Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få igång Solaris X på macen! (arbeta remote grafiskt)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-03-04 01:45

Hejsan,

Jag har en server som kör Solaris och jag vill på min Macbook få upp Solaris grafiska bit genom ssh.

Enkelt förklarat jag vill få upp "solaris bilden" på min Mac, och arbeta mot servern grafiskt.

Jag har försökt och knåpat, men får det inte att fungera..

Det jag har försökt är

export DISPLAY=:0.0
/usr/X11R6/bin/Xquartz -xinerama&
ssh -X remote-host
Utan lycka, någon som har bättre koll och kan peka mig i rätt riktning?

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 08:38

Har du instellerat X window systemet från din OS X skiva?

  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-03-04 11:01
Ursprungligen av ntity:

Har du instellerat X window systemet från din OS X skiva?

Hur menar du? Mitt OSX är installerat från skivan jag fick av apple, ja.

Mvh

Ursprungligen av empty:

Hur menar du? Mitt OSX är installerat från skivan jag fick av apple, ja.

Han frågade inte om OSX. Han frågade om du hade installerat X Window (eller X11).

Det är ett tillval vid OSX-installationen.

Ursprungligen av empty:

Det jag har försökt är

export DISPLAY=:0.0
/usr/X11R6/bin/Xquartz -xinerama&
ssh -X remote-host
Utan lycka, någon som har bättre koll och kan peka mig i rätt riktning?

Får du några felmeddelanden? Prova med ssh -Y remote-host och se om det fungerar.

Du ska normalt int behöva exportera några variabler utan har du X11 installerat och kör SSH från så ska det räcka med ssh {-X, -Y} remote-host.

  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-03-04 11:08
Ursprungligen av Marcus K:

Får du några felmeddelanden? Prova med ssh -Y remote-host och se om det fungerar.

Du ska normalt int behöva exportera några variabler utan har du X11 installerat och kör SSH från så ska det räcka med ssh {-X, -Y} remote-host.

Detta får jag vid inloggning.

Password:
Warning: No xauth data; using fake authentication data for X11 forwarding.
Last login: Tue Mar 4 10:06:04 2008 from 192.168.1.240
/usr/openwin/bin/xauth: error in locking authority file /export/home/empty/.Xauthority

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 09:43

Den grafiska inloggningen är ju ngt som du ser på klienten, att se detta på din mac är nog lite meckigt (tänk att du måste logga in för att komma åt solaris inloggning?). Vad du däremot kan göra är ju att shh:a in med -XY och sedan starta upp din fönsterhanterare (så du får din desktop som du brukar).
För att se start-kommandona för det undersök vad som startas när du loggar in på solaris (har för mig det var .cshrs eller liknande när jag använde solaris senare men beror på vilket skal du har valt för resp. user).

  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-03-04 11:22

Inget jag kommer ihåg jag valt, dock finns det en applikation som heter X11 och går att starta.

I början när jag körde ssh -X ville X11 dra igång, men det hände lixom aldrig något, nu drar inget igång.

Mvh

Ursprungligen av empty:

I början när jag körde ssh -X ville X11 dra igång, men det hände lixom aldrig något, nu drar inget igång.

Men visst kör du ssh (med -X eller -Y) från X11, dvs inte från Terminal? Jag har ibland haft samma felmeddelande och då har det räckt med att stänga av X11-programmet och sedan starta det igen.

Vad får du för meddelande om du loggar in från X11 på Solaris-datorn och försöker starta ett grafiskt program från kommandoraden?

  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-03-04 18:42
Ursprungligen av Marcus K:

Men visst kör du ssh (med -X eller -Y) från X11, dvs inte från Terminal? Jag har ibland haft samma felmeddelande och då har det räckt med att stänga av X11-programmet och sedan starta det igen.

Vad får du för meddelande om du loggar in från X11 på Solaris-datorn och försöker starta ett grafiskt program från kommandoraden?

Har jag fått allt om bakfoten? Jag trodde man skulle få upp Solaris skrivbordet.

Testade starta amsn och det funkade fint genom X11.

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 22:57
Ursprungligen av empty:

Har jag fått allt om bakfoten? Jag trodde man skulle få upp Solaris skrivbordet.

