Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS3, Numrera ena sidan av 2

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Har åter igen snubblat över ett numreringsjobb.

Har en PDF på två sidor, där jag ska numrera sid 1, 1 till 1000.

Således importerar jag sid 1 till InDesign A-mall sida, numrerar 1000 sidor.

Nu vill jag på något sett importera sidan 2 från PDF:en, och lägga den så den ligger varannan i InDesign.

Hjälp uppskattas.

Det borde väl bara vara att köra uppslag och montera 1:a pdf-sidan på höger mallsida och den andra på vänster?

Det trodde jag också, men icke.

  • Medlem
  • 2008-03-04 17:11

Och det funkar inte att kryssa för "markera importalternativ"? Då kan man välja vilken sida i pdf:en man ska lägga in. Eller missar jag grejen helt?

Jo, men jag vill ju först lägga in första sidan, som jag skall numrera, och sen vill jag lägga in sid 2 från pdf:en så dom ligger varannan.

Det jag vill är alltså att importera sid 2 från PDF:en på 1000 sidor varannan det som redan är numrerat,

Hm. känns som jag förklarar som ett ägg, hoppas ni förstår vad jag menar.

Ska du skriva ut dubbelsidigt, med första sidan numrerad 1-1000 och andra sidan onumrerad? Följ Richard Rönnbäcks instruktioner i den här posten:
http://www.99.se/quark/9413-automatisk-numrering-i-quark.html

Du lägger upp mallsidorna som jag skrev ovan, gör en textruta på högersidan för din nummerserie. Ställ in styckeformat att stycke börjar i nästa ram. Sen går du till dokumentets första sida och monterar din nummerserie, håll shift nedtryckt när du klicka över din textruta. Nu ska alla sidor du behöver skapas. Skriv ut dubbelsidigt. Klart! (du får nog lägga till sista baksidan manuellt))

P.S. För att få på rätt styckeformat från början kan du först montera din nummerserie i en egen textram på skrivbordet och där lägga på formatmallen. Sen klicka länkrutan i den textramen, och när du laddat pekaren tar du bort textramen. Nu är det bara att shiftklicka över nummerserierutan.

Senast redigerat 2008-03-06 09:05
1
Bevaka tråden