbild, så när man öppnar den, kommer den upp på skrivbordet och beter sig exakt som om man hade satt i den fysiska DVD-skivan.
Det är ett smart sätt att spara en skiva i en fil på en annan skiva helt enkelt.

På senare tid har det också blivit populärt att leverera programvara på skivavbilder (när man laddar ner program från t.ex. MacUpdate). Fråga mig inte varför. Det enda man gör då är att öppna skivavbilden som man laddat ner, gå in i den virtuella skivan på skrivbordet och dra programmet därifrån till programmappen (alternativt öppna installationsprogrammet, om ett sådant ligger där). Om man kör Safari, brukar oftast programmet automatiskt flyttas ut ur den virtuella skivan och skivavbilden raderas.

Något som man kan ha skivavbilder till är kryptering. Du kan i Skivverktyg skapa en krypterad skivavbild, som du måste ha ett lösenord för att kunna montera.

Det här började som ett sätt att slippa skicka fysiska disketter.
Om jag skulle skicka 14 disketter till Caifornien var det ju inte praktiskt att slå in dem i ett paket och skicka dem med posten.. det kunde ju ta två veckor innan de kom fram.

Smartare då att spara varje disketts information som en fil (en diskimage) och FTP:a eller maila över grejerna över internet. I andra änden tog man imagefilen och "brände" ut den på en diskett igen.. som man sedan kunde starta sin Mac SE ifrån t ex...

Sedan drev någon det ett steg till. Man kunde MONTERA en dmg-fil direkt på skrivbordet och i 9 fall av 10 visste systemet att det var en fil det pratade med istället för en diskett.

Apple kunde t ex skicka ut EN cd-skiva med system 7.x till sina ÅF/service/etc med ALLA System 7's språkversioner på (kasnke 10 disketter gånger dussinet språk).. som man sedan kunde sitta och göra disketter från. Praktiskt.

Att överföra det hela till CD's och hela hårddiskar är ju bara att gå vidare.

Ett trix man kan göra är att skapa en imagefil på t ex 4 GB som man monterar på skrivbordet. Spara filer till den och kryptera sedan imagefilen. Väldigt säkert om man använder rätt kryptering...

PC-folk var helt lost på vad det hela handlade om fram till efter milleniumskiftet Försökte förklara några gånger, oftast såg man tydligt hur 10-öringen fastnade på halva vägen. De hajjade liksom inte poängen...

Du kan göra en Disk image (DMG-fil) i programmet Skivverktyg (eng. Disk Utility som finns i verktygsmappen). Den kan sedan mountas på skrivbordet som en enhet. DMG-filer kan användas för backups (du kan göra en kopia av hela din hårddisk i en DMG-fil, vilket gör det enkelt att återställa).

EDIT: Rajje hann visst före

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-03 15:29

Tack för all generös hjälp. Om man "matar ut" en dmg, vart tar den då vägen?

Ursprungligen av dynamiq:

Tack för all generös hjälp. Om man "matar ut" en dmg, vart tar den då vägen?

På sitt ursprungsställe. Den visas bara på skrivbordet när den är "aktiv", öppen.
Snabbkommando för att mata ut: markera skivavbilden,  + E

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 16:45

Den försvinner ingenstans, den avmonteras bara, a.k.a. skivavbilden slutar generera den virtuella skivan. Tills man dubbelklickar på skivavbilden igen – då monteras den virtuella skivan igen. All information ligger hela tiden i skivavbildsfilen-dmg.

Denna sortens svar borde läggas i en FAQ Wiki eller något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:56
Ursprungligen av bjelkeman:

Denna sortens svar borde läggas i en FAQ Wiki eller något.

Hehe, ja och även uppmaningen om att lägga .dmg-frågan i en wiki, borde läggas till i wikin. Nästan lika många gånger som frågan ställts, har faq-uppmaningen gjorts. Varför händer inget? Varför är 99mac-wikin som jag jobbade hårt på fortfarande spårlöst försvunnen? ...

1
Bevaka tråden