Testade starta amsn och det funkade fint genom X11.

Mvh

Jodå, det bör gå, du behöver bara få igång din CDE session manager;
Jag googlade lite och det verkade inte lika enkelt som man skulle vilja (starta ett kommando) men någon verkar löst problemet rätt enkelt iaf;

http://www.sunmanagers.org/pipermail/summaries/2004-July/005533.html

Rätt gammal info men borde eventuellt kunna ge lösa ditt problem?

Annars är ju en annan lösning att starta upp en vnc-server som du ansluter till mha screen sharing (rätt smidigt om du kör Leopard, finns en hel del guider på nätet jag har sett).

Är du inte bekymrad över säkerheten (i ditt hemmanätverk kanske det inte är så farligt om du skickar lösenord i klartext?) är det väldigt enkelt och i annat fall kan du lösa det genom att tunnla det via SSH och sedan ssh:a in till solarisburken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 17:20

empty: Om du startar X11 och sedan använder ssh -X får du samma meddelande du skrev ovan?

Du kan prova att först logga in på solarisburken och inloggad skriva xhost + vilket disablar x11 auth-checken om jag minns rätt för att se om det är där det strular.

Sedan verkar det ju som själva felmeddelandet grinar på din Xauthority fil på OS X, vilket verkar lite knepigt. Kolla rättigheter på filen och ev. katalogen så du får skriva/läsa den.

  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-03-04 18:24

Samma felmeddelande ja.

Inga problem skriva till Xauthority, xhost ger följande
nexus% xhost
xhost: unable to open display ""

Verkar vara jävligt struligt detta. Finns det något annat sätt? Förutom vnc..

Mvh

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-04 21:04

Du får inte upp skrivbordet om du kör via ssh, för det måste du använda dig av VNC eller motsvarande.
När du kör med ssh kan du köra dina x-program på din lokala skärm från din externa maskin, du kör mao inte gnome eller kde via ssh.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 22:44
Ursprungligen av Narogh:

Du får inte upp skrivbordet om du kör via ssh, för det måste du använda dig av VNC eller motsvarande.
När du kör med ssh kan du köra dina x-program på din lokala skärm från din externa maskin, du kör mao inte gnome eller kde via ssh.

Måste? Du kan väl starta fönsterhanteraren med ssh om du vill det så vitt jag vet?

  • Medlem
  • Lomma
  • 2008-03-04 23:29

Tack för alla era svar!

Säkerheten är självklart prio 1.

Man givetvis går det att kryptera allt. Nu har jag lite att fundera på.

  • Oregistrerad
  • 2008-03-05 02:42

X11 är ingen fönsterhanterare, utan bara en applikation för att visa GUI fönster.
X11 för mac innehåller dock en fönsterhanterare (Som gör att alla fönster får OSX look)

För att få upp hela solaris CDE måste du dels (helst)
1.) Köra X11 i helskärmsläge (det aktiverare du i inställningar)
2.) Köra igång den från din nya session (där du har en ny display) Så den vet vart den ska skicka grafiskt data.

Jag har dock inte gjort det med solaris (Däremot KDE med linux). Det fungerar fint, men det ju inga större fördelar mot att starta applikationerna direkt (och använda apples x11 fönsterhanterare)

Att köra skrivbordet kräver nog en hel del bandbreddskräm. Jag har loggat in på NADA (KTH) och kört Matlab. Trots att jag satt bara några km därifrån med 10 Mbit så är det en otrolig skillnad att köra program lokalt på dator och på distans.

Såvida du inte har någon superuppkoppling så rekommenderar jag att logga in och därefter bara starta det eller de program som du behöver från terminalen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 08:39

Ett tillägg till när det gäller prestanda är att det är i högre grad latency än bandbredd som avgör men oavsett finns det ett gäng lösningar på det. VNC är den vanligaste (och gratis) och använder ett protokoll som är lite mer designat för latency.

Vet inte hur det är på nyare Soliars men i de flesta *nix-distar plus OS X ingår ju vnc-server så det är väl det första man kan prova om/när X11 laggar.

1
Bevaka tråden